خبرگزاری کار ایران

انتخاب رشته سراسری – آشنایی با دوره‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۳۶۰

انتخاب رشته سراسری سومین مرحله پر سر و صدا و پر التهاب کنکور سراسری است. بعد از برگزاری کنکور سراسری 99 و اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، نوبت به انتخاب رشته سراسری می رسد و داوطلبان می بایست در مدت زمان مشخص (یک هفته تا ده روز در صورت تمدید) انتخاب رشته خود را انجام دهند.

انتخاب رشته سراسری سومین مرحله پر سر و صدا و پر التهاب کنکور سراسری است. بعد از برگزاری کنکور سراسری 99 و اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، نوبت به انتخاب رشته سراسری می رسد و داوطلبان می بایست در مدت زمان مشخص (یک هفته تا ده روز در صورت تمدید) انتخاب رشته خود را انجام دهند.

انتخاب رشته سراسری شامل انتخاب یک سری رشته و دانشگاه است که در فرم انتخاب رشته سراسری پشت سر هم قرار گرفته اند و آینده تحصیلی و شغلی و چه بسا آینده زندگی مان را مشخص می کنند! وقتی این جمله را می شنویم به حساسیت موضوع پی می بریم اما باید پشت انتخاب رشته سراسری ما چه منطقی وجود داشته باشد که انتخاب رشته کنکور سراسری مان به درستی انجام شود؟

در این مطلب قرار است درباره مواردی که باید در انتخاب رشته سراسری در نظر بگیریم، صحبت کنیم. مواردی که هر کدام به ما کمک می کند تا انتخاب رشته معقول تری داشته باشیم؛ انتخاب رشته ای که ما را به مقصود اصلی مان هدایت کند و نتیجه دلخواه مان را به ارمغان بیاورد. برای مطالعه کامل می توانید به مطلب انتخاب رشته سراسری 99 – راهنمای کامل مراجعه کنید.

انتخاب رشته سراسری – چطور اولویت ها را در انتخاب رشته سراسری بچینیم؟

فرض کنید شما رشته های مد نظرتان را انتخاب کرده اید. حالا نمی دانید چطور آن ها را بچینید تا بیشترین شانس قبولی را در رشته های درست و حسابی داشته باشید. اینجاست که به اهمیت اولویت بندی در چیدمان پی می برید. شما تعدادی رشته پیش روی خود دارید که نمی دانید در فرم انتخاب رشته سراسری کدام را اول بچینید.

برای اولویت بندی و چیدمان انتخاب رشته باید ابتدا رشته ها را به چهار دسته تبدیل کنید. این چهار دسته رشته در انتخاب رشته سراسری عبارتند از؛

منطقی : رشته هایی که قطعا در آن قبول می شوید.

پر احتمال: رشته هایی که احتمال 80 درصد قبولی دارند.

خوشبینانه: رشته هایی که احتمال 30 درصد قبولی دارند.

کم احتمال: رشته هایی که تقریبا می توان گفت در آن قبول نمی شوید.

بعد از اینکه به این چهار دسته رشته رسیدید، وارد مرحله چیدمان و اولویت بندی می شوید. برای رسیدن به این چهار سطح احتمال قبولی در انتخاب ر شته سراسری می توانید از نرم افزار انتخاب رشته 3گام نیز کمک بگیرید. علاوه بر این، اگر می خواهید به صورت دستی این چهار سطح احتمال قبولی رشته ها را به دست بیاورید، می توانید از رتبه ها و محل قبولی های کنکور سراسری سال گذشته کمک بگیرید.

نحوه اولویت بندی و چیدمان انتخاب رشته سراسری

در چیدمان انتخاب رشته سراسری اول از رشته های کم احتمال و رویایی شروع کنید. برای مثال شما در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی قبول نمی شوید؛ با وجود این نترسید و در انتخاب های اول خود آن را بگنجانید. شما 150 انتخاب خواهید داشت. نگران نباشید!

پس ابتدا 20 درصد فرم انتخاب رشته خود را با انتخاب های رویایی که کم احتمال هستند، پر کنید؛ یعنی حدود 30 انتخاب خود را از بین رشته های برتر دانشگاه های برتر کشور انتخاب کنید.

بعد از انتخاب های رویایی خود در انتخاب رشته سراسری به سراغ احتمال های خوشبینانه می رویم. 30 درصد انتخاب های خود را انتخاب های خوشبینانه بچینید، تقریبا 45 انتخاب را!

تا اینجا 65 انتخاب شما به رشته های برتر و دانشگاه های سطح یک و دو کشور اختصاص یافته است.

حالا به سراغ رشته های پر احتمال بروید. رشته هایی که 80 درصد احتمال می دهید در آن قبول می شوید. حدود 45 انتخاب دیگر خود را به رشته های پراحتمال اختصاص بدهید.

در نهایت به سراغ رشته هایی می رویم که قطعا در آن ها قبول می شویم و 30 انتخاب آخر را رشته های منطقی می چینیم.

انتخاب رشته سراسری – دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری

دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری یکی از مواردی است که داوطلبان باید در انتخاب رشته سراسری به آن توجه کنند و متناسب با دوره های دانشگاه ها دست به انتخاب رشته سراسری بزنند.

در ادامه هر یک از دوره های پذیرش دانشگاه ها را شرح می دهیم تا بتوانید با توجه به دوره های پذیرش دانشگاه دست به انتخاب رشته سراسری بزنید.

دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری - دوره نوبت دوم

دوره نوبت دوم یا شبانه یکی از انواع دوره های پذیرش دانشگاه ها است. این دوره به لحاظ کیفیت و آموزش هیچ تفاوتی با دوره روزانه ندارد. در واقع دانشجویان دوره روزانه و نوبت دوم هر دو سر یک کلاس می نشینند و از یک استاد و تدریس بهره می برند. تفاوت اصلی دوره های نوبت دوم (شبانه) با دوره روزانه در پرداخت شهریه است. دوره های روزانه شهریه ای پرداخت نمی کنند و به لحاظ هزینه های تحصیل بورسیه می شوند؛ اما دانشجویان دوره نوبت دوم موظف به پرداخت شهریه است. میزان شهریه دوره نوبت دوم نیز از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است و هرچه دانشگاه تاپ تر و در سطح یک قرار بگیرد، شهریه دوره نوبت دوم آن نیز بیشتر است. پس زمانیکه در انتخاب رشته خود دوره نوبت دوم را انتخاب می کنید، به شهریه های آن توجه داشته باشید.

توجه کنید که عنوان نوبت دوم در دانشنامه دانش آموختگی دانشجو درج نمی شود.

دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری دوره مجازی

با شیوع کرونا تقریبا همه ی کلاس ها مجازی شده است؛ با وجود این، یکی از دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری دوره مجازی است. دوره مجازی مناسب کسانی است که نمی توانند سر کلاس ها حاضر باشند و به دلیل مشغله های گوناگون ترجیح می دهند از کلاس های آنلاین استفاده کنند. البته باید بدانید که برای دوره های مجازی نیز شما باید شهریه بپردازید و شهریه آن مقداری مابین شهریه دوره نوبت دوم و شهریه دانشگاه آزاد است.

دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری – دوره نیمه حضوری

اگر می خواهید در انتخاب رشته سراسری دوره های نیمه حضوری را انتخاب کنید، می توانید دانشگاه پیام نور را در نظر بگیرید. در دوره های نیمه حضوری قرار نیست مثل دوره های روزانه یا نوبت دوم هر روز به کلاس بروید بلکه در روزهای خاص و ساعات خاص و نسبتا کم در کلاس حاضر خواهید شد. دوره های یمه حضوری شهریه پرداز هستند.

دوره های پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته سراسری – صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

اگر نمی خواهید کنکور بدهید و صرفا با معدل خود می خواهید در دانشگاهی درس بخوانید، نوع پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی را در انتخاب رشته سراسری خود جای بدهید. این نوع پذیرش در دوره های مختلف وجود دارد و در دوره روزانه به صورت استعداد درخشان وجود دارد.

صرفا براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی، و ... به طور گسترده صورت می گیرد که عموما شهریه پرداز هستند.

انتخاب رشته سراسری – آشنایی با دوره‌ها

انتخاب رشته سراسری – فرم انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش

در این قسمت فرم انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش را توضیح خواهیم داد تا بدانید هنگامی که وارد سایت سازمان سنجش شدید، چطور انتخاب رشته سراسری را انجام دهید و هر قسمت فرم انتخاب رشته سراسری سازمان سنجش چه معنایی خواهد داشت!

برای انتخاب رشته وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org بشوید. در بخش سراسری، روی لینک انتخاب رشته کنکور سراسری 99 کلیک کنید و اطلاعات خود را وارد کنید تا وارد میز کار خود بشوید. در میز کار خود در سایت سازمان سنجش می توانید به فرم انتخاب رشته سراسری دست یابید. وارد کردن کد رشته محل های مورد نظرتان در فرم انتخاب رشته سراسری کار سختی نیست و می توانید به راحتی انتخاب رشته سراسری را خودتان انجام دهید.

فرم انتخاب رشته سراسری دارای دو بخش خواهد بود. بخش اول شامل تعدادی تاییدیه است. در این بخش شما اطلاعات ثبت نامی، شناسنامه ای و اطلاعات مربوط به معدل تان را خواهید دید. در صورت درست بودن اطلاعات، آن ها را تایید می کنید. همچنین اگر یکی از این اطلاعات غلط باشد یا نقصی داشته باشد، سازمان سنجش این امکان را فراهم آورده تا آن را ویرایش کنید.

در بخش دوم فرم انتخاب رشته سراسری، امکان وارد کردن کد رشته محل های مد نظرتان است. به این صورت که شما می توانید کد رشته محل های مورد نظر تان را در سایت وارد کنید. زمانی که شما کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته سراسری وارد کردید، عنوان رشته، دانشگاه، نوبت پذیرش و کد آن ظاهر می شود. اگر اطلاعات رشته ای که در فرم انتخاب رشته سراسری وارد شد، صحیح بود، به سراغ بقیه کد رشته محل ها بروید و یکی یکی کد رشته محل ها را در فرم انتخاب رشته سراسری وارد کنید.

در نهایت فرم انتخاب رشته سراسری را چک کنید تا کد رشته ای را به اشتباه یا جا به جا نزده باشید و پس از اطمینان از درستی فرم انتخاب رشته سراسری، دکمه ثبت نهایی را بزنید. در نهایت رسید انتخاب رشته سراسری خود را نگه دارید که بتوانید نتایج نهایی انتخاب رشته خود را ببینید.

همچنین برای اطمینان بیشتر از درستی کد رشته ها و چیدمان منطقی تر می توانید از نرم افزار انتخاب رشته 3گام استفاده کنید. این نرم افزار تمام امکاناتی که شما نیاز دارید را در اختیارتان قرار می دهد و با دقت بالا شانس قبولی در کد رشته های مختلف را به شما نشان می دهد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز