خبرگزاری کار ایران

وظایف مراقب و پرستار سالمند مبتلا به پارکینسون چیست ؟

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۳۵۷

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی مزمن و پیشرونده است که از تخریب سلولهای عصبی حیاتی در مغز ناشی می شود. بیماری پارکینسون پیشرونده است ، به این معنی که با گذشت زمان به طور مداوم بدتر می شود. هرچه پیشرفت بیماری شدیدتر شود تعداد بیشتری از نورون های مغز از بین می روند و مقدار ماده دوپامین که ترکیب انتقال دهنده عصبی است کمتر می شود.

اولین علایم مربوط به پارکینسون چیست :

لرزش غیرقابل کنترل

کندی حرکت

سفتی و  سختی عضلات

اختلال در تعادل و هماهنگی

مشکل در بلع

به هم خوردن دستخط

اگرچه در حال حاضر درمانی برای پارکینسون وجود ندارد ، اما داروها و گزینه های درمانی  مناسبی برای کمک به سالمندان مبتلا وجود دارد.

چگونه می توان با پارکینسون کنار آمد ؟

افزایش دانش در مورد بیماری

تغییر رژیم غذایی

حرکات فیزیکی مناسب

دارو درمانی

چه افرادی ممکن است با پارکینسون درگیر شوند؟

تمام جنس ها

تمام نژادها

افراد مسن تر از 50 سال

وظایف مراقب و پرستار سالمند مبتلا به پارکینسون چیست ؟

 

علت اصلی بیماری پارکینسون چیست ؟

علت اصلی این بیماری مشخص نیست اما عواملی وابسته به ژنتیک وجود دارد که ممکن است با بررسی آنها به مستعد بودن فرد به ابتلا به این بیماری آگاه شد.

با پیشرفت بیماری  پارکینسون، فرد مبتلا  نیاز به توجه دقیق و برنامه های خاص مراقبتی دارد که لازم است توسط یک پرستار سالمند حرفه ای انجام شود.

به همین دلیل است که پرستار سالمند نقش مهمی در زندگی شخصی بیمار مبتلا به پارکینسون دارد.

لازم به ذکر است مراقبت و پرستاری از فرد مبتلا به پارکینسون مسئولیت نسبتا سنگینی است و نیاز به مراقبتهای مداوم و شبانه روزی دارد .  چنانچه یکی از افراد خانواده سالمند مسئول نگهداری از او می باشد باید آماده پذیرفتن تغییرات اساسی در توانمندی های سالمند باشد. گاهی افراد کم تجربه در این شرایط  در اثر فشار زیاد دچار استرس و نگرانی فراوانی می گردند و ممکن است این شرایط بر کیفیت مراقبت از سالمند تاثیر گذار باشد. لذا در صورت احساس نیاز لازم است سریعا از کمک افراد حرفه ای و باتجربه دراین خصوص استفاده گردد.

پس از تشخیص بیماری پارکینسون در فرد سالمند ، درک وضعیت جدید  و تغییرات قطعی که در آینده در شرایط سالمند بوجود خواهد آمد  بسیار مهم است.

یکی از پیچیدگی های بیماری پارکینسون این است که  که این بیماری به روش های مختلف هر فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. پیشرفت و شیوع علائم بیماری ممکن است برای هر فرد متفاوت از دیگری باشد.

وظایف پرستار سالمند حرفه ای در خصوص بیماری پارکینسون:

- کمک به تحرک و جابه جایی بیمار:

لازم است فرد مبتلا به پارکینسون علیرغم محدودیت های جسمی و ناتوانی حرکتی همواره فعال و اجتماعی بماند و به عنوان مثال به ملاقات های مقرر با پزشک معالج یا حضور در اجتماعات خانوادگی و دوستانه در خارج و داخل منزل ادامه دهد.

 در این شرایط وظیفه پرستار کمک به بیمار برای تسهیل در حرکت و جابه جایی می باشد.

بیماران مبتلا به پارکینسون  اغلب به دلیل حرکات غیر ارادی که  در بدن آنها ایجاد می گردد  توانایی رانندگی و کنترل وسیله نقلیه را از دست میدهند .

 در این شرایط با همراهی یک پرستار سالمند که مسلط به رانندگی باشد  حمل و نقل با وسایل نقلیه سالمند انجام می پذیرد و روند زندگی سالمند متوقف نمی گردد.

- یادآوری های دوز و زمان مصرف داروها

گاهی کاهش توانایی های شناختی یا افزایش خطر افسردگی در سالمندان مبتلا به پارکینسون سبب فراموش نمودن مقدار صحیح استفاده از دارو  یا زمان مصرف آن می گردد.

در این شرایط ممکن است سالمند با وخامت عوارض بیماری  روبرو گردد و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کند . پرستار سالمند مبتلا به پارکینسون با یادآوری مقدار مناسب مصرف و زمان دقیق  استفاده از داروها  تاثیر بسزایی بر سلامت و بهبود وضعیت سالمند خواهد داشت . وجود یک پرستار سالمند در منزل می تواند تاثیر بسزایی در حفظ سلامت سالمند و احساس آرامش اطرافیان سالمند داشته باشد.

وظایف مراقب و پرستار سالمند مبتلا به پارکینسون چیست ؟

- کمک به تهیه وعده غذایی

 حضور یک پرستار سالمند در منزل افرادی که دچار پارکینسون هستند باعث خلاصی از نگرانی در مورد وعده های غذایی است.

پس از تشخیص پارکینسون ، معمولا  به بیمار توصیه  می شود که زندگی سالم تری را آغاز نماید و تغییر رژیم غذایی  یکی از مهم ترین گام ها در جهت رسیدن به این هدف میباشد . پ

 تهیه و آماده سازی یک غذای سالم ، مقوی و خوشمزه می تواند برای یک بیمار  مبتلا به پارکینسون چالش برانگیز باشد .

یک پرستار سالمند می تواند با برنامه ریزی  غذایی هفتگی و تهیه روزانه مواد غذایی تازه و سالم نسبت به آماده سازی وعده های غذایی سالمند اقدام نماید.

- کمک به خانه داری

 گاهی افراد مبتلا به پارکینسون و خانواده های آنها تا حد زیادی درگیر مشکلات و عوارض حاصل از این بیماری هستند و در مدیریت خانه و ایجاد نظافت در آن موفق نیستند . در این شرایط  استفاده از یک پرستار سالمند که توانایی رسیدگی به امور منزل را داشته باشد از استرس و فشار عصبی افراد  خانواده خواهد کاست.

 با کمک پرستار ، فرصتهای ارزشمندی برای سالمند و اطرافیان او حاصل می گردد که زمان مناسبی برای انجام ملاقات با عزیزان  و شرکت در دور همی های دوستانه و خانوادگی را خواهند داشت . این کار در ارتقا روحیه و بهبود علایم بیماری تاثیر گذار خواهد بود.

- مراقبت شبانه روزی از سالمند 

ممکن است اطرافیان سالمند به دلایل مختلف اعم از محدودیت های زمانی و اشتغال و سکونت در مکانهایی بسیار دورتر از سالمند نتوانند حضور پر رنگی در مراقبت از سالمند داشته باشند. در این شرایط  استفاده از یک پرستار سالمند با تجربه در خصوص بیماری  پارکینسون  گزینه ای عالی برای  سالمند و خانواده او خواهد بود.

 

همانگونه که بیان شد در هنگام روبرویی با بیماری پارکینسون ، ممکن است سالمند و یا اطرافیان او احساس نمایند که به تنهایی قادر به مدیریت شرایط بوجود آمده نیستند و نیاز به کمک افراد حرفه ای در این زمینه دارند. یک پرستار سالمند با تجربه می تواند در این شرایط خدمات بی شماری را ارائه دهد که به بالا بردن  و بهبود  کیفیت زندگی سالمند کمک نماید.

مرکز پرستاری پرستار اول با کادری با تجربه  و سال ها تجربه ارزشمند،  آماده ارائه خدمات مراقبتی در زمینه پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار به صورت شبانه روزی می باشد.  کافیست با مراجعه به وب سایت این مرکز به آدرس https://parastareaval.com اطلاعات جامعی را خصوص خدمات این مرکز بدست آورید .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز