خبرگزاری کار ایران

تولد سایت "دستی بر ایران" با رویکردی سازنده در گردشگری

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۶۳۵

حدود 18 سال پیش، رحمان محرابی که در آن زمان یک راهنمای تور بود، وب سایت destinationiran.com را برای معرفی ایران به گردشگران خارجی و جذب آنان راه اندازی کرد.

حدود 18 سال پیش، رحمان محرابی که در آن زمان یک راهنمای تور بود، وب سایت destinationiran.com را برای معرفی ایران به گردشگران خارجی و جذب آنان راه اندازی کرد. زمینه فعالیت این سایت از آن زمان بدون تغییر باقی ماند تا آنکه ویروس کرونا صنعت گردشگری جهان را فلج کرد. در این دوره، خالق سایت فوق بخش فارسی سایت را پس از 18 سال تحت نام "دستی بر ایران" با هدفی متفاوت برای فارسی زبانان راه اندازی نمود.

"دستی بر ایران" با هدف فرهنگ سازی و پیشبرد گردشگری مسئولانه و گردشگری آگاهانه به وجود آمد. تجربه و اطلاعات اندوخته شده بیش از 20 سال فعالیت در زمینه تورهای ورودی، محرابی را بر آن داشت تا به توسعه دید گردشگران داخلی بپردازد. مشاهده شکنندگی میراث فرهنگی و میراث طبیعی کشور در طی دو دهه اخیر او را بر آن داشت تا در زمان تعلیق فعالیت های تورهای ورودی، محتوای وب سایت را بر روی گردشگری پایدار متمرکز سازد.

مسافران حرفه ای باید گردشگری مسئولانه را پیشه کنند

محرابی می گوید: "وقت آن رسیده است که بیشتر به فکر آیندگان باشیم و میراث فرهنگی و طبیعی ایران را صرفا به دید منبع درآمدی برای کسب و کار های امروز و سفرهای شخصی مان نبینیم." او افزود: "آنچه که امروز میراثی برای ماست، باید طوری حفظ و نگهداری شود که فردا نیز بتواند منبع درآمد آیندگان کشورمان باشد."

رفتاری که مسافران با طبیعت، میراث فرهنگی، افراد جوامع بومی و محلی و ساکنان مقاصد گردشگری داخل ایران می کنند، در تعیین پایداری صنعت گردشگری در کشور موثر است. اگر مردم فقط منافع کوتاه مدت خودشان را در نظر بگیرند و با رفتار غیر حرفه ای سفر کنند، طبیعت و هموطنان خودمان از آنها رنجیده می شوند و لطمه می بینند. لیکن مسافران حرفه ای با آگاهی از مسئولیت خود، سعی خواهند کرد تا کمترین ردپایی از خود به جا بگذارند و جوامع محلی و مقاصد طبیعی را از حضور خودشان شاد و مسرور کنند.

التزام عملی به اصول گردشگری مسئولانه

پرسش این است که مسافران چگونه باید رفتار کنند تا گردشگری ما پایدار بماند. "دستی بر ایران" برای نیل به این هدف، یک مرامنامه اخلاقی به نام "منشور گردشگری مسئولانه" تهیه کرده است. در این منشور، وظایف مسافران در قبال افراد بومی و اهالی جامعه میزبان، در قبال طبیعت، و در انتخاب شرکت های خدمات رسانی تبیین شده است. در نقطه مقابل، وظایف شرکت های خدمات رسانی نیز در قبال گردشگران، در قبال طبیعت و همچنین در قبال گردشگران و سایر شرکت های خدمات رسانی نیز ذکر شده اند."

تولد سایت "دستی بر ایران" با رویکردی سازنده در گردشگری

محرابی معتقد است که تمامی افراد صرف نظر از حرفه شان، هنگامی که سفر می کنند، می توانند با پیروی از اصول این مرامنامه گردشگری نقش مثبت خود را ایفا کنند، لوگوی آن را در محل کار خود قرار دهند تا دیگران را نیز آگاه سازند و نیز از وب سایت خودشان لینکی به این صفحه که حاوی "منشور گردشگری مسئولانه" است برقرار سازند.

وی در خصوص شرکت های خدمات رسانی افزود: "این شرکت ها همان کسب و کارهایی هستند که در طی مسیر یا در مقاصد گردشگری به مسافران خدمات رسانی می کنند. آنها اقامتگاه ها، رستوران ها، چایخانه ها، کافی شاپ ها، مجموعه های گردشگری، مراکز خرید، فروشگاه های صنایع دستی، ... هستند که به مسافران سرویس می دهند. آنها نیز می توانند با قرار دادن لوگوی این منشور در محل کسب شان یا بر روی وب سایت شان و با لینک به محتوای آن، اطمینان لازم را به مسافران بدهند که التزام عملی به این اصول دارند."

"دستی بر ایران" پس از 18 سال با فکری نو به میدان آمده است

هرچند که دیگران نیز در زمینه گردشگری مسئولانه پیشتر سخن ها گفته اند، این بار "دستی بر ایران" با کوله باری از تجربه و مقالات کاربردی جهت تبیین و تشریح گام های عملی آن پا به میدان گذاشته است. از راهنمایی تورهای ورودی تا بازاریابی و مدیریت جذب گردشگران خارجی، محرابی راهی طولانی را سپری کرده است. دغدغه اصلی او آگاه سازی اهل سفر از مسئولیت پذیری در سفر است تا هموطنان ما به مسافرانی حرفه ای تبدیل شوند. این امر به پاسداری از میراث فرهنگی و میراث طبیعی می انجامد، و شوقمندی ساکنان مقاصد گردشگری را نسبت به ورود مسافر به شهر و روستایشان حفظ و تقویت می نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز