خبرگزاری کار ایران

حمیدرضا شکوهی مطرح کرد:

گام‌های بلند در صنعت نفت برای حمایت از تولید داخل

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۶۲۷

یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به امضای قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران، امضای این قرارداد را گامی در جهت بهره گیری از توان داخل در میادین مشترک نفتی ارزیابی کرد و گفت: در سال‌های اخیر گامهای بلندی در جهت حمایت از تولید داخل در صنعت نفت برداشته شده است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا شکوهی با تبیین اهمیت ظرفیت سازی برای افزایش تولید نفت گفت: امضای قرارداد توسعه میدان نفتی یاران با یک شرکت ایرانی، اقدام مهمی در جهت افزایش تولید در یک میدان مشترک نفتی با عراق است. ایران از ظرفیتهای بالایی برای افزایش تولید نفت برخوردار است که در دو مقطع در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در اواسط دهه 1380 و در پسابرجام به میزان تولید بیش از چهار میلیون بشکه در روز دست یافت اما در سالهای دیگر به دلیل تحریم موفق به تکرار این آمار و افزایش تولید نفت به بیش از 5 میلیون بشکه در روز که در برنامه های توسعه و سند چشم انداز هم پیشبینی شده بود نرسید که باید در جهت نیل به این هدف تلاش کنیم.

وی که این سخنان را در یک برنامه رادیویی مطرح می‌کرد، ادامه داد: لازم است بین تولید و صادرات نفت خام و تبدیل نفت خام به فرآورده های نفتی و مواد پتروشیمی توازنی ایجاد کرد تا هم خام فروشی به تنها برنامه ما تبدیل نشود و هم با افزایش صادرات نفت خام در شرایط بدون تحریم، بتوانیم از قدرت اقتصادی و سیاسی نفت در جهان استفاده کنیم. کمااینکه کشورهایی همچون عربستان از این موقعیت بهره می برند و در سالهای اخیر هم آمریکا و روسیه به این سمت رفته اند و کشورهایی همچون عراق و امارات نیز در حال افزایش تولید نفت خود هستند بنابراین باید ظرفیتهای جدیدی برای افزایش تولید نفت در کشور ایجاد کرد که میدان نفتی یاران به عنوان میدان نفتی مشترک با عراق، یکی از این ظرفیتهای مهم است.

این کارشناس انرژی در پاسخ به سوالی درباره حمایت از تولیدکنندگان داخلی تجهیزات صنعت نفت گفت: در سال‌های اخیر گامهای مثبتی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی در صنعت نفت برداشته شده است. بر خلاف آنچه برخی تصور می کردند آقای مهندس زنگنه بدون توجه به تولیدکنندگان داخلی، در صدد جذب شرکت‌های خارجی است، آمار و ارقام مستند نشان می دهد در سالهای اخیر واردات بسیاری از اقلام و کالاهای صنعت نفت که در داخل کشور تولید می شوند ممنوع شده و از تولیدکنندگان داخلی و شرکتهای دانش بنیان حمایتهای جدی صورت گرفته و اینها نه در حرف و عمل، بلکه بر مبنای مصوبات هیات دولت و مصوبات داخلی وزارت نفت بوده است که باید آن راغنیمت شمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز