خبرگزاری کار ایران

راهنمای خرید ترازو

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۶۵۱

آنچه در این نوشتار آمده است مطالبی در جواب این پرسش است که برای خریدترازو دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کرد؟ در پاسخ این سوال، توجه شما را به چند عامل مهم و اصلی، و همچنین چند عامل تاثیرگذار فرعی جلب می‌کنم.

از عوامل مهم در انتخاب و خرید ترازوی دیجیتال، به نوع و کاربرد ترازو، برند ترازو، ظرفیت و دقت ترازو، و قیمت ترازو، و از عوامل فرعی تاثیرگذار می‌توان به قابلیت‌های مختلف ترازو اشاره کرد که به طور مختصر در این متن به آنها پرداخته می‌شود.

نوع و کاربرد ترازو:

ابتدائی‌ترین نکته‌ای که در خرید ترازو دیجیتال باید به آن توجه کردو در واقع هدف خریدار را از خرید ترازوی دیجیتال و زمینه استفاده و کاربرد آن مشخص می‌کند، نوع ترازوست.انواع ترازو را می‌توان در چند گروه گرمی و آزمایشگاهی، فروشگاهی، صنعتی، پزشکی، خانگی، آشپزخانه، و حتی دام کشی دسته‌بندی کرد که امروزه همه انواع آنها به صورت دیجیتال ساخته می‌شوند و در کنار هدف اصلی که توزین است، امکانات بسیاری نیز دراختیار کاربران خود می‌گذارند.

ترازوی گرمی دیجیتال ترازویی با سرعت، و دقت بسیار زیاد در توزین مواد است. انواع ترازوی گرمی دیجیتالاز پیشرفته‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها در عرصه توزین بهره می‌برند و در توزین و خریدوفروش کالاهای قیمتی مانند طلا و نقره و سنگ‌های قیمتی و حتی گیاهان کمیابی مثل زعفران و داروهای گیاهی کاربرد دارند و به همین دلیل به این نوع ترازوها ترازوی زرگری و ترازوی مثقالی هم گفته می­شود.

انواع ترازو گرمی دیجیتالظرفیتی از کمتر از یک گرم تا حدود شش کیلوگرم،با حساسیت یک‌دهم گرم تا یک‌صدهزارم گرم و حتی بیشتر دارند.

ترازوی آزمایشگاهیدیجیتال نیز زیرمجموعه ترازو گرمی است و در آزمایشگاه‌های مختلف و دردقیق‌ترین آزمایش‌های کنترل کیفیت و تعیین وزن مخصوص و چگالی مواد و وزن مواد پیش و پس از انجام واکنش‌های شیمیائی، و در پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های فیزیک و مکانیک،و پتروشیمی و زیست‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.ظرفیت توزین انواع ترازوی آزمایشگاهی از یک‌چندهزارم گرم شروع شده و به چند کیلوگرم می‌رسد.

نکته قابل توجه در انواع ترازوی آزمایشگاهی این است که هرچه ظرفیت ترازو پائین‌تر باشد، دقت و حساسیت آن بالاتر می‌رود.

ترازویآزمایشگاهی تفاوت‌هایی با ترازوهای گرمی دارد وبه دلیل حساسیت بسیار مواد مورد آزمایش، بسیاری از انواع ترازوی آزمایشگاهی دیجیتال دارای سرپوشی هستند که از تاثیر عناصر موجود در هوا بر روی مواد در حال توزین جلوگیری می‌کنندو همینطور مانع تاثیرگذاری جریان هوا بر روند وزن‌کشی می‌شوند.

البته به قابلیت‌های اضافه دیگری مانند توانایی زیرکشی و نصب کیت دانسیته هم می‌توان اشاره کرد و طبیعتا خرید ترازوی آزمایشگاهی به صورت تخصصی مورد نیاز آزمایشگاه‌های مختلف فعال در عرصه علم است.

ترازوی صنعتیدیجیتالیکی دیگر از انواع ترازو دیجیتال است که کاربرد کارخانه‌ای و صنعتی دارد و معمولا در بسته‌بندی مواد مختلف در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها، با شرایط نه چندان مناسب از نظر دما و رطوبت و مواد مختلف آلاینده استفاده می‌شود، و از آنجا که ممکن است با نظافت و شستشوی همیشگی روبرو باشد، باید دارای استحکام بیشتری باشد و به همین دلیل معمولا از مواد اولیه مرغوب‌تری در ساخت آنها استفاده می‌شود.

به همین دلیلانواع ترازوی دیجیتال صنعتی با درجه حفاظتی، یا اصطلاحا IP بالاتری ساخته شوند تا طول عمر آنها را تضمین کند.تفاوت مهم ترازوی صنعتی با انواع ترازوهای دیگر، در کم تنوع بودن ترازوهای صنعتی است، و نکته دیگری که در تهیه و خرید ترازوی صنعتی باید به آن توجه کرد، کمتر بودن سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای نصب شده روی انواع ترازو صنعتی استکه در واقع نیازی به آنها نیست.

ترازوی فروشگاهی دیجیتال نوع دیگری از انواع ترازو است که در هر فروشگاهی به چشم می‌خورد و کاربرد نخست و اصلی آن وزن کردن کالا با هدف فروش آن است. به جرات می‌توان گفت ترازو فروشگاهی پرفروش‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوع ترازو در دنیاستو خرید ترازوی فروشگاهی بیشترین سهم را در خریدوفروش انواع ترازوها در دنیا دارد. ظرفیت توزین انواع ترازو فروشگاهی از 30 تا 70 کیلوگرم، یعنی در حدود خرید روزانه مردم است.

ترازوی پزشکی دیجیتال یکی دیگر از انواع ترازو است که در مراکز درمانی و باشگاه‌ها و آسایشگاه‌ها برای وزن کردن افراد سالم وبیماران و سالمندان و افراد دارای مشکلات حسی و حرکتی و مورد مراقبت استفاده می‌شود.معمول‌ترین نوع ترازوی پزشکی که به ترازوی داروخانه‌ای و باشگاهی هم معروف است، برای سنجش قد و وزن افراد مختلف و همین‌طور ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور، با هدف تعیین اضافه‌وزن یا کمبود وزن افراد ساخته می‌شوند و معمولا در باشگاه‌ها و داروخانه‌ها و مراکز درمانی و حتی در محیط‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند، و بعضی از آنها توانایی سنجش شاخص توده بدنی یا BMI فرد را نیز دارند.

برخی دیگر از انواع ترازوی پزشکی به صورت صندلی طراحی شده‌اند که فرد برای توزین روی آن می‌نشیند، و بعضی دیگر مناسب قرار گرفتن ویلچر هستند که به آن ترازوی ویلچری گفته می‌شود و افراد با ویلچر بر روی آن قرار می‌گیرند؛ بعضی نیز مخصوص تخت بیمارستان هستند و به آنها ترازوی تخت بیمارستانی گفته می‌شود و بیمار با تخت بر روی آن قرار می‌گیرد. ترازوی نوزاد نیز که قد و وزن نوزادان را اندازه می‌گیرد، زیر گروه ترازوی پزشکی به شمار می‌رود.خرید ترازوی پزشکی از قبیل ترازوی ویلچری و صندلی و تخت بیمارستانی و نوزاد منحصرا به کار درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بیمارستانی می‌آید.

ترازوی خانگی یکی از انواع ترازو دیجیتال است و معمولا در خانه‌ها برای وزن کردن افراد استفاده می‌شود و به آن ترازوی زیرپایی هم گفته می‌شود. بیشترین ظرفیت معمول ترازوی خانگی به حدود 150 کیلوگرم می‌رسد، هرچند ترازوی زیرپایی بالاتر از 150 کیلوگرم نیز با کاربرد محدود وجود دارد.معمولا انواع ترازوی زیرپایی دیجیتال با گذاشتن پا بر روی آنها فعال شده، وزن را نشان می‌دهند و پس از پائین آمدن از روی آن، پس از مدت کوتاهی خاموش می‌شوند.برخی از انواع ترازوی خانگی می‌توانند BMI افراد را هم مشخص کنند.

ترازوی آشپزخانههم یکی دیگر از انواع ترازو است که برای وزن کردن مواد مختلف با هدف درست کردن مربا و ترشی و پخت کیک و خوراک در خانه استفاده می‌شود. ترازوی آشپزخانه از چندصدگرم تا حدود 15 کیلوگرم را با دقت چند گرم وزن می‌کند.ترازوی دام کشی نیز یکی دیگر از انواع ترازوست که برای وزن کردن پرندگان و چهارپایان استفاده می‌شود. ترازوی دام کشی دیجیتال باید شرایط خاصی مثل میله و در ورود و خروج جداگانه برای دام داشته باشد.

راهنمای خرید ترازو

برند ترازو:

برند ترازو یکی دیگر از عوامل مهم در خرید ترازوست و حتی در بعضی موارد به مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری درباره خرید ترازو تبدیل می‌شود.نام بعضی برندهای شناخته شده ترازو در دنیا کافی است تا خریدار را با اطمینان از کیفیت ترازو، ترغیب به خرید آن کند.

البته برندهای معروف در انواع مختلف ترازو از نظر کاربردی با هم فرق دارند و معمولا نمی‌توان برندی را پیدا کرد که در ساخت همه انواع ترازوی دیجیتال فعالیت داشته باشد و هر سازنده‌ای به طور معمول در طراحی و ساخت نوعی از ترازو به معروفیت دست یافته و تبدیل به برند شده است، مثل برند ترازوAND در ساخت انواع ترازوی آزمایشگاهی، یا برخی برندهای ایرانی مثل محک در طراحی و ساخت انواع ترازوی فروشگاهی. اکنون علاوه بر سازندگان ایرانی،شرکت‌های مختلفی از کشورهای گوناگون مثل سوئیس، کانادا، ژاپن، آلمان، کره، و چین در بازار ایران به رقابت مشغولند.

ظرفیت و دقت ترازو:

توجه به ظرفیت و دقت یک ترازو عامل مهم دیگری در خرید یک ترازو است و به معنای این است که هر ترازو توانایی وزن کردن چه مقدار از یک کالا، و با چه دقتی را دارد.ظرفیت مورد نیاز ترازو برای هر شغل وی با دیگری متفاوت است و برای خرید ترازو از هر نوع و برای هر کاربردی، ابتدا باید ظرفیت مورد نیاز توزین برای آن مشخص گردد. دقت ترازو نیز عامل بسیار مهمی در انتخاب و خرید ترازوست. هر چه ظرفیت یک ترازو پائین‌تر باشد، دقت آن نیز بیشتر می‌شود، به‌صورتی که میزان دقت در ترازوهای آزمایشگاهی و گرمی به یک صدهزارم گرم و حتی کمتر می‌رسد.

قیمت ترازو:

گاهی نیز  مسائال اقتصادی حرف اول را در انتخاب و خرید یک ترازو می‌زنند که این مورد نیز بعد از انتخاب نوع ترازو از نظر کاربردی مطرح می‌شود، و خریدار ترازو را فقط برای رفع نیاز شغلی خود خریداری می‌کند و توجه چندانی به کیفیت ترازو ندارد. طبیعتا در چنین مواقعی ترازوهای ارزان، گوی سبقت را در فروش از دیگر ترازوهای موجود در بازار می‌ربایند.

عوامل فرعی دیگر

عوامل دیگری نیز در خرید ترازو مطرح هستند که می‌توان به امکاناتی که هر ترازو در کنار توزین، در اختیار کاربر می‌گذارد، اشاره کرد. توانائی‌هایی مثل نوع طراحی، قابلیت اتصال به رایانه، محاسبه قیمت، داشتن چاپگر یا قابلیت اتصال به چاپگر، اتصال به کارت‌ خوان و  بارکد خوان و صندوق پول، خاموشی خودکار، صفر شدن خودکار، پارسنگ، نوع و قابلیت‌های نمایشگر، منبع انرژی مصرفی و میزان مصرف انرژی، قابلیت توزین به واحدهای مختلف وزنی، حافظه، و حتی گارانتی و خدمات پس از فروش از عوامل فرعی تاثیرگذار در انتخاب و خرید یک ترازوی دیجیتال هستند.

راهنمای خرید ترازو

فروشگاه تجهیزات بزرگترین سایت در زمینه ی خرید و فروش ترازو در خدمت شماست:

tajhizat.co

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز