خبرگزاری کار ایران

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی روبیکان

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۲۶۴

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تجهیزات دندانپزشکی، فایل روتاری و اپکس لوکیتور است. در واقع تجهیزات دندانپزشکی یکی از مهم ترین تجهیزات در شاخه پزشکی محسوب می شود به همین دلیل ما در این مطلب قصد داریم به معرفی آن ها بپردازیم. حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در زمینه تجهیزات دندانپزشکی، فایل روتاری و اپکس لوکیتور افزایش دهید می‌توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

همه چیز درباره ی تجهیزات دندانپزشکی

یونیت : یکی از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی است که خود شامل اجزای مختلفی همچون صندلی، جعبه باکس، چراغ روشن و کراشوار می باشد. کراشوار خود نیز شامل دستشویی و لیوان پرکن و ساکشن می باشد. قسمت صندلی دارای دو موتور است که یک موتور مخصوص نشیمن گاه است و وظیفه آن بالا و پایین کردن است و موتور دیگر برای جابه جا کردن در قسمت پشتی است.

کاویترون یا همان دستگاه جرم گیری دندان: این دستگاه نیز از دیگر تجهیزات دندانپزشکی می باشد. وظیفه این دستگاه پاک کردن و از بین بردن لکه ها و پلاک های روی دندان است که از طریق باکتری ایجاد شده اند. این دستگاه برای این کار از اولتراسونیک استفاده می کند. این دستگاه برای جرم گیری دندان دارای قابلیت های زیادی است که از جمله آن می توان به خونریزی کم و قدرت بالا و آسیب رسانی کمتر به دندان اشاره کرد. از آنجایی که این دستگاه نسبت به سایر روش های جرم گیری دندان مفیدتر است امروزه از روش اولتراسونیک برای درمان و پیشگیری بیماری دهان و دندان استفاده می شود.

لایت کیور: این دستگاه خود از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که شامل برد الکترونیکی برای کنترل کردن جریان نور، لامپ هالوژن، رفلکتور، سوئیچ ها، کابل هدایت نور و هندپیس می باشد.

از دیگر تجهیزات دندانپزشکی می توان به دوربین داخل دهان، آمالگام، تجهیزات دندانپزشکی قابل حمل یا همان پرتابل، آینه دندانپزشکی، آنگل، تابوره و دستگاه پانورکس اشاره کرد.

با توجه به پیشرفت علم به ویژه علم دندانپزشکی، علاوه بر این تجهیزات امروزه تجهیزات دندانپزشکی نوینی نیز تولید و عرضه شدند که سبب راحت تر شدن درمان دهان و دندان شده اند. یکی از معروف ترین این تجهیزات، فایل روتاری است که امروزه در اکثر دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد. حال اصلا فایل روتاری چیست و عملکرد آن چگونه است؟

فایل روتاری چیست؟

در واقع در گذشته درمان ریشه دندان به صورت دستی انجام می شد اما امروزه با تولید دستگاهی به نام روتاری دیگر شیوه قدیمی کاربرد ندارد و از این دستگاه برای درمان ریشه دندان استفاده می شود. دستگاه روتاری یک دستگاه دیجیتالی است که در آن به جای استفاده از دست، یک سری حرکات دقیق و صحیح در فایل ها ایجاد شده اند که این حرکات حتی ظریف تر و دقیق تر و بهتر از حرکات دست هستند و به کمک آن ها می توان پاک سازی و از بین بردن و تخلیه کانال های ریشه را انجام داد.

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی روبیکان

فایل روتاری دارای مزایای زیادی است که از جمله آن می توان به ﺁسان کردن و بالا بردن سرعت درمان ریشه دندان، داشتن دقت بسیار بالا در درمان و همچنین کاهش درد پس از درمان ریشه دندان اشاره کرد. این مزایای سبب شدند که امروزه دندانپزشکان برای درمان ریشه دندان بیماران از دستگاه فایل روتاری استفاده کنند و این دستگاه به یکی از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی تبدیل شود.

لازم به ذکر است بدانید عموما فایل های روتاری با فرآیند grinding تولید می شوند و برخی نیز با فرآیند قلم زنی لیزری ساخته می شوند. این دستگاه به دلیل اینکه فایل های مخصوصی دارد کار عصب کشی دندان ها را انجام می دهد. در واقع هر کدام از این فایل ها جنس و فرم و شکل خاص خود را دارند که با این ویژگی می توانند شکل کانال های ریشه را بگیرند. این قابلیت فایل های روتاری سبب می شود درمان ریشه دندان با دقت بسیار بالا و ﺁسان تر و همچنین آسیب پذیری کمتری صورت بگیرد.

به طور کلی می توان گفت درمان ریشه دندان با استفاده از فایل روتاری نسبت به سایر روش های سنتی و دستی از کیفیت و سرعت و دقت و ظرافت بالاتری برخوردار است.

البته علاوه بر فایل لوتاری دستگاه های دیگری نیز برای درمان ریشه دندان استفاده می شوند که یکی از مهم ترین آن ها اپکس لوکیتوراست. در واقع اپکس لوکیتور یکی از تجهیزات دندانپزشکی است که برای تعیین طول کانال ریشه مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با تجهیزات دندانپزشکی روبیکان

اپکس لوکیتور چیست؟

در واقع برای اینکه درمان ریشه دندان با موفقیت همراه باشد باید طول کانال ریشه دقیق تعیین شود. این مساله سبب می شود که وجود دستگاه اپکس لوکیتور در تجهیزات دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت باشد. وظیفه این دستگاه تعیین طول کانال ریشه و همچنین رادیوگرافی است. دستگاه اپکس لوکیتور apex locator یک دستگاه الکترونیکی است که به کمک آن می توان کانال ریشه دندان را از هر گونه عوامل بیماری زا پاک کرد. باقی مانده مواد آلی، انواع سموم، باکتری ها و همچنین پروتئین هایی که تغییر شکل داده اند از جمله عواملی هستند که سبب بیماری در کانال ریشه دندان می شوند.

دستگاه اپکس لوکیتور apex locator دستگاهی است که در اندودانتیکس استفاده می شود و می تواند طول فضای root canal را تعیین کند. به همین دلیل امروزه متداول ترین دستگاهی که به کمک آن طول کانال ریشه دندان های دائمی را اندازه گیری می کنند همین دستگاه است. برای اینکه بتوان عوامل بیماری زا را در کانال ریشه دندان به کلی از بین برد باید مراحل درمانی را به صورت اندودانتیکس انجام شود.

مراحل صحیح اندودانتیکس شامل پاک سازی ریشه دندان، شکل دادن آن و مهر و موم کردن کانال ریشه است که برای این کار حتما باید از یک پرکننده غیر قابل نفوذ و سه بعدی استفاده شود. دستگاه های اپکس لوکیتور در چهار دوره از سال 1974 تا سال 2002 و در چهار نسل تولید و روانه بازار شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز