خبرگزاری کار ایران

نقد و بررسی سریال آقازاداه و غورباقه و فیلم شنای پروانه

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۱۱۷

سریال آقازاده

تا کنون 8 قسمت از سریال نمایش خانگی آقازاده در رسانه اینترنتی آپ تی وی منتشر شده است. از همان ابتدا بررسی عوامل، مخاطبین را به یاد سریال پدر که از صدا و سیما پخش شد می­اندخت و برای بسیاری این سئوال پیش آمد که آیا سریال آقازاده مرتبط با سریال پدر است؟ کارگردان هر دو آقای بهرنگ توفیقی است. طراح، نویسنده و تهیه کننده­ی آقازاده حامد عنقا می­‌باشد. وی نویسنده و تهیه کننده­ی پدر هم بود.

حامد عنقا در چند طرح دیگر خود نیز نام­های یکسان برای شخصیت­هایش انتخاب کرده است و این بار سینا مهراد اسم و حتی فامیلی مشابه دارد. او در هر دو سریال پدر و دانلود سریال آقازاده با خصوصیت اخلاقی و حتی ظاهری مشابه نقش حامد تهرانی را بازی می­کند. لعیا زنگنه نیز در هر دو نقش مادر دلسوز حامد را دارد.

عوامل مشترک دیگری هم وجود دارند که نیاز به مقایسه نیست اما به طور کلی موقعیت اجتماعی حامدها نشان می­دهد تشابه اسمی تنها به دلیل روش حامد عنقا در تولید کاراکتر است و این دو سریال ربط دیگری به هم ندارند. بازیگران خوب و محبوبی همچون نیکی کریمی، امین حیایی، مهدی سلطانی، امین تارخ، کامبیز دیرباز و سایر بزرگانی که در این مجموعه استفاده شده مخاطب را مشتاق به تماشای نقش آفرینی آنان می­کند. سینا مهراد و امیر آقایی آقازاده­های داستان هستند که دو نقش متضادِ حامد و نیما را ایفا کرده ­اند.

شنای پروانه

شنای پروانه! اسمی دوپهلو و همراه با ایهام برای یک فیلم جنجالی.

شنای پروانه را می توان یکی از پروژه های هوشمند چند سال اخیر سینمای ایران دانست، فیلمی که به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی ساخته شد که عادت داشتیم او را در مقام کارگردان و کاشف بازیگران و پدیده های جوان ببینیم. این باراو پس از شکست تجاری آخرین فیلمش (سال دوم دانشکده ی من) سراغ حمایت و تهیه کردن فیلمی از یک کارگردان جوان به نام محمد کارت رفت که پیشتر با ساختنی فیلم های مستندی مانند (خون مردگی) توانایی های خود را به نمایش گذاشته بود، البته او تجربه ی بازی در چند فیلم سینمایی را هم در کارنامه ی خود دارد.

نقد و بررسی سریال آقازاداه و غورباقه و فیلم شنای پروانه

بنظر من اولین هوشمندی این پروژه از شروع این همکاری اتفاق افتاده است یعنی اصرار نداشتن صدرعاملی برای کارگردانی دوباره! محمد کارت اصولا به جنوب شهر و مسایل و حواشی آن علاقه دارد و تصویر کردن آن را نیز خوب می داند.

در چند سال اخیرشاهد چند فیلم خوب از فیلم هایی با موضوع خلافکارهای جنوب شهر در سبک های مختلف مثل مغزهای کوچک زنگ زده و متری شیش و نیم بودیم که خوشبختانه دانلود فیلم شنای پروانه زیرسایه ی هیچ کدام قرار نگرفت و از بدورسانه ای شدن تصاویر فیلم، نشان داد که فیلم با جسارت و مستقلی است و راه خودش را دارد. بدو رسانه ای شدن تصاویر فیلم منظورم پخش همان کلیپ معروفی است که یک لات درشت اندام با صورتی خشن و ریش های بلند جلوی دوربین یک گوشی همراه نشسته است و برای رقبای خود شاخ و شونه می کشد که با کمی دقت متوجه میشویم او همان امیرآقایی است با گریمی سنگین و ترسناک!

سریال قورباغه

 هومن سیدی در این سریال که قرار است از آپ تی وی منتشر شود، قصد دارد تا شاهکاری برای شبکه نمایش خانگی رقم بزند. فیلمبرداری سریال قورباغه از اوایل سال 98 شروع شد و با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه متوقف شد، پس از مدتی مجدداً فیلمبرداری سریال از سر گرفته شد و حالا با اتمام فیلمبرداری و تدوین، این سریال آماده پخش در شبکه نمایش خانگی شده است.

«قورباغه» مجموعه ای است که با پروداکشن بسیار ویژه تولید شده و مانند سایر کارهای هومن سیدی، دنیای جدیدی را پیش چشم مخاطب ترسیم می کند. نقش آفرینی فوق العاده پررنگ نوید محمد زاده در این سریال با توجه به پتانسیل بالای این بازیگر، لذت تماشای این سریال را دوچندان خواهد کرد.

زمان پخش سریال

بسیاری از منتظران از اول بهار منتظر پخش قسمت اول آن بوده اند اما همانطور که گفتیم و در کانال تلگرامی رسمی این مجموعه نیز به آن اشاره شده، با شیوع کرونا برنامه ها و معادلات کمی به تعویق افتاد. طبق شنیده قرار است بعد از دهه اول محرم، اولین قسمت آن پخش شود. دهه محرم هم که دیروز تمام شد و کاربران چشم به راه بسیاری، از حالا برای دیدن اولین قسمت لحظه شماری می کنند. با بررسی اخبار گوناگون از عوامل سریال و بررسی آخرین پست های اینستاگرامی بازیگران سریال، میتوان فهمید که تاریخ عرضه این سریال بسیار بسیار نزدیک است و در همین روزهای آتی قطعا رونمایی می شود.

نقد و بررسی سریال آقازاداه و غورباقه و فیلم شنای پروانه

تا همین چند وقت پیش، جزئیات زیادی از سریال به بیرون درز پیدا نکرده بود. تا اینکه اولین تریلر این سریال، منتشر شد و حال و هوای سریال و تا حدودی داستان آن مشخص گردید.

از این تریلر می‌توان این طور برداشت کرد که سریال حال و هوایی کاملا گنگ دارد. تیراندازی‌ ها و درگیری‌ هایی که در ابتدای تریلر سریال مشاهده می شود؛ حاکی از این است که با یک سریال جنایی روبرو هستیم. دیالوگ نوید محمدزاده که می گوید « هیچ‌وقت ازش پرسیدی این گیاه کجا رُشد می‌کنه؟ » نشان می دهد که باندهای خلافکار و قاچاقچیان مواد مخدر در داستان سریال نقش دارند.

همچنین با بررسی تریلر این سریال میتوان فهمید که برخی از سکانس های آن، خارج از کشور فیلمبرداری شده است. در تریلر افراد خارجی و صحنه هایی مشاهده می شود که کاملاً مشخص است حداقل قسمت هایی از این سریال خارج از کشور فیلمبرداری شده است. مشخصا به نظر می رسد که در کشور تایلند حوادث سریال یا حداقل بخشی از آن، اتفاق می افتد.

در اولین تریلر دانلود سریال قورباغه فرشته حسینی با لباسی این بار معمولی - بر خلاف لباس قرمزی که از او در سکانس های بالای دیدیم- خطاب به صابر می گوید من آدمها را با سَم نمیکشم از روشون رد میشم میدونی چرا ؟ اون سَم درد داره. این دیالوگ به نوعی روشن کننده ماهیت ترسناک این فیلم می باشد.

در ادامه همین تریلر، صابر ابر را مشاهده می کنیم که در حالیکه سقوط می کند و با سر به زمین می افتد در همین حال می گوید من همیشه یک صندلی واسم کمه کتم واسم تنگه کفشم واسم کوچیک بوده ساعتم خواب می‌مونده و من ازش جلوتر حرکت می‌کردم. دنیا برای من جای کوچیکه احساس میکنم همه جا بستست و نمیتونم نفس بکشم انگار همه لحظه ها رو قبلا دیدم درختا صدای آبشار، قورباغه ها. اونا رو زمانی میبینم که در حال مردنم.

که این دیالوگ هم وجه تسمیه و دلیل نامگذاری سریال را مشخص می کند. و هم انگار قاتل (فرشته حسینی یا شاید هم نوید محمدی) او را کشته است. صابر ابر بلافاصله با گفتن همین جمله آخر چشم در چشم قورباغه ای می میرد. یعنی او به قورباغه ای نگاه می کند و قورباغه هم به او دارد نگاه می کند. این صحنه همزمان است با بارش شدید باران.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز