خبرگزاری کار ایران

باغ‌‌های ایرانی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و یزد

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۶۵۷

زیبایی معماری باغ‌های ایرانی همواره مورد توجه هنرمندان و گردشگران از سراسر جهان بوده است. این باغ‌ها با ویژگی‌های منحصر بفرد، علاوه بر ارکان زیبایی شناختی، بازتابی از معنویت در ایران بوده‌اند.

زیبایی معماری باغ‌های ایرانی همواره مورد توجه هنرمندان و گردشگران از سراسر جهان بوده است. این باغ‌ها با ویژگی‌های منحصر بفرد، علاوه بر ارکان زیبایی شناختی، بازتابی از معنویت در ایران بوده‌اند. معماری باغ‌های ایرانی معمولاً ۳ عنصر اصلی دارد: ۱. باغ در مسیر رودخانه، چشمه یا قنات ساخته شده است. ۲. دور تا دور باغ دارای دیوار‌های بلند است. ۳. باغ یک یا چند استخر دارد. می‌خواهیم معماری باغ‌های ایرانی را به طور مختصر بررسی کرده و دو باغ مشهور از شهر یزد و شیراز را معرفی کنیم. به توصیه سلطان سفراگر تصمیم دارید از جاهای دیدنی یزد یا جاهای دیدنی شیراز بازدید نمایید، این دو باغ زیبا را هم به یاد داشته باشید.

باغ‌‌های ایرانی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و یزد

باغ‌های ایرانی

باغ‌های ایرانی در همه بخش‌های ایران ساخته شده‌اند اما تنها تعداد محدودی از آن‌ها برای آیندگان به عنوان میراث فرهنگی باقی مانده‌اند. به نظر می‌رسد که اولین باغ‌ها با معماری خاص ایرانی در زمان هخامنشیان ساخته شده‌اند ولی قطعاً اوج شکوه باغ ایرانی در زمان صفویان و قاجار تجلی پیدا کرده است. مهم‌ترین باغ‌های ایرانی از نظر وسعت و خصوصیات معماری در استان اصفهان، شیراز، تهران، کرمان و یزد قرار گرفته‌اند و معمولاً این باغ‌های مجلل ایرانی به عنوان منزل پادشاه یا شاهزادگان در نظر گرفته می‌شدند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نمونه‌هایی از معماری باغ‌های ایرانی در کشور هند و پاکستان وجود دارند. زمانی که این دو کشور جز محدوده سرزمین  ایران محسوب می‌شدند، تحت تأثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفتند و باغ‌های ایرانی میراثی از آن دوره می‌باشد.

 

باغ‌های ایرانی علاوه بر معماری زیبا و با شکوه خود تأثیرات بسیاری بر هنر ایران داشتند به این صورت که می‌توانید در فرش های قدیمی طرح‌های مختلفی از فضای باغ ایرانی مشاهده کنید. همچنین در بسیاری از اشعار فارسی اشاره‌هایی به زیبایی باغ ایرانی و عناصر آن شده است. برای مثال پوشش گیاهی باغ‌های ایرانی معمولاً درختان بلند و همیشه سبز سرو و صنوبر بوده‌اند که  مورد تحسین شاعران قرار می‌گرفتند. برای تزیینات باغ‌ از بوته گل‌هایی مانند رز، اطلسی و … استفاده می‌کردند.

یکی از جا‌های دیدنی یزد، باغ دولت آباد یزد است که در ادامه، درباره آن مطالب بیشتری می‌خوانید. همچنین باغ ارم شیراز را بررسی می‌کنیم زیرا این باغ از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز می‌باشد و معماری آن ویژگی منحصر بفردی دارد.

 

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد حدود ۲ قرن پیش در دوره افشاریه ساخته شد. بر اساس مستندات تاریخی می‌توانیم بگوییم که قبل از احداث باغ، ابتدا قناتی از مهریز به یزد (۶۵ کیلومتر)ساختند و سپس در یزد در مجاورت جریان قنات، باغ دولت آباد را بنا کردند. از باغ دولت آباد یزد به عنوان دارالحکومه استفاده می‌شده است، چنانکه سازنده آن یعنی علی رضاییان صباغ، سرسلسله خوانین یزد، از ابتدا این باغ را به منظور مستقر کردن حکومت در یزد احداث کرد. مهم‌ترین خصوصیت باغ دولت آباد یک بادگیر خشتی است که ارتفاع آن به حدود ۳۴ متر می‌رسد. این بادگیر در ساختمان اصلی باغ ساخته شده است.

باغ‌‌های ایرانی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز و یزد

باغ ارم شیراز

 

 

تاریخ دقیق احداث باغ ارم مشخص نیست ولی در متون دوره سلجوقیان اشاره‌هایی به این باغ شده است. می‌توانیم نتیجه بگیریم که یکی از قدیمی‌ترین باغ‌‌های ایرانی و از زیباترین جاهای دیدنی شیراز، باغ ارم شیراز است. پوشش گیاهی این باغ بسیار متنوع بوده به شکلی که نهال‌ها و بوته‌های بسیاری از کشور‌های دیگر به شهر شیراز وارد شده و در این باغ پرورش داده شده‌اند. ستون‌های عمارت اصلی که در مرکز باغ ارم قرار گرفته است طرحی مانند ستون‌های پرسپولیس دارند. جالب است بدانید که این باغ در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته و دانشجویان به عنوان باغ گیاه شناسی از آن استفاده می‌کنند.

 

 

با مطالعه بیشتر درباره زیبایی معماری باغ‌های ایرانی برای بازدید از آن‌ها تشویق خواهید شد. در ایران قدیم، هنرمندان سعی می‌کرند عقاید مذهبی و دینی خود را در هنر بازتاب دهند و شاید برای همین است که حضور در باغ‌های ایرانی بسیار آرامش بخش است.در اکثر شهرهای بزرگ ایران نمون‌هایی از این باغ‌ها وجود دارد که برای آشنایی بیشتر با آنها می‌توانید به مقالات جامع جاهای دیدنی ایران در سایت سلطان سفر مراجعه کنید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز