خبرگزاری کار ایران

با انواع بلبرینگ آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۹۹۶۵۷۶

بلبرینگ­‌ها که می‌­توانند زیرمجموعه یاتاقان قرار گیرند، از پر مصرف­‌ترین و کابردی­­‌ترین قطعات در صنایع مختلف هستند. این بلبرینگ­‌ها انواع و کیفیت ­های متفاوتی دارند که برای تهیه آن­ها نیاز است به مراکز معتبر مراجعه کنید.

بلبرینگ­ها یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی هستند که امروزه در بسیاری از دستگاه ­ها و ماشین­ های ریز و درشت صنعتی کاربرد دارند. مصرف گسترده بلبرینگ­ ها با توجه به نوع کاربرد و مدلشان در جایگاه­ های مختلف متفاوت است. بلبرینگ­ ها انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی­ ها دسته بندی می­شوند.

این ویژگی­ ها می­توانند مرتبط با نوع طراحی، میزان تحمل نیرو و یا دور­های بلبرینگ باشد، که دسته­ بندی ­های متنوعی را برای بلبرینگ­ ها ایجاد می­کنند. بلبرینگ را ممکن است گاها با نام یاتاقان نیز بشنوید با اینکه برخی تفاوت­هایی برای این دو قائل هستند و یا بلبرینگ را زیر مجموعه­ ای از یاتاقان ­ها می­دانند اما بهتر است این نوع نامگذاری را نیز به یاد داشته باشید.

بلبرینگ ­ها را می­توان زیرمجموعه ­ی خانواده بزرگ­تری به نام برینگ ­های غلتان در نظر گرفت، که خود شامل دو دسته ­ی بلبرینگ و رولبرینگ هستند که با توجه به اجزای تشکیل دهنده آن­ها از یکدیگر جدا می­شوند و تمایز پیدا می­کنند. اگر اجزای تشکیل دهنده به حالت ساچمه باشند، قطعه در دسته بلبرینگ­ها قرار می­گیرد. رولبرینگ­ ها هم همانطور که از نامشان پیداست قطعاتی صنعتی، ساخته شده از غلتک­ های رول مانند ینی مخروطی یا استوان ه­ای می­باشند. بلبرینگ­ها تولیدکنندگان متفاوتی در سراسر جهان دارند که برخی از آن­ها در ایران نیز دارای نمایندگی­ هایی هستند که از جمله آن­ها می­توان به نمایندگی بلبرینگ SKF که پیشتیبانی این برند را در ایران دارد، اشاره کرد.

در ادامه توضیحاتی مختصر در مورد انواع بلبرینگ­ها ارائه می­کنیم.

بلبرینگ­های شیار عمیق

بلبرینگ­ های شیار عمیق که آن­ها را Deep Groove Ball Bearings نیز می­نامند یکی از پرکاربردترین انواع بلبرینگ­ها هستند که کاربرد بسیار گسترده ­ای در صنعت دارند. این نوع از بلبرینگ­ ها دارای عملکردی بسیار قوی در سرعت­ های بالا هستند و مکانیزم ساده ­ای دارند. نوعی از این مدل را بلبرینگ ­های شیار عمیق یک ردیفه می­ نامند. این بلبرینگ­ ها شیاری یک دست و پر عمق دارند و بار شعاعی و محوری را از هر دو سوی قطعه حمل می­کند. نوعی از این بلبرینگ­ ها در طرفین دارای کاسه نمد و یا لاستیکی هستند که فاصله میان کاسه نمد و حلقه داخلی منجر به بالا رفتن میزان سرعت در این بلبرینگ­ها می­شود. نصب و نحوه استفاده از این مدل بلبرینگ­ بسیار آسان بوده و همین موضوع منجر به ایجاد کاربری فراوان برای بلبرینگ­ های شیار عمیق می­باشد.

به عنوان دسته­ای دیگر از بلبرینگ ­های شیار عمیق می­توان به بلبرینگ­ های شیار عمیق دو ردیفه اشاره کرد. دو ردیفه­ها قطعاتی هستند که همانطور که از نامشان پیداشت دو ردیف ساچمه در آن­­ها تعبیه شده و در مواقعی که به قدرت بیشتری نیاز است ازین دسته استفاده می­شود. بلبرینگ­ های شیار عمیق دسته سومی نیز دارند که به عنوان بلبریگ تک ردیف با شیار ساچمه دار شناخته می­شوند.

با انواع بلبرینگ آشنا شوید

 

بلبرینگ ­های تماس زاویه ­ای

نوع دیگری از بلبرینگ ­ها را می­توان مدلی در نظر گرفت که حلقه­ های درونی و بیرونی آن­ها با یکدیگر ایجاد زاویه می­کنند. این نوع از بلبرینگ یا یاتاقان را بلبرینگ­ های تماس زاویه­ ای می­نامند که ممکن است آن­ها را با نامAngular Contact Ball Bearings نیز بشنوید. میزان زاویه ایجاد شده بین حلقه­ های درونی و بیرونی بلبرینگ می­تواند میزان تحمل بار قطعه را تعیین کند و هر چه این زاویه بزرگ­تر و بازتر باشد میزان تحمل قطعه افزایش می­یابد. بلبرینگ تماس زاویه ­ای قدرت تحمل بار شعاعی را به همراه بارهای محوری داراست. این نوع از بلبرینگ ها خود در سه گروه یک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه قرار می­گیرند.

گروه یک طرفه تنها می­تواند بار محوری را از یک جهت تحمل کند اما بار شعاعی را به طور کامل مهار می­کند. برای از بین بردن اثرات این مسئله معمولا از این بلبرینگ ­ها به صورت دوتایی استفاده می­شود. اما بلبرینگ ­ه ای تماس زاویه ­ای دو ردیفه به راحتی این کار را برای شما انجام می­دهند. طراحی دو ردیفه­ ها بدین صورت است که دو بلبرینگ یک ردیفه به صورت جفت در پشت یکدیگر تعبیه شده ­اند و به این صورت باره ای محوری را از هر دو جهت تحمل می­کنند. لازم به ذکر است که تنها راه برطرف ساختن مشکل تحمل بار محوری تک ردیفه ­ها قرار دادن یک بلبرینگ دیگر نیست، نوعی از بلبرینگ ­های تماس زاویه ­ای با چهار نقطه تماس یا چهار ردیفه وجود دارد که این مسئله را با طراحی خاصی در شیار ساچمه برطرف کرده و می­تواند بار محوری موجود را از هر دو جهت تاب بیاورد.

با انواع بلبرینگ آشنا شوید

 بلبرینگ­های کف گرد

بلبرینگ­ های کف گرد یا Thrust Ball Bearings را نیز می­توان دسته­ ای دیگر از بلبرینگ­ ها در نظر گرفت، این نوع از بلبرینگ­ ها نیز مانند انواع شیار عمیق دارای روش نصب و طراحی ساده ­ای می­باشند و به طور معمول بلبرینگ ­هایی با طریقه نصب ساده کاربردی تر هستند و مصرف بیشتری در صنایع دارند. کف گرد­ها معمولا از جنس فولاد یا برنج ساخته می­شوند. مشابه قطعاتی که در قبل معرفی کردیم این نوع بلبرینگ نیز شامل دو نوع یک ردیفه و دو ردیفه می­باشد. بلبرینگ­ های کف گرد برای شرایط دارای نیرو­های محوری ساخته شده­اند و توانایی تحمل بارهای وارده به صورت شعاعی را ندارند ولی در بخش محوری بسیار قوی عمل می­کنند. بلبرینگ­ های کف گرد یک ردیفه می­توانند بارها و نیرو­های محوری را تنها از یک جهت تاب بیاورند اما دو ردیفه ­ها بارها و نیروی­ه ای محوری را از طرفین تحمل می­کنند ولی همچنان وارد سازی نیرو از جهت شعاعی برای این نوع بلبرینگ­ ها ممنوع است.

با انواع بلبرینگ آشنا شوید

بلبرینگ های خود تنظیم

بلبرینگ­ های خود تنظیم که در زبان انگلیسی Self-Aligning Ball Bearings نامیده می­شوند، از دیگر نمونههای بلبرینگ­ ها هستند که قابلیت تنظیم دارند و در ابعاد گسترده­ای در صنعت مورد استفاده قرار می­گیرند. این بلبرینگ با انحنایی که در شیار ساچمه دارد در مواقعی که انحراف و غیر هم راستایی در شفت بلبرینگ ایجاد شده است می­تواند تنظیمات لازم را انجام دهد. تغییرات در زاویه­ی محوری و به هم خوردن راستای زاویه­ای در بلبرینگ­ ها می­تواند مشکلات زیادی را در قطعه و دستگاه ایجاد کند.

بلبرینگ­ های خود تنظیم بیشتر برای مکان ­هایی که دارای عدم تطابق و پایستگی هستند و پس از مدتی بر اثر عوامل مختلف دچار افزایش یا کاهش زاویه ­ای می­شوند توصیه می­شوند.

در این نوع از بلبرینگ­ها مکانیزم و طراحی پیشرفته ­ای به کار رفته است که به همین سبب قیمت این مدل را نسبت به انواع دیگر بالاتر می­برد. میزان تحمل نیرو و بارگذاری در جهت شعاعی بلبرینگ خود تنظیم بالاست و بار محوری را نیر تا حدی تاب می­آورد.

با انواع بلبرینگ آشنا شوید

بلبرینگ­ های مقطع باریک

بلبرینگ­ های مقطع باریک را از لحاظ ظاهری و مکانیزم عمل می­توان در رده­ی بلبرینگ­ های شیار عمیق در نظر گرفت. این بلبرینگ­ ها کاربردهای فراوانی در صنعت دارد و ابعاد کوچک آن­ها کاربردشان را در حجم ­های کم بیشتر کرده است. این نوع از قطعات در ماشین­های صنعتی، انواع کارخانه ­های تولیدی، صنایع هوافضا و مراکز جوشکاری کاربری بسیاری دارند.

جمع بندی

همانطور که گفته شد بلبرینگ­ها که می­توانند زیرمجموعه یاتاقان قرار گیرند، از پر مصرف­ترین و کابردی­­ترین قطعات در صنایع مختلف هستند. این بلبرینگ­ها انواع و کیفیت ­های متفاوتی دارند که برای تهیه آن­ها نیاز است به مراکز معتبر مراجعه کنید.

یکی از شرکت ­هایی که سال­هاست در زمینه ساخت و تولید انواع بلبریگ سابقه دارد، شرکت چینی KG است. نمایندگی بلبرینگ KG در ایران این محصولات را با برند KG International FZCO پشتیبانی می­کند. از دیگر شرکت­ های تولید کننده بلبرینگ می­توان شرکت سوئدی SKF را نام برد، این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان در این زمینه است. نمایندگی ­­های بلبرینگ SKF می­توانند در جهت خرید محصولات این شرکت شما را یاری کند. این شرکت سوئدی در کشور ما نیز دارای نمایندگی بوده و نمایندگی بلبرینگ SKF ایران به طور رسمی در این زمینه فعالیت دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز