خبرگزاری کار ایران

تست ژنتیک در منزل

asdasd
کد خبر : ۹۹۴۳۴۶

تست ژنتیک، وضعیت یک فرد را به منظور تشخیص ابتلا به بیماری‌های وراثتی و ژنتیکی بررسی می‌کند. این آزمایش تا حدی پیشرفت کرده است که متخصصین ژنتیک قادر به تشخیص ژن های ناقص یا کمبود برخی از ژن­ها هستند. چون که بسیاری از مشکلات ارثی و ژنتیکی درمان نمی‌شوند، پیشگیری از به وجود آمدن این بیماری‌ها بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد تست ژنتیک در منزل

تست ژنتیک، آزمایشی است که تغییرات ژن­ها، کروموزوم­ها یا پروتئین­ها را مشخص می­کند. تست ژنتیک، DNA فرد را از طریق روش­های مختلف مورد بررسی قرار می­دهد. از زیر مجموعه­های تست ژنتیک می­توان به تست ژنتیک بارداری، تست ژنتیک جنین، تست ژنتیک ازدواج و آزمایش تعیین جنسیت اشاره کرد.

 هوم کا به عنوان مرکز خدمات درمانی، آماده­ی خدمت رسانی به شما جهت انجام تست ژنتیک در منزل می­باشد، فقط کافیست با ما تماس گرفته یا به وب سایت هوم کا مراجعه کنید تا از هزینه­ها و جزئیات انجام آزمایش­ها اطلاع پیدا کنید. هوم کا علاوه بر خدمت تست ژنتیک در منزل، خدماتی در زمینه فیزیوتراپی در منزل ، سرم در منزل ، تزریقات در منزل و... نیز ارائه می دهد.

DNA، ژن ها و کروموزوم­ها چیست؟

 DNA حاوی اطلاعات مهم و مورد نیاز برای عملکرد قسمت­های مختلف بدن است. تست ژنتیک می­تواند انواع تغییرات DNA را شناسایی کند و در تشخیص انواع بیماری ها استفاده شود. در آزمایش، توالی­های موجود در رشته­های DNA فرد مورد بررسی قرار می­گیرد و هر نوع تغییر یا نقص در این توالی­ها بیانگر احتمال ابتلا به بیماری است.

بعضی از بیماری­ها از طریق ژنتیک و از مادر و پدر فرد به او منتقل می­شود. بیماری­هایی مثل تالاسمی و هموفیلی، بیماری هایی هستند که در صورت ابتلا والدین به این بیماری­ها، امکان انتقال آن از طریق ژنتیک و والدین به فرد وجود دارد. به منظور بررسی این احتمالات از تست ژنتیک استفاده می­شود. تغییرات ایجاد شده در رشته های DNA نسبت به توالی سالم آن، می­تواند نشان دهنده­ی احتمال ابتلا فرد به آن بیماری باشد.

متاسفانه، تعداد نوزادان مبتلا به بیماری­های ژنتیکی در حال افزایش است. دو عامل که در ابتلا به بیماری ژنتیکی نقش دارند، محیط و وراثت است. عواملی از قبیل قرار گرفتن در معرض اشعه­های مضر، روی فعالیت ژن­ها تاثیر خواهد گذاشت. تست ژنتیک قبل از ازدواج، سلامت نسل بعد را معین می­کند. حتی اگر این تست را قبل از ازدواج انجام ندادید، برای انجام تست ژنتیک قبل از بارداری اقدام کنید. این تست برای افرادی که در خانواده، سابقه ی ابتلا به بیماری ژنتیکی دارند، اهمیت بیشتری دارد.

دلایل استفاده از تست ژنتیک در منزل

تست ژنتیک می­تواند اطلاعات مهمی را برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری فراهم کند. انواع مختلف تست ژنتیک در منزل به دلایل مختلف انجام می­شود:

  • آزمایش تشخیصی: اگر علائمی از بیماری دارید که ممکن است در اثر تغییرات ژنتیکی ایجاد شود، به منظور تشخیص این بیماری­ها می توان از تست ژنتیک استفاده کرد. از تست ژنتیک ممکن است برای تشخیص فیبروز کیستیک یا هانتینگتون استفاده شود. در صورت تشخیص اختلال ژنتیکی خاص، اگر نوزاد علائم ابتلا به یک اختلال ژنتیکی مانند سندرم داون را داشته باشد، از آزمایش تشخیصی استفاده می­شود.
  • آزمایش پیش بینی کننده و پیشگیری: این آزمایش برای تشخیص جهش­های ژنتیکی مرتبط با اختلالات پس از تولد استفاده می­شود. این آزمایش می­تواند برای افرادی مفید باشد که عضوی از خانواده­ی آنها دارای اختلال ژنتیکی است اما در زمان آزمایش هیچ نوع از علامت­های این اختلال را ندارند. آزمایش پیش­بینی می­تواند جهش هایی را شناسایی کند که خطر ابتلا به بیماری­هایی مانند انواع سرطان را افزایش می­دهد. اگر علائمی از بیماری دارید که ممکن است ناشی از تغییرات ژنتیکی باشد. انجام تست ژنتیکی قبل از بروز علائم نشان می­دهد که آیا در معرض خطر ابتلا به بیماری هستید یا نه. بنابراین، قبل از انجام آزمایش پیش­بینی لازم است که یک متخصص با دقت در مورد خطرات ناشی از ابتلا به این بیماری، نحوه­ی تأثیر این اختلال روی شما و مزایا و خطرات انجام تست ژنتیکی با شما صحبت کند.
  • آزمایش ناقلی: اگر سابقه خانوادگی ابتلا به اختلال ژنتیکی مثل کم خونی سلول داسی شکل یا فیبروز کیستیک را دارید یا در خانواده تان فرد مبتلا به اختلال ژنتیکی وجود دارد، قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرید از تست ژنتیک به منظور بررسی احتمال ناقل بودن استفاده کنید. این آزمایش می­تواند ژن­های مرتبط با بیماری­های ژنتیکی را تشخیص دهد و این را تشخیص دهد که آیا شما و همسرتان همان بیماری را دارید یا خیر.
  • فارماکوژنتیک: اگر بیماری خاصی دارید، تست ژنتیکی فارماکوژنتیک به شما کمک کند تا تعیین کنید که کدام دارو و دوز برای شما مفید است.
  • آزمایش قبل از تولد: این آزمایش قبل از تولد و جهت شناسایی بیماریهای قابل درمان انجام می­شود. با تشخیص به موقع این بیماریها در نوزادی و شروع سریع درمان، می­توان از بروز علائم شدید جلوگیری کرد. فنیل کتونوریا و هیپوتیروئیدیسم از بیماری­هایی هستند که می­توان با این تست ژنتیکی آنها را مورد بررسی قرار داد.

اگر باردار هستید، آزمایشات می­تواند به تشخیص برخی از انواع ناهنجاری­ها در ژن­های کودک کمک کند. دو اختلال ژنتیکی سندرم داون و سندرم تریزومی 18 توسط این آزمایش تشخیص داده می­شوند. این کار با  انجام آزمایش تهاجمی مانند آمنیوسنتز انجام می­شود. آزمایش قبل از تولد برای تشخیص تغییرات در ژن­ها و کروموزوم­های جنین استفاده می­شود. در صورت افزایش خطر ابتلا کودک به یک اختلال ژنتیکی یا کروموزومی، این نوع آزمایش در دوران بارداری صورت می­گیرد. با این وجود، آزمایش قبل از تولد نمی­تواند تمام اختلالات ارثی و نقایص مادرزادی را شناسایی کند.

  • آزمایش غربالگری نوزاد: این آزمایش هنگامی که می­خواهید از طریق لقاح آزمایشگاهی باردار شوید، استفاده میشود. این نوع تست ژنتیکی مهم است، زیرا اگر نتایج نشان دهد اختلالی مانند کم کاری تیروئید، کم خونی داسی شکل یا فنیل کتونوریا دارید، پروسه ی مراقبت و درمان می­تواند بلافاصله شروع شود.
  • آزمایش پیش از لانه گزینی: این آزمایش به آزمایش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی (PGD)  هم شهرت دارد که با انجام آن می­توان خطر متولد شدن فرزند مبتلا به بیماری ژنتیکی یا اختلال کروموزومی را کاهش داد.

 این آزمایش در شزایطی انجام می­شود مانند ازدواج فامیلی یا مواقعی که احتمال تولد نوزاد با بیماری خاص وجود دارد. آزمایش تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی برای زوجینی انجام می­شود که در معرض خطر داشتن فرزند مبتلا به یک اختلال ژنتیکی یا کروموزومی خاص مانند فیبروز کیستیک، کم خونی داسی شکل یا هانتینگتون هستند.

تست ژنتیک در منزل

تست ژنتیک در منزل چگونه انجام می­شود؟

معمولاً تست ژنتیک در منزل از طریق گرفتن نمونه خون از ورید انجام می­شود. بعضی از آزمایشات ژنتیکی را می­توان از طریق گرفتن نمونه­های بزاق یا گرفتن نمونه از داخل دهان انجام داد.

در بارداری، ممکن است با آمنیوسنتز یا نمونه گیری ویلوس کوریون، نمونه گرفته شود. آمنیوسنتز در هفته16تا18بارداری انجام می­شود. در این روش، نمونه ای از مایع آمنیوتیک گرفته می­شود که کودک را احاطه کرده است. این کار با قرار دادن یک سوزن در رحم صورت می­گیرد. دکتر سوزنی به شکم فرد وارد می­کند تا مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین را بردارد. به منظور بررسی مشکلات ژنتیکی، این مایع را مورد آزمایش قرار می دهند. در آزمایش پرزهای کوریونی از قسمتی از جفت، نمونه گرفته می­شود. این کار با قرار دادن یک سوزن در شکم مانند آمنیوسنتز یا قرار دادن یک لوله نازک در دهانه رحم صورت می­گیرد. هر دو نوع آزمایش، خطراتی به همراه دارند و امکان سقط وجود دارد. اگر این آزمایشات به شما توصیه شود، پزشکان در مورد خطرات احتمالی بحث می­کنند تا به شما در تصمیم گیری در زمینه ی انجام دادن یا ندادن آزمایش کمک کنند. در نوزادان تازه متولد شده، غربالگری به منظور فهمیدن اختلال ژنتیکی مانند فنیل کتونوریا انجام می­شود.

هوم کا به عنوان مرکز خدمات درمانی، آماده­ی خدمت رسانی به شما جهت انجام تست ژنتیک در منزل خودتان می­باشد، فقط کافیست با ما تماس بگیرید تا از هزینه­ها و جزئیات انجام آزمایش­ها اطلاع پیدا کنید. بعد از نمونه برداری در منزل، نمونه به آزمایشگاه ارسال می­شود. پروسه ی دریافت نتایج ممکن است مدتی طول بکشد.

انواع تست ژنتیک در منزل

  • تست ژنتیکی مولکولی: به بررسی ژن­ها می­پردازد و جهش­های ژنی، عامل بیماری­زا را شناسایی می­کنند.
  • تست ژنتیک کروموزومی: به آنالیز کروموزوم­ها (توالی های بلند DNA) و بررسی تغییرات ژنتیکی در ارتباط با بیماریهای ژنتیکی، مثلاً وجود کروموزوم اضافی می­پردازد.
  • تست بیوشیمیایی: تست­های بیوشیمیایی، میزان و فعالیت پروتئین­های مهم را بررسی می­کنند. تغییر در هر کدام از آنها بیانگر تغییر در DNA است که باعث بروز بیماری ژنتیکی شده است. این نوع آزمایشات اغلب برای غربالگری نوزاد تازه به دنیا آمده استفاده می­شود. با تشخیص این بیماریها قبل از تولد می­توان از بروز بیماری در نوزادان جلوگیری کرد.

چه افرادی باید تست ژنتیک در منزل بدهند

 تست ژنتیک در منزل دارای کاربرد­های مختلفی است. از این آزمایش در این موارد استفاده می­شود:

  • تعیین هویت و جنسیت جنین در بارداری؛
  • ازدواج­های فامیلی؛
  • مادرانی که سقط مکرر دارند؛
  • خانمی که سن بارداری او بیش از 35سال است؛
  • وقتی هر دو زوج یا یکی از آنها به یک بیماری ژنتیکی مبتلا باشد؛
  • بررسی ناهنجاری­های ژنتیکی در جنین.

همه ی افرادی که قصد ازدواج به خصوص ازدواج فامیلی دارند، یا در خانواده­شان افراد مبتلا به بیماری‌های ارثی و مادرزادی هستند و همچنین کسانی که قصد بارداری دارند با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قبل و حین بارداری از خطر بروز بیماری‌های ارثی و راه­های پیشگیری از بیماری­های جدید آگاه می­شوند.

تست ژنتیک در منزل

چه زمانی برای انجام تست ژنتیک در منزل مناسب است؟

طبق گفته متخصصین، بهترین زمان برای انجام تست ژنتیک، قبل از ازدواج است. به منظور پیشگیری از مشکلات، انجام آزمایشات ژنتیک قبل از بارداری می‌تواند از تولد فرزند با بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری کند. تست ژنتیکی می­تواند برای تشخیص اینکه آیا یک فرد در معرض خطر ابتلا به بیماری است که در خانواده ی او فردی مبتلا به آن بیماری بوده، انجام شود. بنابراین، برای مطلع شدن از بیماری­های ارثی، انجام تست ژنتیک در هر مرحله از زندگی امکان پذیر می­باشد.

هزینه تست ژنتیک در منزل

به صورت کلی، هزینه­ی تست ژنتیک در منزل به علت استفاده از دستگاه­های پیشرفته، کمی گران و پر هزینه معین میشود. با در نظر گرفتن مزایا و مشکلاتی که این آزمایش از آنها جلوگیری می­کند، صرف هزینه برای انجام این آزمایش­ها ارزش دارد. مثلاً، تولد یک نوزاد دارای نقص ژنتیکی، هزینه­های بیشتری برای والدین به همراه خواهد داشت.

شما به راحتی می­توانید با مراجعه به سایت هوم کا و تماس با کارشناسان ما، درخواست انجام تست ژنتیک در منزل را ثبت کنید تا متخصصان در منزل خودتان این آزمایش را انجام دهند و در کوتاه­ترین زمان ممکن جواب تست­های خود را دریافت کنید. هوم کا، آزمایشات شما را با بالاترین کیفیت و در کوتاه ترین زمان با هزینه­ی مناسب انجام می­دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز