خبرگزاری کار ایران

مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد - چگونه پس از قبولی انتخاب رشته کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۴۷۱

مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد هفته آخر شهریور ماه و حداکثر دهه اول مهر 99 است و داوطلبان حدود یک هفته فرصت دارند که با مراجعه به سامانه مربوطه که در ادامه توضیحات آن داده می شود، انتخاب رشته را انجام دهند.

در سال‌های اخیر با افزایش تعداد و ظرفیت رشته های دانشگاه آزاد ، اکثر داوطلبان کنکوری علاوه بر انجام انتخاب رشته دانشگاه های سراسری که در سایت سنجش انجام می گیرد ، انتخاب رشته دانشگاه آزاد را نیز انجام می دهند تا شانس قبولی خود را در رشته مورد علاقه شان افزایش دهند. داوطلبان برای داشتن انتخاب رشته ای هوشمندانه و بدون نقص ، بایستی از تمام جزئیاتی که لازم است رعایت کنند تا احتمال پذیرش بیشتری داشته باشند ، مطلع شوند و ما نیز در این مطلب قصد داریم تمام این نکات را تحت عنوان راهنمای جامع انتخاب رشته دانشگاه آزاد ارائه دهیم. مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی های اضطراری ، شرایط برگزاری کنکور سراسری سال 99 را تحت تاثیر قرار داد اما بالاخره با تدابیر اندیشیده شده و رعایت دستور العمل های بهداشتی ، این آزمون در 5 گروه آزمایشی ریاضی ، تحربی ، انسانی ، هنر و زبان در 4 روز متوالی به تاریخ های 29 ، 30 و 31 مرداد ماه و 1 شهریور ماه برگزار گردید.

امسال ، اعلام نتایج کنکور نیز با تاخیر انجام می گیرد و طبق پیگیری هایی که از سازمان سنجش انجام شده است ، پیش بینی می شود که هفته آخر شهریور ماه نتایج اولیه در قالب کارنامه کنکور منتشر شده و بلافاصله پس از آن با در دسترس قرار گرفتن دفترچه راهنمای انتخاب رشته ، انتخاب رشته آغاز شود.

بنابراین مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد هفته آخر شهریور ماه و حداکثر دهه اول مهر 99 است و داوطلبان حدود یک هفته فرصت دارند که با مراجعه به سامانه مربوطه که در ادامه توضیحات آن داده می شود، انتخاب رشته را انجام دهند.

راهنمای انتخاب رشته اینترنتی دانشگاه آزاد

راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد : این نوع انتخاب رشته از سایر دانشگاه ها مجزا و از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی به نشانی azmoon.org انجام می گیرد. داوطلبان برای انتخاب رشته این دانشگاه نیازمند اطلاعاتی هستند که تمامی این اطلاعات در دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج شده است و برای دانلود دفترچه نیز باید به همین سایت مراجعه کنید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد با پرداخت هزینه همراه است یعنی متقاضیان بایستی پیش از انتخاب رشته ، ابتدا از طریق خرید کارت اعتباری ، هزینه مورد نظر را در سامانه azmoon.org به صورت اینترنتی واریز نمایند و پس از پرداخت هزینه مجاز خواهند بود که فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند.

مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد - چگونه پس از قبولی انتخاب رشته کنیم

 

تکمیل هوشمندانه فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد

برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد ، هر داوطلب مجاز است که حداکثر 100 کد رشته محل را انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته قرار دهد. انتخاب کردن رشته ها کار چندان دشواری نیست ، شما می توانید بر اساس علاقمندی خود و همچنین دانشگاه های مدنظرتان ، چند کد رشته را انتخاب کنید. موضوعی که اهمیت دارد ، این است که رشته ها با چه روشی اولویت بندی کنید تا با رعایت شانس قبولی تان ، در نهایت پذیرش رشته مورد علاقه خود را به دست آورید.

اکثر داوطلبان کنکوری نمی دانند که چطور فرم انتخاب رشته را تکمیل کنند و معمولا اولین انتخاب را رشته ای قرار می دهند که شانس قبولی حتمی دارند ولی انتخاب رشته به این روش باعث می شود که شانس قبولی در سایر رشته ها را از دست دهید.

توجه داشته باشید که شما 100 انتخاب دارید بنابراین در انتخاب رشته ها می توانید با دست بازتری اقدام کنید توصیه ما به شما این است که حداقل 20 انتخاب اول فرم را رویایی و خیلی خوش بینانه قرار دهید تاکید می شود که حتما این رشته ها در ابتدای فرم بگنجانید مثلا داوطلب کنکور تجربی که رتبه 10 هزار دارد ، می داند که احتمال قبولی او در رشته پزشکی خیلی کم است اما چون به این رشته علاقه دارد ، حتما آن را در فرم قرار می دهد تا به احتمال یک درصد نیز شانس پذیرشش رعایت شود.

حدود 60 انتخاب را کاملا منطقی و مطابق با رتبه خود قرار دهید در این انتخاب ها وسواس بیشتری داشته باشید چرا که احتمال قبولی تان بیشتر است و در نهایت 20 انتخاب آخر را به رشته هایی اختصاص دهید که مطمئن هستید در آن ها قبول خواهید شد.

رتبه لازم برای قبولی در دانشگاه آزاد

بررسی کارنامه قبولی پذیرفته شدگان سال های گذشته ، دیدتان را در زمان انتخاب رشته بازتر می کند و بهتر متوجه می شوید که در هر رشته و دانشگاهی شانس قبولی تان چقدر است. البته در زمان بررسی رتبه قبولی های سال های قبل ، حتما ظرفیت رشته ها را نیز مد نظر قرار دهید زیرا کم و زیاد شدن تعداد ظرفیت ، رتبه های پذیرفته شده جابجا می کند و مسلما بیشتر شدن ظرفیت رشته ها ، شانس قبولی داوطلبان با رتبه های بالاتر را افزایش می دهد.

توجه به شهریه در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 مهلت انتخاب رشته دانشگاه آزاد - چگونه پس از قبولی انتخاب رشته کنیم

عده زیادی از پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد در سال های گذشته بوده اند که به دلیل عدم توانمندی در پرداخت شهریه ، از ادامه تحصیل در این دانشگاه انصراف داده اند. بنابراین حتما در زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد این نکته را در نظر داشته باشید که تحصیل شما با پرداخت شهریه همراه خواهد بود و حتما از یک مشاوره انتخاب رشته تلفنی معتبر مثل مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی پاسخ با ما مشورت بگیرید مخصوصا در رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی که شهریه بسیار زیادی دارند و باید دو بار در سال هزینه تحصیل خود را پرداخت کنید تا مجاز به انتخاب واحد و ورود به ترم بعد شوید. درباره دانشگاه یا دانشگاه های مدنظرتان اطلاعات کسب کنید که شهریه را به چه صورت دریافت می کنند ، آیا تسهیلاتی مثل وام و تخفیف شهریه دارند یا خیر و با آگاهی کامل اقدام به انتخاب رشته کنید.

اولویت بندی دانشگاه های آزاد و توجه به سطح علمی آن ها

اگر علاقه مند هستید وارد دانشگاهی شوید که اعتبار مدرک و سطح علمی بالاتری دارد ، حتما یک ارزیابی کلی از رنکینگ و رتبه بندی دانشگاه ها پیش از انتخاب رشته داشته باشید. معمولا برای اکثر داوطلبان مهم است که در دانشگاهی تحصیل کنند که پس از فارغ التحصیلی و گرفتن مدرک ، مشکلی جهت ورود به بازار کار و ادامه تحصیل در داخل و خارج از کشور نداشته باشند. البته تمام واحد های دانشگاهی آزاد دارای اعتبار مدرک هستند ولی طبیعی است که از لحاظ سطح علمی و امکانات آموزشی ، بر یکدیگر ارجحیت داشته باشند و شما باید بهترین دانشگاه ها را بشناسید.

بررسی شرایط و امکانات دانشگاه های آزاد برای انتخاب رشته

اگر از دانشگاه های آزاد شهرستان ها انتخاب کرده اید ، حتما بررسی کنید که مسئولبتی در ارائه خوابگاه دارند یا خیر. البته اکثر دانشگاه های آزاد خوابگاه دانشجویی ندارند و خودتان باید به فکر تهیه محلی برای اقامت چند ساله تان جهت تحصیل در دانشگاهی دور از شهرتان باشید که سختی های خودش را هم دارد. علاوه بر دوری از خانواده ، شهریه دانشگاه ، هزینه اجاره یا خرید خانه دانشجویی ، هزینه خوراک و لباس و کتاب های دانشگاه و .... که باید از عهده این مخارج بر آیید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز