خبرگزاری کار ایران

بررسی بازار تولید مواد شیمیایی در مقیاس جهانی

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۳۶۷

بیشترین میزان تولید مواد شیمیایی مربوط به کدام ماده است؟مواد شیمیایی پر استفاده صنایع کدامند؟ کدام کشورها بیشترین میزان تولید مواد شیمیایی را دارند؟

پیشرفت زندگی بشر و به طبع آن پیشرفت تکنولوژی باعث گسترش و تنوع بسیار بالا در نیازهای انسان شده  که گسترش این نیاز ها و لزوم رفع آنها ، منجربه به کار گیری روش های جدید در جستجو و تحقیق پیرامون مواد شیمیایی گردیده است.

موادی که صرف نظر از ماهیت آلی یا معدنی شان هر روز ویژگی های جدیدی از آنها شناخته می شود .

شناخت همین ویژگی ها به مرور زمان  باعث گسترش صنایع مختلف از قبیل صنایع نفت و گاز، صنایع کشاورزی، تصفیه آب، تولید حلال های شیمیایی و... گردیده است. این امر افزایش میزان تولید مواد اولیه شیمیایی توسط تولید کنندگان را در پی داشته است، به طوریکه میزان تولید این مواد در مقیاس جهانی در سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال گذشته به میزان 1.2 درصد افزایش یافته است و از این میزان عمده سهم رشد مربوط به کشورهای قاره آسیا بوده است.

اما در این میان بیشترین میزان تولید مواد شیمیایی مربوط به کدام ماده است؟مواد شیمیایی پر استفاده صنایع کدامند؟ کدام کشورها بیشترین میزان تولید مواد شیمیایی را دارند؟

این سوالات مواردیست که در ادامه مقاله به بررسی آنها پرداخته و پاسخی برایشان خواهیم یافت پس با ما همراه باشید.

بزرگترین کشور های تامین کننده مواد شیمیایی کدامند ؟

طبق بررسی های انجام شده در سال 2018 نخستین تولید کننده مواد شیمیایی، کشور چین با میزان فروش 1.198 بیلیون یورو ، بعد از آن اتحادیه اروپا با میزان فروش 565 بیلیون یورو و در جایگاه سوم نیز ایالات متحده آمریکا با میزان فروش 468 بیلیون یورو ، به عنوان بزرگترین تولید کنندگان و تامین کنندگان مواد شیمیایی در جهان شناخته می شوند . سایر تولید کنندگان را نیز می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید :

بررسی بازار تولید مواد شیمیایی در مقیاس جهانی

کدام مواد شیمیایی بیشترین میزان تولید در جهان را دارند؟

طبق پژوهش های انجام شده 6 ماده شیمیایی با بیشترین میزان تولید به شرح زیر می باشند:

  1. سولفوریک اسید با میزان تولید 36 میلیون تن در سال بیشترین نرخ تولید را در بین سایر مواد دارا می باشد که دلیل این امر را می توان کاربرد گسترده در صنایع مختلف همچون صنایع نفت و گاز، کاربرد در تصفیه آب و همچنین بهره گسترده در تولید کود شیمیایی مورد استفاده در صنایع کشاورزی دانست، همچنین این ماده به عنوان حلال در تولید مواد شیمیایی مختلف استفاده می شود.  بررسی ها نشان می دهد افزایش میزان درخواست برای خرید اسید فسفریک نیز به دلیل عدم سمیت و امکان استفاده در گرید های غذایی به عنوان نگهدارنده ، گرید صنعتی در تولید مواد شوینده و عامل از بین برنده سختی آب در صنایع تصفیه آب باعث بالا رفتن میزان تولید آن در مقیاس جهانی گردیده است.
  1. پروپیلن گلایکول پیشتر به عنوان ضد یخ استفاده می شد ولی با وجود سمیت کمتر نسبت به مونو اتیلن گلایکول استفاده از آن به دلیل مقرون به صرفه نبودن در تولید ضد یخ ها  کاهش یافت این عدم صرفه اقتصادی زمانی اشکار شد که بررسی ها نشان داد برای تولید ضد یخ به میزان یکسان مقدار MEG کمتری نسبت به PG مورد نیاز است. در نهایت این امر باعث افزایش تقاضا برای  مونو اتیلن گلایکول در مقیاس جهانی گردید.
  2. سدیم هیدروکسید به صورت مایع و جامد ( سود مایع  و سود پرک ) با نرخ تولید 14 میلیون تن در سال که عمده استفاده آن در صنایع شوینده و ساخت صابون ها، صنایع دارویی و صنایع آرایشی و بهداشتی می باشد میزان تولید بالایی را تجربه می کند. در سالهای اخیر با رشد بازار فروش مواد آرایشی و بهداشتی خصوصا در کشورهای آسیایی میزان استفاده این ماده شیمیایی در صنایع آرایشی افزایش چشمگیری پیدا کرده است ، که باعث افزایش میزان تولید آن توسط کشورهایی همچون چین و روسیه شده است.
  3. سدیم کربنات نیز به دلیل کاربرد وسیع در صنایع غذایی و مهمتر از آن صنعت شیشه به عنوان صنایع رو به رشد در جهان به خصوص در کشورهای آسیا و اقیانوسیه ، میزان تولید نزدیک به 11 میلیون تن را به خود اختصاص داده است که این میزان رقم بالایی محسوب می شود، ناگفته نماند 50 درصد از کاربرد این ماده در جهان به تولید شیشه اختصاص دارد.این ماده شیمیایی در صنایع تصفیه آب نیز استفاده می شود. همانطور که پیشتر قید شد با افزایش جمعیت و نیاز به آب تصفیه شده میزان تقاضا برای خرید این ماده و همچنین پلی آلومینیوم کلراید (pac ) به عنوان یکی دیگر از مواد شیمیایی پر استفاده در این صنعت افزایش یافته است.
  4. آمونیاک با کاربرد گسترده در تولید کودهای مختلف کشاورزی  و با نرخ تولید 8 میلیون تن در سال بازار پر رونقی را تجربه می کند .دلیل این امر را می توان  گسترش کشاورزی در کشورهای در حال توسعه هزینه پایین تولید این ماده شیمیایی  و از طرفی افزایش میزان صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای توسعه یافته دانست. شایان ذکر است 80 درصد آمونیاک تولیدی، برای کودهای شیمیایی و مابقی در گرید خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شود.
  5. بنزن نیز  به عنوان یک ماده اولیه در ساخت بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شود، با نرخ تولید سالانه 5.8 میلیون تن کماکان میزان درخواست بالایی را در بازار مواد شیمیایی تجربه می کند، البته با توجه به اثبات سرطانزا بودن آن و ابتلا به سرطان خون در اثر تماس طولانی مدت، عمده استفاده آن در تولید بنزین ها و برای افزایش عدد اکتان با محدودیت هایی مواجه شده است، به دلیل تاثیرات منفی این ماده بر سلامتی انسان سازمان های جهانی با وضع قوانینی سعی در کاهش هرچه بیشتر استفاده از آن در صنایع درگیر با سلامت انسان دارند.

در کشور ما نیز این مواد به سبب کاربردهایشان ، درخواست های خرید بالایی را تجربه می کنند، شرکت مبتکران شیمی با بیش از 30 سال تجربه در تامین مداوم مواد شیمیایی خاص، با بهترین کیفیت و مناسبترین قیمت آماده همکاری با بخشهای فعال صنایع می باشد.

برای تهیه مواد شیمیایی مورد نیاز خود  و همچنین آشنایی با سایر مواد شیمیایی و استعلام قیمت کافیست از روش های زیر با ما در ارتباط باشید. هم چنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید از سایت ما به  آدرس mbkchemical.com دیدن کنید.

شماره های تماس :

021-74926

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز