خبرگزاری کار ایران

هوش مالی چیست؟! همه آن چیزی که بایستی بدانید

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۱۴۲

دارا بودن یک هوش مالی حرفه‌ای می‌تواند برای افراد، توانایی مدیریت مالی مناسب و افزایش سرمایه را به همراه داشته باشد و کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

هوش مالی مبحثی است که هر فردی، به خصوص در جوامع جهان سومی بایستی به آن توجه داشته باشد. در واقع در کشورهایی همانند ایران که به رغم داشتن منابع فراوان، همچنان از عدم توسعه کافی رنج می‌برند، داشتن هوش مالی و هوش اقتصادی می‌تواند نقش ویژه‌ای را در ایجاد یک سطح رفاه مناسب در زندگی، ایفا کند. دارا بودن یک هوش مالی حرفه‌ای می‌تواند برای افراد، توانایی مدیریت مالی مناسب و افزایش سرمایه را به همراه داشته باشد و کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی ارتقا دهد.

هوش اقتصادی همچنین در مقیاسی بزرگتر، حتی می‌تواند کیفیت زندگی جوامع را بهبود ببخشد و سطح رفاه اقتصادی کل جامعه را دگرگون سازد. اگر همچنان این سوال برایتان وجود دارد که هوش اقتصادی چیست و در فکر ارتقای کیفیت زندگی و مدیریت بهتر سرمایه‌هایتان هستید، با ما همراه باشید.

هوش مالی چیست؟

هوش‌های مختلفی در زمینه‌های متفاوت علوم شناخته و تبیین شده است. در روانشناسی نوین نیز، علمی تحت عنوان هوش مالی یا هوش اقتصادی وجود دارد که برای بهبود مشکلات اقتصادی، مدیریت صحیح مالی، حراست دارایی‌ها و افزایش سرمایه، به شدت کاربرد دارد.

در واقع هوش مالی مبحثی‌ست که یادگیری آن بخصوص در کشورهایی که دچار مشکلات عدیده و نوسانات شدید مالی و ارزی هستند، بسیار واجب است. علاوه بر مدیریت تمامی دارایی‌ها، هوش مالی روش‌های خلاقانه و مختلفی را در جهت تولید سرمایه و کارآفرینی، به ذهن مردم انتقال خواهد داد و ذهنیت برنده بودن را به یکایک افراد جامعه تزریق خواهد کرد. این ذهنیت و این آگاهی مربوط به هوش مالی، یک اتفاق تماماً برد- برد برای افراد و همچنین جامعه خواهد بود.

در همین رابطه، فردی را تصور کنید که با هوش مالی و هوش اقتصادی ویژه، یک کارآفرینی مالی و حرفه‌ای را برای جامعه به وجود بیاورد و از طریق همین کارآفرینی، افراد مختلفی را صاحب کار و سرمایه کند. قطعاً این رفاه نسبی و مشغول بودن افراد به زندگی و کسب درآمد، از بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی، به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهد کرد و سطح رفاه اجتماعی را دستخوش تحولات مثبتی خواهد کرد. پس بنابراین می‌توان با شهامت به این مسئله اذعان داشت که حتی اگر یک نفر هم هوش مالی را به درستی آموزش ببیند و آن را به کار گیرد، می‌تواند اتفاقات مثبتی را در راستای تحول شرایط اقتصادی به وجود بیاورد.

هوش مالی چگونه شما را توانمند و پولدار می‌کند؟

در واقع هوش مالی به شما این توانایی ذهنی و عملی را خواهد داد که حتی اگر شرایط اقتصادی خوبی ندارید، یک ذهنیت موفق به دست بیاورید و بدانید که در قدم اول بایستی نگهبان قدرتمندی برای اموال فعلی خود باشید. در قدم دوم بتوانید از اموال فعلی خود، به بهترین شکل در جهت تولید سرمایه (حتی بسیار اندک) استفاده کنید. همچنین در قدم سوم و به شکلی حرفه‌ای‌تر، با به کارگیری راه‌های خلاقانه و خاص، می‌توانید افزایش سرمایه‌های کلان را تجربه کرده و رفاه بسیار بیشتری را به زندگی خود تزریق کنید.

هوش مالی چیست؟! همه آن چیزی که بایستی بدانید

چرا داشتن هوش مالی در ایران و دیگر جوامع توسعه نیافته بسیار لازم است؟

 برای پاسخ به این سوال کافیست که اتفاقات اقتصادی سالیان اخیر ایران را به صورت اجمالی بررسی کنید. گرانی‌های بسیار شدید و خارج از تصور، افزایش قیمت عجیب کالاها، رونق گرفتن بسیاری از کسب و کارها و ضعیف شدن غیرعادی برخی از مشاغل سنتی، همه و همه فرهنگ و شرایط اقتصادی و زندگی اجتماعی در ایران را دستخوش تغییرات پیچیده‌ا‌ی کردند.

از سوی دیگر، همواره همه‌ی ما با طیف عظیمی از افرادی روبرو بوده و هستیم که از تصمیمات ناگهانی‌شان در زمینه هوش اقتصادی و مالی بسیار پشیمان هستند. این دسته از افراد، تنها این آرزو را دارند که زمان به عقب بازگردد و این بار با به کارگرفتن هوش اقتصادی و مالی مناسب، تصمیمات اشتباهشان را در خرید و فروش (در زمینه‌های مختلف) جبران کنند!

اما نکته اینجاست که زمان هیچگاه به عقب باز نمی‌گردد؛ و اگر شما هم از تصمیمات اشتباه اقتصادی‌تان در گذشته پشیمان هستید، بهتر است که تنها هوش مالی و تمرکزتان را بر روی ضرب المثل معروف «ماهی را هروقت از آب بگیری، تازه است» معطوف کنید و با به کارگرفتن صحیح هوش مالی و هوش اقتصادی، از ضرر و زیان‌های بیشتر جلوگیری کنید.

هوش مالی چیست؟! همه آن چیزی که بایستی بدانید

در واقع یک هوش مالی ویژه، به شما این امکان را می‌دهد که دست روی زانوی خودتان بگذارید و بلند شوید. همچنین سطح رفاه زندگی خود را به شکل قابل توجهی ارتقا دهید و البته که هر روز و هر ماه و هر سال، به سرمایه‌های زندگیتان اضافه کنید. پکیج‌های آموزشی مجموعه‌ ماهان تیموری نیز علاوه بر درک صحیح شرایط ملموس داخلی، به شرایط اقتصادی و کسب و کار در ایران، با تکیه بر تحلیل‌ها و آمارهای جهانی پرداخته است؛ چنانکه آمارهای جهانی مربوط به شاخص رفاه لگاتوم نیز بر این نکته تاکید دارند که هوش مالی و هوش اقتصادی در جوامع توسعه نیافته‌ای همچون ایران، می‌تواند کیفیت مناسب‌تری را برای زندگی فردی و اجتماعی افراد، به همراه داشته باشد.

رتبه ایران در شاخص رفاه لگاتوم همواره بد و بدتر از همیشه!

قبل از پرداختن به وضعیت و رتبه ایران در شاخص رفاه لگاتوم جهانی و تاثیر هوش مالی و هوش اقتصادی بر آن، بایستی بدانید که اصلاً «مفهوم جهانی شاخص رفاه لگاتوم چیست؟»

شاخص رفاه لگاتوم، یک شاخص جهانی برای تعیین و اندازه‌گیری رفاه مردم جوامع و کشورهای مختلف است. اعتقاد سنتی اقتصاددانان، همواره کشورهایی را که تولید ناخالص داخلی زیادی را داشته‌اند، به عنوان کشورهای مرفه و ثروتمند معرفی می‌نموده است؛ اما شاخص رفاه لگاتوم پا را از این دسته بندی‌های سنتی فراتر گذاشته و بررسی می‌کند که سطح رفاه اجتماعی در کشورها به چه گونه‌ای است؟ و اصطلاحاً مردم چه کشورهایی زندگی آسوده و راحت‌تری دارند و خوشحال‌تر زندگی می‌کنند؟

طبق آخرین آمار رسمی شاخص رفاه لگاتوم در سال ۲۰۱۹، ایران رتبه ۱۱۹ را در میان ۱۶۷ کشور جهان که در واقع ۹۶ درصد جمعیت جهان را شامل می‌باشد، داراست. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸، ایران رتبه‌ی ۱۰۸ را در میان ۱۴۷ کشور تحت نظر شاخص رفاه لگاتوم داشت.

شاخص لگاتوم که از سال ۲۰۰۹ و تحت نظر برترین کارشناسان خبره اقتصادی اجتماعی و سیاسی موسسه لگاتوم مطرح شد، بر پایه ۸ رکن اصلی اقتصاد، کارآفرینی و فرصت، بهداشت، سرمایه اجتماعی، آموزش، آزادی فردی، حکمروایی و ایمنی و امنیت شکل گرفته است. هر کدام از این هشت رکن اصلی، دارای ریزشاخص‌هایی هستند که کیفیت مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی مردم را بررسی می‌کند و می‌توان به جرئت گفت که هوش مالی و هوش اقتصادی، نقش ویژه‌ای را در بسیاری از این ریزشاخص‌ها ایفا می‌کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز