خبرگزاری کار ایران

شرمین نادری:

شاید اگر آدم‌ها نسبت به قصه‌های هم خبر داشته باشند کمتر همدیگر را قضاوت کنند

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۸۶۲

یک نویسنده داستان‌های کودک و نوجوان قصه را مهمترین و اولین راه ارتباطی آدم‌ها با دنیاهای ناشناخته می‌داند و می‌گوید: شاید اگر آدم‌ها نسبت به قصه‌های هم خبر داشته باشند کمتر همدیگر را قضاوت کنند.

جشنواره قصه‌گوی صبای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را بهانه‌ای کرده‌ایم تا با شرمین نادری نویسنده مشهور و محبوب داستان‌های کودک و نوجوان گفتگویی داشته باشیم؛

نویسنده‌ای که قصه را مهمترین و اولین راه ارتباطی آدم‌ها با دنیاهای ناشناخته می‌داند و می‌گوید: پیشینیان ما وقتی داستانی را نمی‌دانستند آن را به صورت قصه برای ما تعریف می‌کردند و شاید دلیل تضاد و تفاوت آدم‌ها باهمدیگر قصه‌های متفاوت زندگی آنها باشد. قصه‌هایی که شاید تعریف کردنشان بتواند آنها را به هم نزدیک و اجتماع همدلی را به وجود بیاورد و شاید دلیل اصلی اهمیت قصه همین باشد.

باور دارد یادگیری برخی موضوعات در قالب قصه‌ها موثرتر و شیرین‌تر از کلاسهای آموزشی است، ادامه می‌دهد: معتقدم اگر می‌خواهیم کودکی را وارد اجتماع کنیم به جای آنکه بخواهیم درس، کتاب و اطلاعات مختلف برای او درنظر بگیریم بهتر است آنها را باقصه‌ها آشنا و قصه‌های مختلف در اختیار آنها قرار دهیم. همچنان که قصه‌های جغرافی از کلاسهای جغرافی و قصه‌های تاریخی از کلاسهای تاریخی شیرین‌تر است چرا که قصه‌ها با ریشه‌هایمان پیوند خورده است.

معتقد است، آموزش مسائل در قالب قصه‌ها برای بچه‌ها بسیار آسانتر است و می‌گوید: زمانی که کودک بخواهد قصه بگوید تمام لایه‌های پنهانی آن نمایان می‌شود و این مسئله به شناخت بهتر کودک کمک می‌کند در نتیجه ارتباط اجتماعی درستی بین آدم‌ها شکل خواهد گرفت.

دلیل اصرارش به قصه گفتن را حرف زدن آدم‌ها درمورد خود و دنیای خود بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: ما همواره نسبت به یکدیگر در حال سکوت هستیم، شاید اگر آدم‌ها نسبت به قصه‌های هم خبر داشته باشند کمتر همدیگر را قضاوت کنند و شاید اگر از کودکی قصه گفتن را به ما آموزش می‌دادند نسبت به همدیگر همدل‌تر می‌بودیم.

قصه‌ها راهی برای معرفی رسوم و عقاید قومیت‌های ملی

قصه‌ها را راهی برای آشنایی و نشان دادن رسوم، عقاید و فرهنگ‌های و قومیت‌های مختلف می‌داند و ادامه می‌گوید: معتقد هستم هرچیز درست و اشتباهی را میتوان با قصه آموزش داد، و باید دید که هدف ما از قصه گفتن چیست؟ همچنانکه پی برده‌ایم که برخی قصه‌ها مانند سیندرلا و ماه پیشونی که همیشه منتظر بودند تا شاهزاده‌ای بیاید و آنها را از زندگی نجات دهد قصه‌های اشتباهی بودند که ما را با آنها آشنا کردند. بنابراین اگر قصه‌ها مطابق با فرهنگ و درست استفاده شوند، می‌توانند روش درست ارتباط و زندگی اجتماعی را به کودکان آموزش دهند. بنابراین مهم است که چه کسی و با چه هدفی قصه‌ها را بیان می‌کند.

کدام قصه‌ها بهترند؟

او در جواب سوال اینکه آیا قصه‌های تاریخی بهترند یا تخیلی نیز گفت: قصه‌ها را نمی‌توان تقسیم‌بندی کرد و همینکه کودک یاد می‌گیرد رویاها و آرزوهای خود را در قالب قصه و داستان بیان و رویا پردازی کند به تخیل و مهارت آموزش او کمک خواهد کرد. اما معتقدم که داستان‌های تخیلی می‌توانند تخیل کودک را تقویت و به کودک اجازه دهد که رویا پردازی و خیال‌بافی کند. موضوعی که از کودکانمان گرفته‌ایم و زمانی که کودک در حال اغراق در گفتن مسئله‌ای است به او برچسب دروغ گفتن می‌زنیم درحالی که او درحال خیال‌پردازی و تخیل است و جهان را با نگاه کودکانه خود بیان می‌کند.

بچه‌های امروز در شنیدن قصه‌ها تشنه‌ترند

به گفته او کودکان امروز درحالی که در دنیای مجازی و مدرن گرفتار شده‌اند، به شدت از قصه‌ها استقبال می‌کنند و ادامه می‌دهد: همین بچه‌ها که مدام گوشی به دستند در حال گوش دادن به قصه و بازی کردن در قصه‌ها هستند زیرا هر بازی و اپی درگوشی به نوعی داستان و قصه است. بنابراین بچه‌ها با قصه‌ها غریبه نیستند چرا که ذات آدم‌ها قصه دوست است. درواقع این پدرها و مادرهای ما هستند که کم حوصله شده‌اند به ویژه اینکه از فضای قصه‌گویی پدر بزرگها و مادربزرگها نیز دیگر خبری نیست شاید به نوعی این پدرها و مادرها هستند که وظیفه خود را به دوش فضای مجازی، مدارس و سایر نهادهای مرتبط با کودکان می‌اندازند.

کمپین قصه‌گوی صبا

او در پایان درخصوص کمپین قصه‌گوی صبا که توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر به منظور توجه به کودکان روستایی راه اندازی شده است، نیز گفت: توجه به کودکان، تربیت آنها، آموزش و آشنا کردن کودکان با مفاهیمی مثل بیمه، پس انداز و غیره می‌تواند موجب تغییر نگاه و ایجاد دید بهتری در زندگی برای کودکان باشد نگاهی که شاید زندگی آنها را به مراتب از والدینشان با کیفیت‌تر کند.

همچنین این کمپین اعضای صندوق را مجبور می‌کند که کیفیت خود را ارتقا دهند، به ویژه اینکه هیچ زمانی در مدرسه و یا جاهای دیگر به ما مفهوم اقتصاد، پس انداز، بیمه و غیره را آموزش ندادند مفاهیمی که به شدت در زندگی ما تاثیر گذار است.

براساس این گزارش، جشنواره قصه گوی صبا برای نخستین بار توسط صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با هدف تقویت مهارت قصه‌گویی کودکان روستایی، گردآوری داستان‌های بومی، قصه‌های محلی و فولکلور، نخستین جشنواره قصه‌گویی کودکان روستایی و عشایر  خود را برگزار می‌کند. افزایش دانش اقتصادی و آشنایی با مفهوم پس‌انداز و تقویت روحیه آینده‌نگری در کودکان از دیگر اهداف این جشنواره است.

کودکان علاقه‌مند روستایی و عشایر سراسر کشور می‌توانند تا تاریخ 20 مردادماه ویدئوهای ضبط شده خود را از طریق واتساپ به شماره 09127984402 یا ایمیل به آدرس ghesegoo.saba@gmail.com ارسال کنند. برندگان جشنواره 25 تا 30 مردادماه معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز