خبرگزاری کار ایران

چای یا قهوه٬ آیا تولید قهوه سود آور است؟ بهین صنعت یاب پاسخ میدهد

asdasd
کد خبر : ۹۹۰۸۵۹

نوشیدنی که برای برخی از آب هم مهم‌تر است! اما در چند سال اخیر، در منزل ایرانی ها شاهد حضور قهوه به عنوان جایگزینی برای چای هستیم. در این مطلب میخواهیم وضعیت قهوه در ایران را دقیق تر بررسی نماییم.

سابقه مصرف چای در ایران، نشان دهنده علاقه مردم به این نوشیدنی گرم است. نوشیدنی که برای برخی از آب هم مهم‌تر است! اما در چند سال اخیر، در منزل ایرانی ها شاهد حضور قهوه به عنوان جایگزینی برای چای هستیم. در این مطلب میخواهیم وضعیت قهوه در ایران را دقیق تر بررسی نماییم.

 

تاریخچه یکی از خوش بو ترین صنایع جهان٬ قهوه

وقتی به آمار های بدست آمده از تجارت قهوه نگاه میکنیم، با اعدادی رو به رو میشویم که فقط در صنایع اساسی از قبیل نفت میتوانیم نظیر آن را ببینیم. بدین جهت، شاهد آن هستیم که تجارت قهوه بعد از نفت، بزرگترین تجارت جهان به حساب می آید.

این صنعت به حدی وسیع است که منبع اصلی درآمد برخی کشور های آمریکای لاتین به حساب می آید و وزارت اختصاصی خودش را دارد.

در جهان به قهوه٬ کافی ( کافه٬ کافا ) میگویند که این نام از منطقه ای که اولین بار در آن گیاه قهوه بدست آمده است، گرفته شده است. بدین ترتیب این نوشیدنی، کم کم راه خود را به جای جای جهان باز کرد و امروزه مدل های مختلفی از آن، همانند اسپرسو٬ کاپوچینو٬ آمریکنو و …، برای علاقه مندان سرو میشود. سابقه حضور قهوه در ایران نیز به دوران صفویه میرسد که شاعران و هنرمندان در قهوه خانه ها حضور میافتند و مهمانان برای بیدار ماندن در شب، از قهوه استفاده می کردند.

چای یا قهوه٬ آیا تولید قهوه سود آور است؟ بهین صنعت یاب پاسخ میدهد

تولید کنندگان و مصرف کنندگان قهوه در جهان

طبق تحقیقاتی که شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب انجام داده است٬گیاه قهوه در مکان هایی با آب و هوای استوایی رشد می کند و از این رو بزرگترین تولید کنندگان قهوه در جهان برزیل٬ کلمبیا٬ ویتنام٬ و هند هستند.

بزریل با حدود ۴ میلیون تن تولید قهوه سالانه، بیشترین تولید را در جهان دارد و کشور های آمریکا٬ فنلاند٬ دانمارک و نروژ، بزرگترین مصرف کنندگان قهوه هستند.

 

اما ایران

همه روزه در ایران، به تعداد افرادی که قهوه مصرف میکنند افزوده میشود. از صحبت های جوانان میتوان دریافت که اطلاعات زیادی در زمینه تهیه و مصرف قهوه کسب کرده اند و به نوعی قهوه را به عنوان نوشیدنی اول خود در نظر دارند. طبق صحبت هایی که عضو کمسیون آموزشی اتحادیه کافی شاپ ها و آبمیوه فروشان کرده اند، برآورد شده که تهرانی ها به طور معمول روزانه بین ۲ تا ۳ تن قهوه مصرف می کنند و این آمار هر روز افزایش میابد.

تامین این حجم از قهوه توسط صنایع داخلی انجام می شود و حدود ۸۰ در صد آنرا در بر می گیرد. ۲۰ درصد باقی مانده نیز مربوط به قهوه هایی است که به شکل مستقیم وارد کشور می شوند و فرآوری روی آن ها انجام نمی شود. قهوه های مورد استفاده مردم نیز با توجه به ذائقه جامعه اغلب ترک٬ اسپرسو  و قهوه فوری می باشند.

چای یا قهوه٬ آیا تولید قهوه سود آور است؟ بهین صنعت یاب پاسخ میدهد

چالش های تولید قهوه در ایران

اگر به طرح توجیهی تولید قهوه نوشته شده توسط کارشناسان شرکت دانش بنیان بهین صنعت یاب رجوع کنید، به شکل جزئی و دقیق با بازار٬ فرآیند تولید و مقدار سرمایه مورد نیاز برای شروع، آشنا می شوید. اما به طور خلاصه اگر بخواهید به شکل صنعتی و در مقیاس بزرگ شروع به فعالیت کنید، به حداقل سرمایه ۳۰ میلیون دلاری و حداقل ۲۰۰ پرسنل احتیاج دارید تا بتوانید دانه قهوه خام را به طور کامل فرآوری و بسته بندی نمایید و در نهایت به بازار عرضه کنید. البته که می توان به شکل کارگاهی و در وسعت کوچک هم، بدون فرآوری و فقط با بسته بندی نیز شروع به کار کرد که بهتر است در این زمینه با شرکت های مشاوره تخصصی همانند بهین صنعت یاب برای طرح توجیهی جهت اخذ تسهیلات و مجوز ها مشورت کنید.

برای فعالیت بی دردسر هم باید مجوز های تولید را از سازمان صنایع کشور٬ سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد دریافت کنید.

اما در نهایت اگر مایل به فعالیت در این زمینه هستید و می خواهید از این تجارت پر سود، منفعت به دست آورید، پیشنهاد ما این است که قبل از هر کاری با یک شرکت مشاور که قبلا سابقه انجام این کار را داشته است، صحبت کنید تا برای شما یک طرح توجیهی فنی و اقتصادی تهیه کند ( اگر نمی دانید طرح توجیهی چیست کلیک کنید ) تا قبل از هر هزینه ای، تمامی ابعاد کار و اجرا برای شما پیش بینی و تدوین گردد تا با کمترین احتمال خطا وارد این صنعت شوید.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز