خبرگزاری کار ایران

تفاوت صدای پیانو های آکوستیک و دیجیتال

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۲۶۱

حتما تابحال به گوشتان رسیده است که ساز پیانو ساز مادر است. امروز بطور خلاصه در مقاله زیر که به گزارش خبرنگار ما تهیه شده است ، این ساز را مورد بررسی کامل قرار میدهیم تا بتوانیم علاوه بر سرویس هایی که این ساز نیاز دارد با موارد و انواع دیگری که وجود دارد نیز آشنا شویم.

 ساز پیانو از دو نوع دیجیتال و آکوستیک تشکیل شده‌اند ، پیانوهای دیجیتال از نیروی برق استفاده و کمک می گیرند و حسی مشابه پیانوهای آکوستیک را القا می‌کند اما پیانوی آکوستیک با نیروی مکانیکی این کار را انجام داده و حس بسیار طبیعی‌تر و صدایی بسیار دل‌نشین تری را تولید می‌کنند که هر نوازنده‌ای هرچه زودتر شانس تمرین با پیانوی آکوستیک داشته باشد می‌تواند به پیشرفت و ارتقای سطح کیفی نوازندگی خود امیدوارتر باشند.

پیانوهای آکوستیک برای تولید صدای مطلوب احتیاج به سرویس های فصلی و یا سالانه دارد که یکی از این سرویس‌ها کوک پیانو هست. بله ، حتماً شما هم شنیده‌اید که پیانو را باید کوک کرد تا صدای مطلوب تولید کند،  در اینجا می‌خواهیم بررسی کنیم  منظور از این مورد چیست ؟

کوک پیانو چیست ؟

طبق این گزارش با توجه به گفته های یکی از کارشناسان و مدرسان فنی پیانو آقای مانی کوشا، که این حرفه را در ایران آموزش میدهند ، کوک پیانو در واقع کشش سیم‌ها تا فرکانس استاندارد هست که این فرکانس در بازه بین چهارصدو سی تا چهارصد و چهل هرتز در ثانیه تعریف می‌شود که معنا و مفهوم فیزیکی دارد. این بدان معناست که با هر بار فشار دادن نت و ضربه‌ای که چکش به سیم می‌زند سیم های پیانو در ثانیه چهارصد و سی الی چهارصد چهل بار مرتعش می‌گردد.

تفاوت صدای پیانو های آکوستیک و دیجیتال

  چند وقت یکبار باید پیانو را کوک کرد و حدودا هزینه آن چقدر است ؟

هر وسیله مکانیکی به نسبت آن کیفیت و استفاده که از آن می‌شود نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد .  پیانو هم از این قاعده مستثنی نبوده و احتیاج به کوک در هر شش ماه یا به‌صورت میانگین بین شش ماه تا یک‌سال یک‌بار نیاز به کوک دارد . البته عواملی مختلفی مانند مهارت تکنسینی که پیانو شما را کوک می کند ، میزان استفاده از پیانو ، تغییرات آب و هوایی و میزان جابجایی پیانو  میتواند این بازه زمانی را تغییر داده و طولانی تر یا کم تر بکند.

تفاوت صدای پیانو های آکوستیک و دیجیتال

در رابطه با هزینه کوک پیانو باید گفت یک استاندارد جهانی دارد که در ایران بسیار کمتر از است در حدود ده درصد هزینه استاندارد جهانی است.

آیا سرویس دوره‌ای پیانو همان کوک پیانوست ؟

خیر پیانو نیز مثل تمام وسایل مکانیکی متشکل از قطعاتی است که این قطعات به مرور زمان مستهلک و فرسوده شده و یا احتیاج به تنظیم مجدد دارند .  به تنظیم مجدد این قطعات رگلاژ پیانو و به تعویض یا تعمیر قسمت‌های آن بازسازی و احیای پیانو گفته می‌شود. که  تک‌تک این قسمت‌ها باید به صورت کاملاً منظم هماهنگ با همدیگر کار کنند تا درنهایت صدای مطلوب و عملکرد درستی از آن پیانو حاصل شود.

باتوجه به هزینه‌های کوک و رگلاژ پیانو آیا مقرون‌به‌صرفه می‌دانید که کسی پیانو آکوستیک بخرد؟

درست است که پیانو آکوستیک  هزینه هایی چون کوک و رگلاژ سالانه و گاها به تعمیر نیاز دارد ولی پیانوی آکوستیک یک سرمایه‌گذاری بلندمدت هم هست و  مدام در حال افزایش قیمت هست این پیانو علاوه بر آن حس و کیفیتی که به نوازنده القا می‌کند باعث می‌شوند ترغیب شود  به پیشرفت بیشتر و عامل سوم هم زیبایی بیشتری که نسبت به پیانوهای دیجیتال دارد.

 عامل چهارمم این‌که پیانوهای دیجیتال چون با نیروی برق کار می‌کنند هم مصرف برق دارند . علاوه بر مصرف برق احتمال این‌که خازن‌ها اسپیکر و قسمت‌های الکترونیکی شد که بسیار آسیب‌پذیرتر از یک وسیله مکانیکی هستند به خرابی و تعمیر نیاز داشته باشند.

 پس عملاً با این توضیحات هزینه تعمیر و نگهداری یکسان تقریباً برآورد می‌شود. شاید یه مقدار  پیانو آکوستیک بیشتر باشد. اما در مجموع به نسبت کیفیت و مزایایی که دارد نسبت به پیانوهای دیجیتال برتری دارد.

معمولا چه زمانی پیانو نیاز به کوک دارد؟

اگر پیانو  به صورت کاملا نرمال استفاده شود ( یعنی جابجایی نداشته باشد و فرد نوازنده هم روی پیانو تمرینات نرمالی داشته باشد)

پیانو معمولاً با آغاز فصل سرد و آغاز فصل گرم احتیاج به کوک پیدا می‌کند چراکه این سرما گرما باعث تغییر ضریب انبساط طولی شده و این تغییر ضریب انبساط که(  انقباض و انبساط تولید می‌کند)  باعث می‌شود که کشش سیم ها تحت تاثیر قرار بگیرد و احتیاج به کشش مجدد و یا حتی شاید در بعضی موارد احتیاج به تنظیم کردن و ژوست کردن قسمت های مختلف پیانو باشند.

تفاوت بین جنس صدای پیانو های آکوستیک و دیجیتال

پیانو ها عموماً صدای شان یا صداهای تیز هست یا صدای گرم  ، صدای حد مابین انها را دارد.  پیانوهای که صدای گرم دارند مخملی یا گرد دارند عموماً بیشتر مناسب نوازندگی کلاسیک هستند.

 پیانویی که صدای تیزتری دارند مناسب افرادی هستش که نوازندگی پیانو پاپ و ایرانی انجام می دهند و پیانوهایی که حد وسط این دوتا هستند برای هر دو نوازندگی مناسب هستند.

  البته با یه سری عملیات می‌توانیم صدای پیانو را تا حدود بسیار زیادی تغییر بدهیم (صدای تیز را به صدای گرد تبدیل کنیم ) که به مجموعه عملیات وایسین و صداسازی تخصصی پیانو گفته می‌شود که حتماً باید توسط تکنسین و کارشناس فنی پیانو انجام شود.

 علاوه بر همه این ها پیانو برای سالم موندن احتیاج به تمیزکاری و روان‌کاوی دارد به صورت دوره‌ای که معمولاً این عمل هر چهارسال یک‌بار تخمین زده می‌شود.  این کار باعث جلوگیری از بید زدگی و یا کرم زدگی پیانو و همچنین بهبود عملکرد فنر ها و قسمت های فلزی که احتمال زنگ زدگی و یا خشک شدن به مرور زمان وجود دارد می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز