خبرگزاری کار ایران

قیمت لحظه‌ای سیمان

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۳۹۱

با توجه به کاربرد فراوان سیمان در فعالیت‌های ساختمانی، بالا رفتن قیمت سیمان می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش هزینه تمام شده‌ی ساختمان سازی داشته باشد.

قیمت لحظه ای سیمان

امروزه کمتر کسی را می‌توان یافت که تاکنون سیمان را از نزدیک ندیده باشد و از اهمیت آن در کارهای ساختمانی بی‌خبر باشد. این ماده چسبنده که از سیلیکات، رس و آلومینات آهک ساخته شده است، در ترکیب با آب و شن و ماسه ماده محکمی به نام بتن را به وجود می‌آورد که یکی از اصلی‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی است. با توجه به کاربرد فراوان سیمان در فعالیت‌های ساختمانی، بالا رفتن قیمت سیمان می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش هزینه تمام شده‌ی ساختمان سازی داشته باشد.

در ماه‌های اخیر با توجه به شرایط کشور و تغییر نرخ ارز، قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش یافته که این موضوع مشکلاتی را برای سازنده‌ها به وجود آورده است. این مسائل باعث شده است که اطلاع پیدا کردن از قیمت سیمان به صورت به روز با دشواری‌هایی همراه شود. در شرایط کنونی نیاز به مرجعی که قیمت انواع سیمان و سایر مصالح را به صورت لحظه ای در اختیار کاربران قرار دهد احساس می‌شود. در ادامه مطلب بیشتر درباره سیمان و انواع آن صحبت می‌کنیم.

سیمان چیست؟

به طور کلی سیمان، ماده‌ای آهکی است که از آن برای چسباندن مصالح ساختمانی نظیر شن، ماسه، آجر و سنگ به یکدیگر استفاده می‌شود. استفاده از سیمان برای ساختمان سازی قدمتی طولانی دارد و از گذشته تا به امروز همواره جزو پر کاربردترین مصالح ساختمانی بوده است. در گذشته‌های دور از گل برای چسباندن مصالح ساختمانی به یکدیگر استفاده می‌شده است؛ بنابراین شاید بتوان گل را قدیمی‌ترین نوع سیمان دانست. در کشور ما هم از سالیان دور همواره از سیمان در ساختمان سازی استفاده می‌شده است و امروزه از نظر حجم تولید سیمان، کشورمان رتبه سیزدهم را در اختیار دارد.

عوامل زیادی در تعیین قیمت سیمان تأثیر دارند؛ نوع، بسته بندی و کیفیت سیمان از جمله اصلی‌ترین موارد تعیین کننده قیمت این مصالح پر کاربرد ساختمانی هستند. در ادامه عوامل تأثیرگذار در قیمت سیمان را معرفی کرده و هرکدام را به اختصار معرفی می‌کنیم.

نوع سیمان

نوع سیمان یکی از اصلی ترین موارد تأثیرگذار در قیمت سیمان است. به طور کلی سیمان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

• سیمان غیر پرتلند. در تولید این نوع سیمان از مواد اولیه غیر پرتلند استفاده می‌شود. از انواع سیمان غیر پرتلند می‌توان به سیمان آلومینیومی و سیمان منبسط شونده اشاره کرد. از آن جایی که قیمت سیمان غیر پرتلند بسیار بالا است، استفاده از آن در کارهای ساختمانی چندان متداول نیست و تنها برای کاربردهای خاص به کار گرفته می‌شوند.

• سیمان پرتلند. سیمان استفاده شده در اغلب پروژه‌های ساختمانی، سیمان پرتلند است. بسته به نوع آن، قیمت سیمان پرتلند متفاوت می‌باشد.

از آن جایی که در اکثر ساختمان‌های کشور از سیمان پرتلند استفاده می‌شود، در ادامه انواع مختلف این نوع سیمان را معرفی می‌کنیم.

انواع سیمان پرتلند

انواع مختلف سیمان پرتلند در پنج دسته جای می‌گیرند:

• سیمان تیپ 1 – سیمان پرتلند معمولی. سیمان تیپ 1، پایین ترین قیمت سیمان را در میان انواع سیمان پرتلند دارد. این نوع سیمان در ساخت پیاده رو، پل‌های بتن مسلح، راه آهن، ملات برای بنایی، مخازن و روسازی جاده‌ها به کار گرفته می‌شوند.

• سیمان تیپ 2 – سیمان پرتلند اصلاح شده. مقاومت فشاری سیمان تیپ 2 از سیمان تیپ 1 کمتر است، اما در مقایسه با آن از مقاومت خورندگی بالاتری برخوردار است. همین موضوع باعث می‌شود که قیمت سیمان تیپ 2 در مقایسه با تیپ 1 بیشتر باشد. استفاده از این نوع سیمان در دیوارهای حائل، دیواره پل ها، فنداسیون سازی و در کلیه مکان که در آن‌ها بتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرد، مرسوم است.

 قیمت لحظه‌ای سیمان

• تیپ 3 – سیمان پرتلند زود سخت شونده. سیمان تیپ 3 شباهت زیادی به سیمان تیپ 1 دارد؛ با این تفاوت که دانه‌های آن ریز تر است و زودتر از سیمان تیپ 1 سفت می‌شود. معمولاً از این نوع سیمان در محیط‌های سرد استفاده می‌شود.

• سیمان تیپ 4 – سیمان پرتلند با حرارت کم. سرعت سفت شدن این نوع سیمان پایین است و در جایی به کار گرفته می‌شود که حرارت تولید شده توسط بتن اهمیت بالایی داشته باشد. معمولاً از سیمان تیپ 4 در ساخت ساختمان‌های بزرگ استفاده می‌شود.

• سیمان تیپ 5 – سیمان پرتلند ضد سولفات. در جایی که بتن در تماس با سولفات قرار داشته باشد، از سیمان پرتلند ضد سولفات استفاده می‌شود. غالباً در جاهایی که ساختمان با آب زیر زمینی در تماس باشد، از سیمان تیپ 5 استفاده می‌کنند.

سیمان پوزولانی

سیمان پوزولانی نوع خاصی از سیمان است که علی رغم شباهتی که به سیمان پرتلند دارد، در دسته این نوع سیمان قرار نمی گیرد. از آن جایی که قیمت سیمان پوزولانی نسبتاً پایین است، از آن در مصارف معمولی و ساخت ملات استفاده می‌شود. همچنین استفاده از این نوع سیمان در محیط‌های گرم و پروژه‌های عظیم مناسب می‌باشد. پایین بودن قیمت این نوع سیمان، موجب استفاده گسترده از آن در پروژه‌های کوچک و بزرگ ساختمانی شده است.

بسته‌بندی سیمان

یکی دیگر از نکات اثرگذار در قیمت سیمان بسته بندی آن است. از نظر بسته بندی، دو نوع سیمان در بازار وجود دارد:

• سیمان فله‌ای. این نوع سیمان فاقد بسته بندی است. پس از خرید سیمان فله‌ای، مصالح خریداری شده توسط بونکرهای حمل سیمان به محل انبار انتقال داده می‌شود. از آن جایی که قیمت سیمان فله‌ای پایین است، استفاده از آن در پروژه‌هایی که نیاز به مقدار زیادی سیمان دارند توصیه می‌شود. البته باید توجه کنید برای نگهداری سیمان فله ای نیاز به سیلوی سیمان دارید تا کیفیت آن حفظ شود. طبیعتاً ساخت سیلوی سیمان هزینه‌هایی دارد که باید در محاسبات کلی لحاظ شود.

بیتشر بخوانید: بانک اطلاعات ساختمان

• سیمان پاکتی. عموماً کارخانه‌های سیمان، محصول خود را در بسته‌های 50 کیلویی در پاکتی از جنس پلاستیک یا کاغذ کرافت به بازار عرضه می‌کنند. به دلیل هزینه بسته بندی، قیمت سیمان پاکتی بیش از قیمت سیمان فله ای است. معمولاً در پروژه‌های کوچک و در جایی که استفاده از سیلو برای نگهداری سیمان امکان پذیر نباشد، از سیمان پاکتی استفاده می‌شود.

کیفیت سیمان

یکی از مهم ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت سیمان، کیفیت آن است. طبیعتاً هر کسی انتظار دارد به نسبت پولی که پرداخت می‌کند، محصولی با کیفیت تحویل بگیرد. پیش از خرید سیمان، با توجه به برخی نکات می‌توانید از کیفیت محصول خریداری شده اطمینان حاصل کنید. در ادامه مطلب این نکات را معرفی می‌کنیم.

 قیمت لحظه‌ای سیمان

نکات مهم در تشخیص کیفیت سیمان

• با توجه به رنگ سیمان می‌توانید از کیفیت آن با خبر شوید. سیمانی که با کیفیت باشد، به رنگ خاکستری با سایه ای از رنگ سبز روشن می‌باشد.

• بافت سیمان باید یک دست و خالی از تکه‌های سخت باشد. در سیمانی که در معرض رطوبت هوا قرار گرفته باشد، توده‌هایی به اسم کلوخه در آن تشکیل می‌شود. وجود کلوخه در سیمان نشانه نامرغوب بودن آن است.

• با گذر زمان، مقاومت سیمان کاهش می‌یابد. بنابراین هنگامی که قصد خرید سیمان داشتید، حتماً باید به تاریخ تولید آن دقت کنید. در صورتی که مدت زمان زیادی از تاریخ تولید گذشته باشد، قیمت سیمان پایین تر از حد معمول می‌آید و بالطبع این سیمان کیفیت چندان بالایی ندارد.

• دانه‌های سیمان مرغوب، نرم و ریز هستند. در برخی انواع سیمان ناخالصی‌های شنی وجود دارد؛ با لمس این نوع سیمان، زبر بودن آن را احساس می‌کنید. بنابراین زبر بودن سیمان نشان دهنده وجود ناخالصی و نامرغوب بودن محصول است.

• از بوی سیمان می‌توانید به کیفیت آن پی ببرید. برای بررسی این موضوع باید مقداری سیمان را با آب مخلوط کنید و صبر کنید تا به خمیر تبدیل شود. اگر این سیمان ناخالصی داشته و با خاک مخلوط شده باشد، بوی خاک می‌دهد. عموماً قیمت سیمان‌های مخلوط شده با خاک پایین است؛ نباید بگذارید این موضوع شما را فریب دهد.

• سیمانی که مرغوب باشد، مدتی بر روی آب شناور باقی می‌ماند و پس از آن ته نشین می‌شود. اگر پس از ریختن مقداری سیمان در یک سطل آب متوجه ته نشین شدن سریع آن شُدید، دلیلش وجود ناخالصی در سیمان است.

بیشتر بخوانید: مناقصات و مزایدات ساختمان

ابزاری برای بررسی قیمت سیمان و سایر مصالح ساختمانی

بانک اطلاعات ساختمان پرشین سازه، مجموعه کاملی از اطلاعات ساختمان‌های در حال ساخت را در اختیار دارد و خدمات متعددی را در اختیار افراد فعال در حوزه ساختمان سازی قرار می‌دهد. یکی از این خدمات، ارائه قیمت برخی مصالح پر کاربرد در ساختمان است. در بخش‌های مختلف وبسایت بانک اطلاعات ساختمان پرشین سازه می‌توانید قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت سیمان را در انواع مختلف آن‌ها بیابید.

بر روی وبسایت بانک اطلاعات ساختمان پرشین سازه، در قسمت مربوط به قیمت سیمان می‌توانید قیمت به روز انواع سیمان تولید شده توسط کارخانه‌های مختلف را مشاهده کنید. قرار گرفتن این قیمت‌ها در کنار هم و در یک صفحه، امکان مقایسه قیمت‌ها را برای شما فراهم می‌کند. با توجه به نوسان قیمت ها در این حوزه، پرشین سازه تلاش کرده است با ارائه قیمت تمامی سیمان‌های موجود در بازار، شما را از مراجعه به منابع دیگر بی نیاز کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز