خبرگزاری کار ایران

آموزش بورس به زبان ساده

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۱۶۸

خرید و فروش سهام، بدون فرا گرفتن آموزش بورس دقیقا همانند یک بندبازی بی‌مهابا در ارتفاعات زیاد است! در هر دو حالت، اگر دانش کافی و لازم را نداشته باشید، با سرعت زیادی سقوط می‌کنید؛ به طوری که جبران آن، زمان بسیاری را از شما می‌گیرد. پس شرط اصلی ورود به بازار بورس و موفقیت در آن، فراگیری آن می‌باشد.

 آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی در بورس به شما کمک می‌کند تا شرایط فعلی بازار را بررسی کرده و در موقعیتی مناسب، یک سرمایه گذاری جذاب را انجام دهید. بنابراین بایستی بدانید که آموزش بورس رایگان می‌تواند پیش زمینه‌ای برای خرید و فروش در بورس باشد و نکته‌ی هیجان انگیزتر اینکه در این مقاله، بیش از 60 درصد آموزش بورس را فرا خواهید گرفت. پس فرصت را از دست ندهید.

آموزش بورس رایگان

یک آموزش بورس جامع به دو دسته‌ی آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی تقسیم می‌شود. در بخش آموزش تحلیل تکنیکال، همه چیز براساس علم احتمالات صورت گرفته می‌گیرد. در این موضوع، فرد تحلیل‌گر تنها به تغییر قیمت توجه دارد و دلیل افزایش یا کاهش قیمت برای آن مهم نیست؛ در صورتی که در آموزش تحلیل بنیادی به اطلاعات توصیفی گذشته سهام توجه می‌شود و شرایط آتی بازار هم در نظر گرفته می‌شود. در نهایت، ارزش یک شرکت با تحلیل بنیادی مشخص خواهد شد که در ادامه با چندین تعریف مهم در هر یک از بخش‌های آموزش بورس رایگان آشنا می‌شوید.

آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال، تنها قسمتی از آموزش بورس است و تمامی آن را شامل نمی‌شود. در این نوع آموزش، ابتدا باید هدف اصلی تحلیل تکنیکال را دانست. دریافتن میانگین قیمت پایانی سهام، هدف نهایی از تحلیل تکنیکال است. بر همین اساس، بازار دارای سه روند صعودی، نزولی و خنثی می‌باشد. در تعریف هر کدام، می‌توان این چنین بیان کرد:

  • روند صعودی: کف موج بعدی از کف موج پیشین، بالاتر می‌باشد.
  • روند خنثی: سقف و کف موج‌ها در محدوده‌ی معینی قرار دارند.
  • روند نزولی: سقف موج پیشین از سقف موج بعدی، بیشتر می‌باشد.

این سه تعریف به شما کمک می‌کنند تا در یک نگاه دریابید که نمودار تحلیل بورس به چه صورت است. برای بررسی نمودار تحلیل تکنیکال باید اجزای آن را به طور کامل بدانید. هر نموداری که در تحلیل تکنیکال وجود دارد، دارای بُعد قیمت و زمان می‌باشد. خط افقی، معرّف بُعد زمان و خط عمودی، نشان دهنده بُعد قیمت است. در هر بازه زمانی، چهار نوع قیمت وجود دارد که تمامی آن‌ها اهمیت دارند. Open، High، Low و Close در یک بازه زمانی مشخص هستند.

  • Open به قیمت اولین معامله در یک بازه زمانی می‌گویند.
  • High به بالاترین قیمتی گفته می‌شود که سهام در یک بازه معین، معامله می‌شود.
  • Low به پایین قیمتی گفته می‌شود که سهام در یک بازه معین، معامله می‌گردد.
  • Close نیز به آخرین قیمتی گفته می‌شود که ورق بهاداری در یک بازه معین، معامله می‌شود. قیمت نهایی در مقایسه با سایر قیمت‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. چون بیشترین کاربرد را در تحلیل تکنیکال دارا می‌باشد.

برای نشان دادن قیمت‌ها در آموزش تحلیل تکنیکال از دو روش استفاده می‌شود. هر یک از این دو روش، نسبت به هم برتری ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در نوع تحلیل‌شان می‌باشد. تغییرات در مقیاس خطی و مقیاس لگاریتمی، متفاوت است. برای مثال، صعود از 20 به 30 در مقیاس خطی همانند صعودی 70 به 80 می‌باشد. اما مقدار صعود هر دو بازه در مقیاس لگاریتمی بسیار متفاوت است. صعود از 20 به 30 در مقیاس لگاریتمی بیشتر از صعود 70 به 80 می‌باشد. به بیانی، نمودارهای لگاریتمی براساس صعود درصدی ایجاد می‌شوند. این درحالی است که مقدار صعود در نمودارهای خطی، چنین نیست.

بحث آموزش تحلیل تکنیکال به تنهایی نمی‌تواند شما را به موفقیت سرمایه گذاری در بورس برساند. آموزش تحلیل بنیادی در آموزش بورس هم مطرح است و در جایگاه خود ارزشمند می‌باشد.

آموزش تحلیل بنیادی

آموزش بورس به زبان ساده

آموزش بورس با آموزش تحلیل بنیادی تکمیل می‌شود. در آموزش بورس با تحلیل بنیادی، هر گونه عامل یا عواملی که منجر به تغییر و تحول روی قیمت سهام می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از بررسی کردن این عوامل، الگویی طرح می‌شود تا براساس آن ارزش گذشته و آینده یک سهام در بازار مشخص شود. تحلیل بنیادی همانند تحلیل تکنیکال، یک امر تخصصی و زمان‌بَر است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد.

پیش از فراگیری آموزش تحلیل بنیادی باید بدانید که این نوع تکنیک در اکثر بازارهای سرمایه گذاری دیگر نیز صدق می‌کند. حتی برای خرید طلا یا خودرو می‌توانید این نوع تحلیل را به کار بگیرید و به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

هدف از ارائه آموزش تحلیل بنیادی، پیش بینی روند کلی آینده قیمت‌ها است. به همین خاطر، تمامی عوامل تاثیرگذار در قیمت بورس را باید در نظر گرفت و باید داسنت که بانک مرکزی، ذخایر ارزی، بخش خصوصی و دولتی، تورم، روابط بین الملل، نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی در قیمت بورس تاثیرگذار هستند. برای این که فرآیند تحلیل بنیادی طاقت ‌فرسا و طولانی نشود، یک شرکت برتر را انتخاب کنیدو توجه داشته باشید که در این صورت، حوزه تصمیم گیری شما کوچک‌تر از حالتی خواهد بود که تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه را بررسی کنید.

همین امر موجب می‌شود که با تمرکز بیشتری به تحقیق و آنالیز بپرازید و سپس اطلاعات و اخبار صنعت را دنبال کنید تا چشم اندازی از تغییرات وضعیت صنایع در اقتصاد جهانی داشته باشید. در کنار این مورد، تصمیمات دولت را در نظر داشته باشید. چون تصمیمات دولت می‌تواند زیرساخت‌های کلان دولت از جمله بازار خرید و فروش سهام را مورد تحت تاثیر خود قرار بدهد.

تصمیمات فراملی و گرایشات بازار هم در آموزش تحلیل بنیادی تاثیر دارند. جنگ، خشکسالی و سایر مواردی که در  حوزه سیاست و اقتصاد کشور موثر هستند، در دسته‌ی تصمیمات فراملی قرار دارند. این تصمیمات می‌توانند امنیت سرمایه گذاری را خدشه دار کنند. گرایش‌های بازار هم در میزان بازدهی سرمایه گذاران بی تاثیر نیست. به صورتی که تصمیمات دولت می‌تواند موجب افت ناگهانی یا صعود یک جانبه سود سهام سرمایه گذاران شود.

مدل پنج نیروی پورتور

یکی از استراتژی‌هایی که باید در آموزش بورس و آموزش تحلیل بنیادی فرا بگیرید، مدل پنج نیروی پورتور است. در این نوع از استراتژی براساس اصول اقتصادی و نیروهای رقابتی، الگوی تجزیه و تحلیل شکل می‌گیرد. مواردی که در مدل پنج نیروی پورتور مهم هستند، عبارتند از:

  • تهدید صنعت‌های کم تجربه

زمانی که شرکت‌های جدید به بازار بورس وارد می‌شوند، ظرفیت‌های منابع بازار تغییر می‌کند. در این شرایط، احتمال ورود شرکت‌های رقیب و باسابقه، چندان زیاد نیست. به همین خاطر، شرکت‌های باسابقه و فعال در این زمینه، شهرت خود را از دست می‌دهند و مشتریان آن‌ها وفادار باقی نخواهند ماند.

  • میزان قدرت تامین کنندگان در تهیه مواد اولیه

وجود تمایز برای محصولاتی که از سوی تامین کنندگان تهیه می‌شود، تاثیر زیادی در میزان قدرت آن‌ها دارد. به صورتی که اگر تمایز چندانی برای یک نوع محصول وجود نداشته باشد، مواد جایگزین آن در بازار سهام، تقاضای بیشتری دارد.

  • توان چانه زنی خریداران

وقتی که سهامداران بتوانند حجم زیادی از سهام یک شرکت را خریداری کنند، قدرت چانه زنی آن‌ها برای تعیین قیمت و نوع فروش افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل، آن‌ها می‌توانند حجم زیادی از سهام را با قیمت بسیار کمتر خریداری کنند و در بازه‌ی افزایش قیمت، تعیین‌ کننده قیمت باشند.

  • تهدید کالای جایگزین

کیفیت و هزینه کالای جایگزین می‌تواند سودآوری شرکت‌های بازار بورس را می‌تواند افزایش یا کاهش بدهد.

  • شدت و درجه رقابت

مسلم است، هرچه رقابت برای تهیه‌ی یک محصول بیشتر باشد، میزان تقاضای آن محصول زیاد است. با بالا رفتن میزان تقاضا برای خریداری آن محصول، سودآوری آن نیز افزایش می‌یابد.

ادامه آموزش تحلیل بنیادی در وبسایت رسمی ماهان تیموری

آموزش بورس به زبان ساده

بحث آموزش بورس بسیار گسترده است. به همین خاطر، برای فراگرفتن این آموزش‌ها نیاز است تا به یک مرجع معتبر مراجعه کنید. وبسایت رسمی ماهان تیموری دارای پکیج‌های جامع درباره هوش مالی و هوش سرمایه گذاری در بورس است. برای تمام مخاطبانی که به دنبال مدیریت بهینه ثروت و افزایش درآمد و موفقیت در کسب و کار هستند، تخفیف‌های ویژه‌ای برای این پکیج و آموزش تحلیل بنیادی و آموزش تحلیل تکنیکال در نظر گرفته شده است؛ پس فرصت را از دست ندهید و سرمایه‌ی گمشده‌ی زندگیتان را کشف کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز