خبرگزاری کار ایران

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۲۴۴

در مورد چیلر تراکمی و انواع آن چه می دانید؟ چیلر تراکمی ابزاریست که در موتورخانه ساختمان ها در جهت سر کردن آب به کار میرود. همچنین در صنعت و در ماشین آلات ها نیز کاربرد دارد. چیلرها بر اساس نوع کمپرسور یا کندانسور طبقه بندی می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساختار، انواع و طرز کار چیلرهای تراکمی با ما همراه باشید.

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی ابزاریست که از مایع مبرد استفاده کرده و باعث خنک کردن سیال انتقال حرارت می شود. از چیلر برای سرد کردن آب استفاده میشود و در ساختمان ها، ماشین آلات و... کاربرد دارد. تنها انرژی ای که چیلر تراکمی به آن احتیاج دارد انرژی برق است به همین دلیل به آنها چیلر برقی هم گفته میشود. گاهی ممکن است برای تامین نیروی مورد نیاز چیلر، به برق سه فاز احتیاج داشته باشیم. فعلا محصول مورد نیاز بازار ایران، بیشتر از کشورهای ایتالیا و چین تامین می شوند. علاوه بر چیلر های تراکمی چیلرهای جذبی یا گازی نیز وجود دارند. ساختمان چیلر از ۴ قسمت: کندانسور، کمپرسور ، اواپراتور و شیر انبساط تشکیل شده است.

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی 

 گفتنی است که اخیرا، تولید داخلی کشورمان در تولید چیلر تراکمی پیشرفت بسیاری داشته است. نکته جالبی که وجود دارد این است که مخترع چیلر تراکمی یک برند آمریکایی بود، با این وجود در ایران برند های آمریکایی در این زمینه وجود نداشتند.

ساختار چیلر تراکمی:

چهار قسمت اصلی در این نوع چیلر وجود دارد که جزء اصلی چرخه تبرید تراکمی هستند و عبارتند از: کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، اواپراتور. اواپراتور میتواند به شکل لوله ای،صفحه ای و یا پوسته باشد. گازهای اچ سی اف، اچ سی اف سی در چرخه تبرید تراکمی استفاده میشوند‌.در این چرخه کمپرسور نقش محرک چرخه را دارد.

انواع چیلر تراکمی

انواع چیلرهای تراکمی معمولا طبق کمپرسور و یا نوع کندانسور دسته بندی میشوند. در ایران به بیشتر دسته بندی چیلر تراکمی بر اساس نوع کندانسور انجام میشود. در این دسته بندی، چیلر ها به آب خنک وهوا خنک و چیلر تبخیری خنک تقسیم میشوند. چیلر آب خنک در زمینه بازده و تاثیرات زیست محیطی، نسبت به چیلر هوا خنک بیشتر استفاده میشود. همچنین این چیلرها بر اساس نوع کمپرسور نیز می توانند دسته بندی شوند. مثلا کمپرسور اسکرو، کمپرسور اسکرال، کمپرسور سانتریفیوژ یک مرحله ای، کمپرسور سانتریفیوژ دو مرحله ای، کمپرسور توربوکر، چیلر رفت و برگشتی.

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

چیلر

نحوه عملکرد چیلر تراکمی:

چیلر تراکمی مایع مبرد خروجی از اواپراتور را در کمپرسور متراکم کرده و آن را به کندانسور ارسال میکند.به همین ترتیب چرخه ی برودت تکمیل خواهد شد.بعد از اینکه مایع مبرد به اواپراتور وارد شد، از سمت دیگر اواپراتور شاهد ورود آب سرد ۱۲ درجه سانتی گراد خواهیم بود. بعد از تبادل حرارت میان مایع مبرد و آب سرد ۱۲ سانتی گراد درجه، خروج آب سرد ۷ درجه سانتی گراد از چیلر مشاهده میشود.

مقایسه چیلرها

چیلر ها در جهت ایجاد بستر تهویه مطبوع و در صنعت کاربرد دارند. به جز چیلرهای تراکمی، چیلر های جذبی نیز وجود دارند که به چند تفاوت میان آنها اشاره میکنیم: 

چیلر تراکمی: حرکت گازها تحت اثر کمپرسور، منبع انرژی الکتریکی، هزینه اولیه کم، احتیاج به انرژی برق به صورت پیوسته.

چیلر جذبی: استفاده از گرما یا بخار آب به عنوان منبع انرژی، هزینه اولیه بالا، حداقل بودن انرژی الکتریکی مورد نیاز در شرایط اضطراری، امکان قابلیت استفاده در سیستم تولید همزمان .

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر هوا خنک ،باید در فضای باز نصب شود. در این چیلر، مایع مبرد، مطابق سیکل تبرید از کمپرسور خارج شده و وارد کندانسور میشود. در کندانسور باید با هوای محیط مبادله انجام شود تا خروج از فاز بخار و ورود به فاز مایع یا دو فازی عملی گردد. این تبادل یک فرآیند اجباریست و با کمک فن های کندانسور عملی میشود. در این مرحله مایع مبرد با فشار زیاد، برای کاهش فشار، جهت ورود به شیر انبساط آماده می شود.

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

 

چیلر تراکمی هواخنک

در سالهای اخیر به دلیل کم آبی هایی که وجود داشته، شرایط برای مهندسین و کارفرمایان تولید کننده ی چیلر بهتر بوده است. در صورتیکه بودجه ی کافی در اختیار مهندس یا کارفرما قرار بگیرد، میتوانند از کندانسور هایی استفاده کنند که تماماً از مس ساخته شده اند و به این ترتیب با جلوگیری از کاتد و آند شدن آلومینیوم و مس، از افت راندمان چیلر نیز پیشگیری خواهد شد. میتوان از کندانسور آلومینیومی میکرو چنل نیز در این جهت استفاده کرد.

کندانسورهای آلومینیومی دارای راندمان و بازده کمتری نسبت به کندانسورهای مسی می باشد. همچنین این کندانسور ها در صورت خراب شدن، فرآیند تعمیر مشکلی نیز خواهند داشت و اکثرا در صورت خراب شدن یا ضربه خوردن تعویض میشوند.

طرز کار چیلر تراکمی:

طرز کار چیلرها تا حد زیادی بستگی به کیفیت و نوع عملکرد کمپرسور و مبرد دارد.کنترلر نیز که در واقع فرمانده و مغز متفکر عملیات است، در تابلوی کنترل چیلر قرار دارد. بعد از این که داده های مربوط به آب سرد ورودی دریافت شد، کنترلر به مدار فرمان میدهد و سیستم نیز به این ترتیب به کار خود ادامه میدهد. 

انواع کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک:

کندانسور چیلر تراکمی هوا خنک، می تواند با لوله هایی از جنس آلومینیوم یا مس باشد.در مناطقی که رطوبت بالایی دارند، بخاطر احتمال اکسید شدن کندانسور، محلی را که قسمت آلومینیومی به مسی اتصال دارد را پوشش میدهند که این عمل باعث افت بازده چیلر میشود.

چیلر تراکمی آب خنک

این چیلر دارای راندمان و بازده بالایی است. خنک سازی مایع مبرد در این چیلر، در قسمت کندانسور انجام می گیرد. این چیلر، دو سری پمپ سیرکولاتور نیاز دارد که از این پمپ ها در جهت چرخش آب سرد در مدار سرمایش و چرخش آب خنک کننده در مدار برج خنک کن استفاده به عمل می آورد.

همه چیز در مورد چیلر تراکمی

 

چیلر تراکمی آب خنک

این چیلر ها در موتور خانه ی ساختمان نصب می شوند. آبی که به عنوان جبرانی در برج خنک کم استفاده میشود باید حتما سختی گیری شده باشد، در غیر این صورت مشکلات زیادی برای مدار کندانسور به وجود خواهد آمد. در بسیاری از موارد، بعد از اینکه مدت زیادی چیلر تراکمی نصب شده و کار کرد، مجبوریم چیلر را از مدار خارج کنیم و آن را شستشو دهیم. گاهی هم گرفتگی لوله ها باعث کور شدن کندانسور میشوند که در این صورت شاهد افت راندمان و افزایش میزان مصرف برق خواهیم بود.

گفتنی است که هزینه تولید چیلر، متناسب با ظرفیت سرمایشی آن خواهد بود.

اگر به دنبال خرید چیلر تراکمی هستید و یا به مشاوره نیاز دارید، می توانید با کارشناسان سایت به فیکس تماس گرفته و مشاوره های تخصصی ما را دریافت کنید. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز