خبرگزاری کار ایران

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو یا جراحی؟

asdasd
کد خبر : ۹۸۴۰۱۱

برای کنترل بیماری های قلبی عروقی می توانید کارهای زیادی انجام دهید. می توانید دارو مصرف کنید، رژیم غذایی خود را تغییر دهید و یا حتی ورزش کنید. اما اگر اعمال این تغییرات کافی نباشد، ممکن است جراح برای شما آنژیوپلاستی عروق کرونری قلب و یا جراحی بای پس را توصیه کند.

به گفته دکتر فروزان نیا جراح قلب با توجه به شرایط فعلی و نتایج نوار قلب، اکو و به خصوص آنژیوگرافی، محل انسداد، میزان شدت و خطرات آتی گرفتگی رگ برای بیمار قلبی، بهترین روش درمانی را انتخاب می کند.

درمان دارویی گرفتگی رگ قلب

هنگامی که تصلب شرایین (گرفتگی عروق) در مراحل اولیه شناسایی شود، ممکن است داروهایی مانند نیترات، مسدود کننده های بتا (بتا بلاکر)، مسدود کننده کانال کلسیم، آسپرین یا داروهای کاهش دهنده کلسترول (استاتین) تجویز شود. مصرف این داروها می توانند روند پیشرفت بیماری را کاهش دهند یا علائم آن را کاهش دهند.

عمل جراحی گرفتگی رگ

پیوند عروق کرونر یا CABG، یک عمل قلب باز است که در آن، جراح بخشی از یک رگ خونی سالم را از پا، قفسه سینه یا بازوی شما می گیرد. سپس این رگ از محل انسداد رگ به عروق کرونر شما پیوند داده می شود. با این کار، مسیر جدیدی برای جریان خون در اطراف انسداد شریان ایجاد شده و محل انسداد دور زده می شود تا خون بتواند به قلب شما برسد. بیمارانی که تحت عمل درمان گرفتگی رگ قرار می گیرند تحت بیهوشی عمومی هستند و در حین جراحی هوشیار نمی باشند.

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو یا جراحی؟

دو روش برای جراحی بای پس برای بیماری عروق کرونر وجود دارد. این دو روش عبارت است از:

۱. جراحی قلب بدون پمپ

جراحی قلب ضربان دار که به عنوان جراحی بدون پمپ نیز شناخته شده است، در حین ضربان قلب انجام می شود. انجام این عمل جراحی اغلب به تجهیزات خاصی نیاز دارد که به جراح اجازه می دهد قلب را در حین تپش تحت عمل جراحی قرار دهد.  جراحی قلب با پمپ برای بیماران خاص مناسب است.

۲. جراحی قلب با پمپ

این عمل جراحی به گونه ای است که قلب متوقف شده و دستگاه مصنوعی ریوی قلبی وظیفه گردش خون را بر عهده دارد. بیشتر جراحی های پیوند عروق کرونر از طریق یک برش در قفسه سینه انجام می شود. به عمل جراحی قلب با پمپ، جراحی بای پس معمولی نیز گفته می شود.

روش های درمانی گرفتگی عروق با حداقل حالت تهاجمی

درمان گرفتگی رگ قلب با دارو یا جراحی؟

برای برخی از بیماران، جراحی عروق کرونر با حداقل تهاجم، جایگزینی برای جراحی پیوند عروق کرونر است. سه روش درمانی کم تهاجمی برای بیماری عروق کرونر (CAD) عبارت است از:

۱. آنژیوپلاستی با بالون کرونر

در آنژیوپلاستی با بالون قلب که به آن مداخله کرونری از طریق پوست نیز می گویند از یک بالون کوچک برای باز کردن گرفتگی داخلی عروق استفاده می کنند. در آنژیوپلاستی، جریان خون به سرعت نرمال یا تقریبا طبیعی بر می گردد.

۲. استنت گذاری

در استنت گذاری برای بازگرداندن جریان خون در عروق کرونر از وسیله ای به نام استنت استفاده میشود. استنت یک لوله کوچک، قابل انعطاف و توری شکل است که از فلزی مانند فولاد ضد زنگ یا آلیاژ کبالت ساخته شده است. مانند روش آنژیوپلاستی، استنت سوار شده بر روی یک بالون کوچک در داخل رگ باز می شود تا پلاک ها را به دیواره ی قلب فشرده کند و جریان خون را به حالت عادی بازگرداند.

برای مشاوره رایگان با دکتر خلیل فروزان نیا جراح قلب می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://forouzan.doctor/faq

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز