خبرگزاری کار ایران

چطور گیاه پژمرده را ریکاوری کنیم؟

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۳۲۲

احیاء گیاهان آپارتمانی یکی از دغدغه‌های افرادی است که در منزل یا محل کار گل و گیاه نگهداری می‌کنند. تصور کنید هزینه زیادی برای خرید گیاهان آپارتمانی مورد نظر خود کرده‌اید اما پس گذشت مدت زمانی آن گیاه را پژمرده شده می‌بینید.

احیاء گیاهان آپارتمانی یکی از دغدغه‌های افرادی است که در منزل یا محل کار گل و گیاه نگهداری می‌کنند. تصور کنید هزینه زیادی برای خرید گیاهان آپارتمانی مورد نظر خود کرده‌اید اما پس گذشت مدت زمانی آن گیاه را پژمرده شده می‌بینید. قطعا نگران و دستپاچه می‌شوید. اما ناامید نشوید بهتر است قبل از خرید گل و گیاه شروع کنید به جمع آوری اطلاعات در این زمینه. گیاه در کجاست؟ خاک آن در چه اوضاعیست؟ آب و هوا چطور است؟ و اما نیازهای خاص آن گیاه چیست؟ نکته اول که باید بگوییم این است که دوست گرامی، در نگهداری گیاهان آپارتمانی سهل انگاری کرده‌اید.

پژمرده شدن گیاهان

پژمرده و بی حال شدن گیاه یک پیغام به شماست. پیغامی حاکی از اینکه یکی از نیازهای آن برطرف نشده است. ممکن است این نیاز، نیازی مانند نور یا آب باشد. ممکن است پس از خرید گیاهان آپارتمانی سایه دوست آنها را در معرض نور شدید خورشید قرار داده اید. شاید هم باد کولر به آن آسیب رسانده و یا خاک آن گل شده و ریشه نمی‌تواند نفس بکشد. پس این تفکر که راه احیاء گیاهان آپارتمانی پژمرده یک لیوان آب و کمی سایه است را از ذهن خود دور کنید. درمان گیاه خشک شده با درمان آبیاری زیاد گیاه متفاوت است پس سعی کنید از منابع معتبر اطلاعات کسب کنید.  کارشناسان متخصص گل و گیاه گل فروشی گل ستان بهترین و تازه ترین گل و گیاه را برای شما آماده کرده‌اند.

آفت ها و قارچ ها

اگر به گیاه نازنین‌تان آفت یا قارچ زده باشد باید از سم و قارچ کش استفاده کنید. که به راحتی در هر بذرفروشی به قیمت ارزان قابل خریداری است. اگر سم یا آفت کش نداشتید می‌توانید از اسپری آب و صابون رقیق استفاده کنید. علائم آفت‌ها هویداست : ظاهر شدن حفره یا برآمدگی‌های عجیب و سوراخ شدن برگ‌ها یا تغییر رنگ. اما هر چند وقت یک بار همه گیاهان آپارتمانی‌تان را کامل بررسی کنید تا دوباره آفت نزند.

احیاء گیاهان آپارتمانی

در قدم اول اگر گیاه ساقه‌هایی دارد که زرد شده‌اند آنها را جدا کنید! آن ها دوباره سبز نمی‌شوند. ساقه‌های خشک را نیز جدا کنید. اما خبر خوب این است که از هر جایی که ساقه ای جدا شده است پس از احیاء دوبارع ساقه های دوتایی از آن بیرون می‌زند. به همین علت است که قلمه زدن گیاهان هم برای اهدا کننده مفید است و هم برای گیرنده. اگر ریشه سالم است و هنوز برگ سبزی در گیاه دیده می‌شود می‌توانید روی ریکاوری گیاهان آپارتمانی خود امید داشته باشید. وگرنه فقط همان برگ و یا ساقه سبز را جدا کنید. بد نیست بدانید راه ریشه زدن همه گیاهان آپارتمانی این نیست که آن را در آب بگذارید تا ریشه کند. بعضی از آن ها را باید مستقیما در خاک بگذارید.

چطور گیاه پژمرده را ریکاوری کنیم؟

از کجا بفهمیم مشکل از آب است؟

در نگهداری گیاهان آپارتمانی اولین نیاز آب است. اما زمانی که آب را زیاد بریزید یا برعکس در استفاده از آن کوتاهی کنید این موضوع به یک معضل تبدیل می‌شود. اگر می‌بینید خاک گلدان گِل شده تا چندین روز به آن آب ندهید. برای آبیاری‌ها می‌توانید خاک روی سطح گلدان را کمی با انگشت فشار دهید و کنار بزنید تا ببینید زمان آبیاری فرا رسیده یا نه؟ آبیاری زیاد برگ گیاه شما را زرد و قهوه ای می‌کند. تا چندین روز به گل استراحت بدهید و با یک چوب نازک و یا ته قاشق داخل خاک که الان گِل است سوراخ‌های عمیق ایجاد کنید تا زودتر خاک خشک شود. اما مواظب باشید ریشه را نابود نکنید. در این مدت فقط در حدی آبیاری کنید که گیاه از بین نرود.

زمانی که مشکل از نور است

در احیاء گیاهان آپارتمانی نکته مهم نور گیاه است. اگر چند مطلب راجع به نگهداری گیاهان آپارتمانی خود قبلا خوانده باشید می‌دانید که بعضی از گل‌ها سایه دوست هستند و بعضی دیگر را اگر در مقابل نور مستقیم بگذارید رشد چشمگیری خواهند داشت. پس ببینید گیاه شما از کدام دسته است و محل گیاه را عوض کنید. در این حالت گیاه ممکن است سفید یا تیره شود، یا اینکه میزان رشد آن بسیار ضعیف پیش برود. برای گیاهانی که به نور بیشتری احتیاج دارند خوب است با یک دستمال تمیز به آهستگی گرد و غبار روی برگ ها را پاک کنید و ماسه‌های رنگی بر روی خاک آن بریزید تا انعکاس نور به گیاه بیشتر شود.

چطور گیاه پژمرده را ریکاوری کنیم؟

مواد مغذی گیاهان آپارتمانی

اگر همه مراحل بالا را طی کردید و باز هم گیاه حال و اوضاع خوبی نداشت باید تغذیه آن را مورد بررسی قرار دهید. همانطور که انسان‌ها فقط با آب نمی‌توانند زنده بمانند و به غذا نیاز دارند گیاهان نیز به مواد مغذی احتیاج دارند. معمولا زمانی که گیاه رشد می‌کند و گلدان آن را عوض می‌کنید و خاک تازه می‌ریزید، گیاه از خاک جدید مواد آلی و معدنی مورد نیاز خود را تهیه می‌کند. اما اگر مدت زمان زیادی در خاک جدید بماند یا مخصوصا زمانی که می‌خواهد گل بدهد و یا وقتی که جابجا شده است مثلا از مغازه به خانه یا اثاث کشی، بهتر است به آن کود و مواد تقویتی مناسب اضافه کنید تا بتواند راحت‌تر با محیط جدید وفق پیدا کند. از علائم کمبود مواد مغذی می‌توان به ریخته شدن برگ‌ها و یا کوچکتر شدن سایز برگ‌های جدید و ضعف در رشد و رشد کم در طولانی مدت اشاره کرد.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز