خبرگزاری کار ایران

صادرات میوه به روسیه: فرصت یا چالش

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۸۰۰

فرصت صادرات برای هر کشوری یکی از راهبردهای کلان اقتصادی است که نقش مهمی در اقتصاد آن ایفا می کند. ایران به دلیل برخورداری از نفت، صنایع و معادن همواره از صادرات این منابع غنی منفعت داشته و همواره این موضوع ادامه دارد. اما جالب است بدانید فرصت های صادراتی اران تنها به این منابع محدود نمی شود. آب و هوای چهار فصل و خاک حاصلخیز، ایران را به یکی از قطب های صادرات میوه و محصولات کشاورزی در غرب آسیا تبدیل کرده است.

علاوه بر آب و هوا و خاک حاصلخیز، موقعیت های کشور های همسایه ایران به لحاظ آب و هوایی عاملی است که می تواند فرصت صادرات میوه و محصولات کشاورزی و غذایی را برای ایران تشدید کرده و از این رهگذر فرصت ایده آل کسب درآمد ارزی برای کشورمان فراهم کند.

روسیه از جمله کشور های نزدیک ایران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود، پتانسیل بالایی برای واردات محصولات کشاورزی و غذایی دارد. ایران می تواند از این رهگذر برای صادرات میوه، محصولات کشاورزی و غذایی با کیفیت خود بهره مند شود.

چرا روسیه فرصت خوبی برای صادرات میوه است؟

موقعیت، وسعت و شرایط اقتصادی روسیه را به بازار ایده آل برای محصولات ایرانی تبدیل کرده است. مناسبات تجاری و روابط دیپلماسی دو کشور، عامل مهمی است که هم می تواند موجب رونق روابط تجاری و یا عاملی برای توقف آن باشد. از آن جا که سیاست های ایران و روسیه مغایرتی با یکدیگر ندارد، فرصت صادرات میوه و محصولات ایرانی به این کشور وجود دارد.

تامین مواد غذایی روزانه برای کشوری که بیشتر وسعت آن را آب و هوای سرد تشکیل داده از یک سو و تطابق محصولات کشاورزی، سبزیجات و محصولات گوشتی ایران با نیاز های این کشور باعث شده است که این محصولات ایرانی بازار خود را در روسیه پیدا کنند.

صادرات میوه، سبزیجات و سایر محصولات کشاورزی ایران به روسیه به دلار وابسته نبوده و مدیریت مالی در روسیه از طریق میر بیزینس بانک تبادل های مالی بین ایران و روسیه را پشتیبانی می کند.

مهم ترین چالش های پیش روی صادرات میوه

موضوع صادرات و روابط بین المللی بسیار گسترده است و ابعاد وسیعی را در بر می گیرد. برخی چالش های صادرات برای همه انوع کالا مشترک است و برخی دیگر بسته به روابط تجاری، نوع محصول و قوانین کشور ها متغیر می باشد.

در رابطه با صادرات میوه و محصولات غذایی مهم ترین چالش ها به قرار زیر است :

  • فاصله زیاد میان کشور مبدا و مقصد
  • نبود تجهیزات مناسب مانند یخچال برای نگهداری از میوه و مواد غذایی در طول مسیر
  • برآورد اقتصادی نامناسب قیمت تمام شده محصول از مرحله تولید تا بسته بندی نهایی
  • عدم بررسی بازار مصرف میوه و محصولات غذایی، میزان تقاضا و ارزش صادرتی میوه و محصولات غذایی

علاوه بر موارد فوق برخی مسائل کلی در صادرات می تواند موفقیت صادرات هر محصولی را تحت تاثیر قرار دهد. مواردی مانند تعرفه بالای محصول صادراتی،  عدم شناخت تشریفات گمرکی کشور مبدا و مقصد، بازاریابی نامناسب در کشور مقصد، هزینه بالای حمل و نقل و ...

روسیه فرصت مناسبی برای صادرات محصولات میوه و محصولات کشاورزی است. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که این فرصت نه تنها برای ایران، بلکه برای بسیاری از کشور های همسایه از جمله چین، هند، ترکیه و ... فراهم است. به همین دلیل باید بتوان در این کارزار رقابت صادراتی، تمامی چالش ها را بر طرف کرده و به نحو احسن از این فرصت استفاده کرد؛ تا بتوان با عرضه مستمر میوه، سبزیجات و محصولات غذایی ایرانی،  به جایگاهی تثبیت شده در روسیه دست پیدا کرد.

چگونه چالش ها را به فرصت تبدیل کنیم؟

حل معضلات صادرات میوه و محصولات غذایی به قدری گسترده است که نمی توان آن را تنها به یک نهاد و یا ارگان خاص نسبت داد. یکی از موضوعات مهم در این رابطه این است که نه تنها روسیه، بلکه بسیاری کشور های دیگر تمایلی به واردات محصولات غذایی به صورت فله ای ندارند. ارائه محصولات در بسته بندی های شکیل و استاندارد یکی از ملزومات موفقیت در صادرات محصولات غذایی است و نکته مهم در این رابطه توجه به سلیقه، آداب و فرهنگ کشور مقصد است.

بازاریابی گسترده و حرفه ای و شناخت دقیق بازار مصرف یکی دیگر از عواملی است که باعث می شود شما همواره یک قدم جلوتر از رقیبانتان باشید. ثبت شرکت شما در روسیه حداقل منفعتی که برای شما به دنبال دارد این است که دست واسطه ها را برای شناخت بازار کوتاه کرده و شما خودتان می توانید بازار این کشور را زیر نظر داشته باشید. چراکه استراتژی های صادرات برای هر کشوری با دیگری متفاوت است و چه بهتر که خودتان این استراتژی را اعمال کنید.

توجه ویژه به برند سازی و شناخته شدن در عرصه های بین المللی می توند ضمانتی برای اطمینان بیشتر روس ها به شرکت های ایرانی باشد.

توجه به لجستیک دریایی و بهره مندی از زیرساخت های موجود آن برای افزایش بیشتر حجم صادرات کالا می تواند سکوی پرتابی برای افزایش حجم صادرات محصولات ایرانی باشد.

موضوع مهمی که در رابطه با رفع موانع صادراتی میوه و هر محصول دیگری وجود دارد این است که بسیاری از عوامل در این این رابطه پیش بینی نشده هستند و در دوره خاص بنا به ملاحظات خاص کشور مبدا و مقصد بر سر راه صادرات و واردات قرار می گیرند. اما فرار از عوامل بازدارنده در صادرات که نیازمند برنامه ریزی دقیق، تلاش و تجربه بالاست، موفقیت در تجارت را برای یک شرکت به دنبال می آورد.

در اخر باید گفت با توجه به وضع تحریم های نا عادلانه علیه ایران که فرصت صادرت میوه و محصولات کشاورزی ایران به کشور هایی نظیر هلند و انگلستان را محدود کرده است، بهره مندی از فرصت صادرات میوه به روسیه و سایر همسایگان ایران در خاور میانه فرصتی بی نظیر است که می توان با یک برنامه ریزی دقیق و برطرف نمودن عوامل بازدارنده از آن حداکثر بهره مندی اقتصادی را بدست آورد.

شما می توانید با نگاهی کوتاه به لیست صادرکنندگان میوه ایرانی، شرکت های صادرات میوه در تهران و سایر شهر های ایران را شناسایی کرده و ضمن شناخت قوانین صادرات میوه که در اینجا توضیحات تکمیلی در مورد آن ارائه شده است، محصولات با کیفیت خود را به این شرکت ها واگذار نمایید. تا از این رهگذر محصولات خود را با بسته بندی صادراتی مناسب به روسیه و سایر کشور ها ارسال کرده و سهم خود را در اقتصاد کلان ایفا کرده و در سود صادرات میوه سهیم شوید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز