خبرگزاری کار ایران

ترکیه یا گرجستان؟ مقایسه تحصیل، گردشگری و خرید خانه

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۰۱۹

امروزه در بین افرادی که قصد مهاجرت دارند، مقاصد زیادی مورد بحث قرار می گیرد. ترکیه و گرجستان نیز جزو گزینه های اصلی برای ایرانیان هستند. هر یک از دو کشور ترکیه و گرجستان سالانه هزاران مهاجر را به خود جذب می کنند و ما در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل، گردشگری و خرید خانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مقایسه کلی ترکیه و گرجستان

هر دو کشور ترکیه و گرجستان دارای آب و هوایی نسبتا شبیه به هم هستند اما بعضی از مناطق ترکیه دارای زمستان های به مراتب سردتری است. از نظر آماری گرجستان دارای جنگل ها و مراتع سبز بیشتری است اما در ترکیه به دلیل اهمیت گردشگری و رسیدگی به مراتع سبز و جنگل ها، فضاهای سبز بیشتری چه در داخل شهرها و چه در مسیرهای بین شهری دیده می شود. علاوه بر وسعت جغرافیایی کمتر گرجستان در مقایسه با ترکیه، جمعیت ۴ میلیون مسیحی گرجستان نیز در مقابل جمعیت ۸۰ میلیونی مسلمان ترکیه بسیار کم است.

گرجستان به دلیل تغییرات زیاد حکومتی در طول تاریخ قسمتی از فرهنگ، آداب و رسوم تاریخی خود را از دست داده است اما ترکیه به دلیل ثبات فرهنگی در چند قرن اخیر توانسته آداب و رسوم خود را نسبتا حفظ کند و به راحتی می توان وجود فرهنگ دیرینه در ترکیه را احساس کرد. همین مسئله نیز باعث حفظ جاذبه های گردشگری زیادی در اقصی نقاط ترکیه شده است.

تحصیل در ترکیه یا گرجستان؟

برای پاسخ به سوال تحصیل در ترکیه یا گرجستان اول از همه می توان آمار دانشگاه های این دو کشور را مقایسه کرد. تعداد دانشگاه های دولتی و غیردولتی در ترکیه به دلیل جمعیت زیاد این کشور بسیار بیشتر از گرجستان است. دانشگاه هایی مانند دانشگاه ملی گرجستان یا دانشگاه ایلیا گرجستان دارای رتبه بندی های جهانی خوبی هستند اما در ترکیه تعداد دانشگاه های معتبر از نظر جهانی بسیار بیشتر است. دانشگاه هایی مانند دانشگاه بیلکنت، دانشگاه تکنیک استانبول و… که جزو بهترین دانشگاه های استانبول نیز هستند، هم از نظر علمی و هم از نظر جذب دانشجویان خارجی در شرایط نسبتا بهتری قرار دارند.

در ترکیه تعداد دانشگاه های بین المللی بسیار بیشتر است و دانشجویان خارجی بیشتری به دانشگاه های ترکیه جذب می شوند. در کنار سطح علمی بالا شاید فرایند ورود راحت تر به دانشگاه های ترکیه نسبت به گرجستان یکی از عوامل این قضیه باشد. همین مسئله شاید ما را به پاسخ سوال ترکیه یا گرجستان نزدیک تر کند اما در ادامه مقاله به سایر سوالات و مسائل مورد توجه در انتخاب بین ترکیه یا گرجستان می پردازیم.

ترکیه یا گرجستان؟ مقایسه تحصیل، گردشگری و خرید خانه

برای گردش کجا مناسب است؟ ترکیه یا گرجستان؟

ترکیه به دلیل جذب میلیون ها گردشگر (۵۲ میلیون توریست در سال ۲۰۱۹) در هر سال، توانسته خود را به عنوان ششمین کشور گردش پذیر جهان معرفی کند. جاذبه های تاریخی و جاذبه های مدرن بسیار زیادی در اقصی نقاط ترکیه وجود دارند که میزبان گردشگران از کشورهای مختلف هستند. گرجستان نیز جاذبه های گردشگری تاریخی زیادی دارد اما تعداد آنها نسبت به ترکیه بسیار کمتر است. در گرجستان ۳ جاذبه تاریخی و گردشگری در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است اما این عدد برای ترکیه ۱۸ اثر تاریخی ثبت شده می باشد. از منظر تعداد و کیفیت هتل ها و مراکز خرید مدرن نیز ترکیه دارای جایگاه بهتری است.

خرید خانه در ترکیه یا گرجستان؟ کدام بهتر است؟

در هنگام مطرح شدن سوال برای انتخاب بین ترکیه یا گرجستان یکی از مهمترین مسائل نیز خرید خانه در آن کشورها خواهد بود. تفلیس به عنوان پایتخت و بزرگترین شهر گرجستان مقصد اصلی افرادی است که به این کشور مهاجرت می کنند. شرایط و قوانین خرید خانه در گرجستان و ترکیه چندان پیچیده نیست اما از لحاظ قیمت می توان گفت گرجستان دارای قیمت های بالاتری است. در ترکیه بخصوص شهرهای مهم آن مانند استانبول، شهرک ها و محله های بسیار زیبایی همانند باغچه شهیر، بیلیک دوزو و… از نظر ساخت و زیبایی پیشرفته تر از شهرهای گرجستان هستند و در صورت خرید خانه در استانبول و یا سایر شهرهای ترکیه، زندگی کیفیت به مراتب بهتری خواهد داشت.

علاوه بر آن به دلیل بزرگ بودن شهرهای ترکیه همانند استانبول، آنکارا یا ازمیر، گزینه های بسیار زیادی در دسترس افرادی است که قصد مهاجرت دارند و با هر مقدار سرمایه ای می توان خانه ای با کیفیت مناسبی را تهیه کرد و از مزایای آن همچون اقامت نیز بهره مند شد.

ترکیه یا گرجستان؟ مقایسه تحصیل، گردشگری و خرید خانه

برخی از تفاوت های ترکیه و گرجستان

شما می توانید در این صفحه مقایسه قیمت هزینه زندگی در ترکیه و گرجستان را مشاهده کنید. همچنین در فهرست زیر به چندین تفاوت بین این دو کشور پرداخته شده است که می تواند بخش بزرگی از سوال ترکیه یا گرجستان را پاسخ دهد:

  • شباهت فرهنگی ترکیه به ایران در مقایسه با گرجستان بسیار بیشتر است.
  • از نظر شهرسازی و امکانات زیرساختی، شهرهای بزرگ ترکیه دارای وضعیت بهتری می باشند.
  • قیمت متوسط اجاره خانه در مناطق خوب شهرهای ترکیه نسبتا ارزانتر از گرجستان است.
  • ارزش پول گرجستان (لاری) در مقایسه با لیر ترکیه بیشتر است.
  • یادگیری زبان گرجی در مقایسه با زبان ترکی استانبولی دشوارتر است.
  • سطح امکانات بهداشتی، پزشکی و بیمارستانی ترکیه بسیار بالاتر است.
  • جاده های بین شهری در ترکیه کیفیت بهتری نسبت به گرجستان دارند.
  • مقبولیت سیاسی و فرهنگی ترکیه در عرصه بین المللی بالاتر است.
  • ترکیه عضو گروه G20 بوده و سیزدهمین قدرت اقتصادی دنیا می باشد.
  • زیرساخت های حمل و نقل داخل/بین شهری فراتر از شهرهای گرجستان می باشد.
  • امکانات و زیرساخت های توریستی ترکیه بسیار قوی تر از گرجستان است.
  • دسترسی هوایی از بسیاری از شهرهای ایران به ترکیه در مقایسه با گرجستان بسیار راحت تر است.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز