خبرگزاری کار ایران

6 علامت که باید به متخصص گوارش مراجعه کنید!

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۱۹۱

دفع مدفوع غیرطبیعی، خونریزی مقعد، سوزش مکرر سر دل، درد شکم، نفخ، اشکال در بلع و سن بالای 50 سال از علت‌های مهم ویزیت بیماران توسط متخصص گوارش است.

به گزارش ایلنا، هنگامی که سیستم دستگاه گوارش انسان را در نظر می گیریم، بسیاری آن را به معده و روده محدود می کنند. در واقعیت، تخصص گوارش عملکرد طبیعی و بیماری های مری، معده، روده باریک، روده بزرگ و مقعد، پانکراس، کیسه صفرا، مجاری صفراوی و کبد را شامل می شود. وجود برخی علائم و نشانه ها نیاز به مراجعه به متخصص گوارش دارد.

به گفته دکتر امانی متخصص گوارش شایع ترین بیماری ها و اختلالاتی که توسط دکتر گوارش تشخیص داده می شوند شامل موارد زیر است:

  • سرطان(دستگاه گوارش، کبد، پانکراس، کولورکتال)
  • سندرم روده تحریک پذیر(IBS)
  • بیماری سلیاک
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری کیسه صفرا
  • بواسیر ( تورم ورید ها در پایین ترین قسمت رکتوم و مقعد)
  • پولیپ (رشد غیر طبیعی بافت)
  • زخم ها (زخم های دردناک در داخل معده)
  • پانکراتیت
  • سوزش سر دل، ریفلاکس اسید

در ادامه به معرفی 6 بیماری می پرازیم که برای درمان آنها حتما می بایست به دکتر گوارش مراجعه شود.

1-دفع مدفوع غیر طبیعی

6 علامت که باید به متخصص گوارش مراجعه کنید!

یبوست:

 اگر در هفته کمتر از سه بار دفع مدفوع داشته اید، یبوست شما ممکن است به دلیل انسداد، مشکلات عصبی، نقص عضلانی یا هورمونی، رژیم غذایی یا سایر عوامل باشد. متخصص گوارش می تواند به شما در تعیین علت آن کمک کند.

 اسهال:

 اگر مدفوع آبکی بیش از چند روز ادامه یابد، می تواند ناشی از ویروس، انگل، باکتری، عدم تحمل لاکتوز، واکنش به داروها ، یا نشان دهنده سایر اختلالات گوارشی مانند کرون یا کولیت اولسراتیو باشد.

2- خونریزی از مقعد

علل وجود خون در مدفوع می تواند به شدت متفاوت باشد، اما به طور کلی به این معنی است که خونریزی در دستگاه گوارش شما وجود دارد. این امر ممکن است ناشی از یک فیشر مقعدی(یک برش کوچک یا پارگی در بافت داخلی مقعد) یا بواسیر باشد. گاهی اوقات خونریزی از مقعد ممکن است ناشی از سرطان باشد که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد.

3- سوزش مکرر سر دل

سوزش سر دل اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد، اما سوزش مکرر سر دل ممکن است نشان دهنده بیماری ریفلاکس معده (GERD)، مری بارت و حتی سرطان مری باشد. اگر رفلاکس اسید اغلب اتفاق بیفتد، ممکن است GERD تشخیص داده شود و نیاز به آزمایش هایی برای تأیید تشخیص و مصرف دارو به منظور کاهش ناراحتی باشد.

4- سرطان روده بزرگ

آزمایش غربالگری یک راه پیشگیری است و باید قبل از بروز علائم، انجام شود. سرطان کولورکتال معمولاً به شکل پولیپ های پیش سرطانی شروع می شود که در طی کولونوسکوپی قابل شناسایی و خارج شدن هستند. برخی بیماران زودتر به کولونوسکوپی غربالگری نیاز دارند. به عنوان مثال، آمریکایی های آفریقایی تبار باید روند غربالگری را از سن 45 سالگی شروع کنند.

5- درد و نفخ شکم

6 علامت که باید به متخصص گوارش مراجعه کنید!

گاهی اوقات، درد خفیف شکم و نفخ ممکن است نیازی به مراجعه به متخصص نداشته باشد. با این وجود، اگر درد شکم یا نفخ بعد از تقریباً هر وعده غذایی اتفاق بیفتد، یا همراه با حالت تهوع یا دفع مدفوع دردناک باشد، حتماً پزشک خود را از آن آگاه کنید، زیرا ممکن است برای آزمایش های بیشتر شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد.

6-درد مری یا اشکال در بلع (دیسفاژی)

برخی بیماری های خاص باعث می شوند که شما در بلع دچار مشکل شوید یا دچار عدم توانایی در بلع شوید. اگر دردهای مکرر مری و یا اشکال در بلع دارید، یا مشکل بلع با گذشت زمان تشدید می شود، متخصص گوارش می تواند با آندوسکوپی فوقانی علت ناراحتی شما را مشخص و آن را درمان کند.

برای مشاوره رایگان با دکتر محمد امانی فوق تخصص گوارش و کبد می توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

https://amani.doctor/faq/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز