خبرگزاری کار ایران

تاثیر کرونا بر گردشگری شیراز و اصفهان

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۶۲۷

در اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به طور رسمی اعلام شد که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده و آمار مبتلایان با سرعت زیادی در حال افزایش است. بسیاری از مشاغل بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تا مدتی نامعلوم تعطیل شدند. واضح است که صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به دلیل شیوع کووید ۱۹ بیش از صنایع دیگر دچار خسارت شد.

در تعطیلات نوروز بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به بازدید از جاهای دیدنی شیراز و اصفهان علاقه نشان می‌دادند که با وجود شرایط بحرانی در نوروز ۹۹ استقبال آنها کاهش پیدا کرد.

همان‌ طور که می‌دانید صنعت گردشگری شامل طیف زیادی از مشاغل است که متاسفانه در آغاز سال متضرر شدند و همچنان ناچار به تحمل وضع موجود هستند. آژانس‌های هواپیمایی، خطوط ریلی، سازمان‌های گردشگری و … به شکل قابل توجهی فعالیت‌های خود را کاهش دادند. در این میان شهر‌هایی مانند اصفهان و شیراز که قطب‌های گردشگری مهمی در ایران به حساب می‌آیند، نیز پذیرای مهمانان نوروزی و گردشگران خارجی نبودند. در ادامه به نقل از سلطان سفر به بررسی تاثیر کرونا بر گردشگری شیراز و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان می‌پردازیم.

 

تاثیر کرونا بر فعالیت اقامتگاه‌ها در شیراز و اصفهان

از آنجایی که جا‌های دیدنی شیراز و اصفهان شامل تعداد زیادی جاذبه گردشگری مانند بنا‌های تاریخی، گردشگاه‌های طبیعی، مراکز خرید و … می‌باشند در تمام فصول سال توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کردند. گردشگران داخلی نیز در تعطیلات نوروز و تعطیلات تابستانی به این دو شهر سفر نموده و حال و هوای متفاوتی ایجاد می‌کردند. بدیهی است که یکی از نیاز‌های مسافران در هنگام سفر یک اقامتگاه مناسب است. در شیراز و اصفهان تعداد زیادی هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه‌های بومگردی و … وجود دارند که در آمد آن‌ها مستقیماً به تعداد گردشگران بستگی دارد.

تاثیر کرونا بر گردشگری شیراز و اصفهان

در بخش ابتدایی گفتیم پس از شیوع کرونا در بهمن ماه ۱۳۹۸ پروتکل‌های بهداشتی برای کاهش ابتلا وضع شدند. قسمتی از این پروتکل‌ها شامل تعطیلی مشاغل و اماکن پرخطر بود. متاسفانه اقامتگاه‌ها در صدر لیست قرار داشتند، بنابراین در اواخر اسفند ماه تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند. به نظر می‌رسید که پس از پایان فصل سرما و کاهش رطوبت هوا، آمار شیوع به کووید ۱۹ سیر نزولی پیدا می‌کند و زندگی به جریان عادی باز می‌گردد اما متاسفانه چنین اتفاقی نیفتاد. با اینکه در اردیبهشت سال ۹۹ اقامتگاه‌ها فعالیت خود را از سر گرفتند، مدیران هتل‌ها، مهمانپذیر‌ها و … گزارش دادند که تنها ۴۰ درصد از ظرفیت اقامتگاه‌ها تکمیل شده و از نظر اقتصادی خسارات زیادی به بار آمده است.

جا‌های دیدنی اصفهان و شیراز که در فصل بهار به اوج زیبای خود می‌رسیدند، حال بدون گردشگران، روز‌ها را سپری می‌کردند. از طرفی دولت اعلام کرد برای جبران خسارات اقامتگاه‌ها تسهیلات مناسبی عرضه می‌کند البته باید بدانید که این تسهیلات تنها به اماکنی تعلق می‌گرفت که دارای بیمه بودند برای همین اقامتگاه‌های بومگردی که معمولاً به صورت خانوادگی اداره می‌شوند، علاوه بر تحمل ضرر و زیان هیچ تسهیلاتی در اختیار نداشتند.

تاثیر کرونا بر صنایع دستی شیراز و اصفهان

یکی دیگر از مشاغل مرتبط با گردشگری تولید، توزیع و فروش صنایع دستی است. حتماً شما هم در هنگام بازدید از جا‌های دیدنی شیراز و اصفهان به دنبال خرید سوغاتی از بین فروشگاه‌های صنایع دستی بودید. به طور قطع کاهش گردشگران در این شهر‌ها، مشاغل مرتبط با صنایع دستی را نیز با بحران رو به رو کرده است.

تاثیر کرونا بر گردشگری شیراز و اصفهان

تاثیر کرونا بر بازدید آثار تاریخی شیراز و اصفهان

برای اداره و مدیریت بنا‌های تاریخی علاوه بر بودجه‌های دولتی از بلیط‌های ورودی استفاده می‌شود. به عبارتی گردشگران با پرداخت هزینه برای بازدید از بنا‌های تاریخی، درآمدی ایجاد می‌کردند که در حفظ و نگهداری این اماکن مورد استفاده قرار می‌گرفت. وقتی شیوع کرونا باعث شد جا‌های دیدنی شیراز و اصفهان پذیرای گردشگران نباشند، تمام آثار و بنا‌های تاریخی نیز متضرر شدند.

یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر صنعت گردشگری، تأثیر آن بر تور‌های طبیعت گردی است که آن را در لیست بالا ذکر نکردیم، زیرا به نظر می‌رسد کاهش گردشگران در طبیعت فرصتی بوجود آورد تا زباله‌های کمتری در جنگل‌ها و کوهستان‌ها رها شود و بسیاری از مناطق طبیعی جان تازه‌ای بگیرند. اما قطعاً تاثیرات کرونا بر گردشگری شیراز و اصفهان برای تمام افرادی که به نوعی به این صنعت ارتباط داشتند، ضرر و زیان زیادی به همراه آورد. امیدواریم با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا، امکان مسافرت برای گردشگران ایرانی و خارجی دوباره بوجود بیاید. بدیهی است که برنامه‌ریزی مناسب و ارائه راهکارهای جدید برای حفظ و بهبود شرایط کسب و کارهای گردشگری در این مقطع زمانی بسیار ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز