خبرگزاری کار ایران

صفر تا هزار ثبت برند | مراحل، مدارک و هزینه ثبت برند

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۴۸۰

تمام بازرگانان و تولیدکنندگان می‌توانند برای محصولات خود ثبت برند کنند و علامت تجاری مخصوص خود را داشته باشند. طبق قانون، کالاها پیش از ارائه به بازار باید با یک مارک تجاری از دیگر علامت‌ها، نمادها یا طرح‌ها متمایز شوند.

ثبت برند چیست؟

تمام بازرگانان و تولیدکنندگان می‌توانند برای محصولات خود ثبت برند کنند و علامت تجاری مخصوص خود را داشته باشند. طبق قانون، کالاها پیش از ارائه به بازار باید با یک مارک تجاری از دیگر علامت‌ها، نمادها یا طرح‌ها متمایز شوند.

ثبت برند به بازاریابان و فروشندگان نیز کمک می‌کند تا محصولات خود را بهتر به مشتریان خود معرفی کنند. قانون ثبت علائم تجاری ایران به طور روشن مشخص نموده است که ثبت آن الزامی نیست، اما حق استفادۀ انحصاری از یک برند تنها در اختیار فردی خواهد بود که آن را طبق مقررات به ثبت رسانده باشد و مسیر قانونی آن را طی کرده باشد. در این مقاله، تمام مراحل ثبت برند را به طور کامل توضیح می‌دهیم. همچنین در انتهای این نوشته به معرفی بهترین سامانه ثبت برند در ایران خواهیم پرداخت.

نحوه ثبت برند

متقاضیان ثبت اظهارنامه برند ابتدا باید به سایت مرکز مالکیت معنوی به نشانی iripo.ssaa.ir رجوع کنند. این سامانه زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند. در تمام روزهای هفته و بدون تعطیلی می‌توانید به این سامانه وارد شوید. درنتیجه این وب‌سایت به شما کمک می‌کند در تمام ساعات روز و بدون مراجعۀ حضوری به این اداره برند خود را به ثبت برسانید. برای پیگیری ثبت برند خود نیز باید به بخش پی‌گیری اظهارنامه و خلاصه پرونده بروید. تمام مکاتبات و درخواست‌های شما در این قسمت ضبط می‌شود. همچنین برای رفع نقص پرونده و پرداخت حق‌الثبت و تمدید یا انتقال برند نیز باید به همین بخش مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که برای دسترسی به تمام بخش‌های سایت، باید مراحل ثبت‌نام را گام به گام طی کنید و مدارک مورد درخواست سایت ثبت برند خود را ارائه دهید.

مدارک لازم برای ثبت برند شخص حقیقی و حقوقی

پیش از اقدام برای ثبت برند، حتماً مدارک خود را آماده کنید. اگر قصد ثبت اینترنتی برند را دارید، به اسکن مدارک خود نیاز خواهید داشت. مهم‌ترین نکته هنگام ثبت برند این است که اگر در نام برند شما از کلمه یا حروف لاتین استفاده شده باشد، ارائۀ کارت بازرگانی الزامی خواهد بود. این موضوع شامل حال تمام برندهای خارجی و نام‌های انگلیسی و فرانسوی و عربی نیز می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقیقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی مجوز فعالیت (جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب، کارت بازرگانی و هر گونه مجوز رسمی دیگری برای فعالیت)

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخص حقوقی

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • کپی روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات شرکت که کمتر از دو سال از آن گذشته باشد.
  • کپی مجوز فعالیت (کارت بازرگانی، جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و هر گونه مجوز و گواهی دولتی دیگر برای فعالیت)

پس از اتمام مراحل ثبت برند، شما یک کد رهگیری دریافت می‌کنید. کارشناسان ادارۀ ثبت مالکیت معنوی مدارک شما را بررسی خواهند کرد و در صورت تأیید آنها، دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال خواهد شد. شما باید قراردادها را امضا کنید و همراه با مدارک برابر اصل شده و فیش واریزی به دست آنها برسانید. البته شما می‌توانید از طریق سامانه هوشمند ثبت برند آسان ثبت تمام این فعالیت‌ها را در خانه یا شرکت خود و بدون هیچ‌گونه مراجعۀ حضوری به طور کامل به انجام برسانید.

هزینه ثبت برند

هزینه ثبت برند به سه عامل بستگی دارد:

  • تعداد محصولات
  • مجوزهای لازم
  • طبقات درخواستی

طبق قانون، اظهارنامه ثبت برند به همراه نمونه علامت و فهرست کالاها یا خدمات به اداره مالکیت صنعتی تسلیم می‌شود. طبقه‌بندی درخواست‌ها نیز بر همین اساس تعیین می‌شود. در واقع، نوع فعالیت و کالاهایی را که هر شخص حقیقی و یا حقوقی برای برند خود در نظر می‌گیرد می‌توان در یک دسته‌بندی قرار داد که به آن طبقه آن محصول یا خدمات می‌گویند. همچنین پرداخت تمامی هزینه‌های ثبت برند بر عهده متقاضی است و از طریق همین سامانه انجام می‌گیرد. حداقل هزینه ثبت برند فارسی در سال ۹۹، دو میلیون و چهارصد هزار تومان (۲.۴۰۰.۰۰۰) است که این مبلغ با احتساب کلیه هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی در نظر گرفته می‌شود. هزینه ثبت برند لاتین هم مانند برند فارسی از دو میلیون و چهارصد هزار تومان شروع می‌شود.

ثبت برند چقدر زمان می‌برد؟

بررسی برند بر اساس اولویت زمانی ثبت آنها در سامانه انجام می‌شود. بنابراین حضور متقاضیان در اداره تأثیری در سرعت فرآیند انجام کار ندارد. پس از تکمیل فرم مربوطه در سامانه مالکیت معنوی و ارسال مدارک مورد نیاز، شرایط شما با قوانین و مقررات انطباق داده می‌شوند. در صورت تنظیم درست اظهارنامه ثبت برند و ناقص نبودن مدارک شما، تنها مورد تعیین‌کننده این خواهد بود که برند درخواستی شما قبلاً به نام شخص دیگری ثبت نشده باشد. پس از طی این مراحل، اجازۀ انتشار آگهی برای شما صادر می‌شود. به طور متوسط، 30 تا 40 روز کاری زمان می‌برد تا این اجازه برای شما صادر شود. حدود دو ماه و نیم پس از درج آگهی نوبت اول، زمان گواهی ثبت برند شما فرامی‌رسد. در نتیجه، به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت برند نزدیک به ۴ ماه است.

مدت اعتبار برند ثبت شده

مدت زمان اعتبار برند ثبت شده 10 سال است. تاریخ اعتبار برند و علامت ثبت شده از زمان تسلیم اظهارنامه محاسبه می‌شود. همچنین این زمان قابل تمدید برای دوره‌های متوالی دَه ساله است. انقضای مدت اعتبار برند تا سه سال پس از اتمام این تاریخ ده‌ساله است. پس از آن، متقاضیان دیگری می‌توانند آن برند را ابطال کنند و به نام خود ثبت نمایند. در واقع اگر مالک برای تمدید ثبت برند خود در چهارچوب قوانین و مقررات اقدام نکند، دیگر حقی نسبت به برند یا علامت تجاری ثبت شده نخواهد داشت. در نتیجه افراد دیگر می‌توانند آن نام یا عنوان را برای خود برگزینند و در این خصوص اولویتی وجود ندارد.

تمدید برند ثبت شده

پس از اتمام مدت اعتبار برند ثبت شده شما باید برای تمدید آن اقدام کنید. توصیه می‌شود شش ماه پیش از سررسید این تاریخ برای این منظور اقدام فرمایید تا بدون هیچ مانعی کار شما انجام شود. این‌گونه شما نگران ابطال نام و علامت تجاری خود نخواهید بود. انجام این کار کافی است شما فرم درخواست تمدید ثبت برند را پر کنید و هزینه‌های آن را پرداخت نمایید.

نحوه اعتراض به ثبت برند

چنانچه کسی نسبت به ثبت برند اعتراض داشته باشد، می‌تواند شکایت کند. در واقع اگر فردی علامت تجاری ثبت شده‌ای را شبیه به علائم برند خود تشخیص دهد، به طوری که مشتریان و مصرف‌کنندگان کالا یا اجناس را به اشتباه بیندازد، می‌تواند به آن اعتراض کند. سیستم ثبت برند در ایران این‌گونه است که نباید شباهتی به موارد پیشین داشته باشد. ممکن است در بدو امر این نوع شباهت‌ها آشکار نشود، بنابراین صاحب برند می‌تواند عدم موافقت خود را اعلام کند. علاوه بر این، ممکن است فردی هنوز تقاضای ثبت برند خود را نکرده باشد و پیش از او شخص دیگری بخواهد همان نام یا نشان یا عنوان را ثبت کند. در این مواقع، اشخاص حقیقی یا حقوقی با شرایط زیر می‌توانند به استناد مادۀ 6 قانون ثبت علائم تجاری اقدام قانونی انجام دهند:

  1. افرادی که آن علامت را علامت تجاری یا نام برند خود می‌دانند.
  2. افرادی که آن علامت تجاری یا نام را به حدی شبیه به برند خود می‌دانند که فکر می‌کنند مصرف‌کنندگان عادی را به اشتباه می‌اندازد.

در هر دو صورت، فرد معترض باید تقاضای ثبت برند کند و مخارج آن را نیز پرداخت کند. در مورد افراد یا مؤسسات خارجی نیز حق اعتراض مشروط به شرط معامله متقابل است.

اعتراض قبل از ثبت برند

اعتراض قبل از ثبت برند باید ظرف 30 روز پس از انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت برند یا علامت تجاری انجام شود. شخص معترض باید علاوه بر ذکر نام و شغل و محل اقامت خود، تمامی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح دهد و آنها را ضمیمه کند. اداره ثبت برند موظف است ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض‌نامه، مراتب امر را به درخواست‌کننده ابلاغ کند. چنانچه معترض ظرف 60 روز پس از تاریخ ابلاغ اعتراض‌نامه، شکایت خود را تعقیب نکند، برند مورد بحث به نام درخواست‌کنندۀ اولیه ثبت خواهد شد.

اعتراض بعد از ثبت برند

چون ممکن است اشخاص ذی‌نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت برند نشوند یا اینکه بعد از ثبت برند، طریقه استعمال آن طوری باشد که مصرف‌کنندگان عادی را به اشتباه بیندازد، طبق ماده 22 قانون ثبت برند، افراد می‌توانند تا سه سال بعد از تاریخ ثبت یک برند نیز به آن اعتراض کنند. رسیدگی به این موارد نیز مستلزم وصول شکایت افراد و پرداخت هزینه‌های بررسی ثبت برند است. همچنین فراهم کردن مدارک مورد نیاز نیز بر عهدۀ شاکی است.

رد تقاضای ثبت برند

اداره ثبت موظف است به تمام تقاضاها در زمان مقرر رسیدگی کند. اگر تقاضای اشخاص مطابق با اصول پیش‌بینی‌شده در قانون باشد و جزء علائم ممنوعه نباشد و همچنین شباهتی با علامت‌های ثبت‌شدۀ قبلی نداشته باشد، برند مورد نظر بدون هیچ مشکلی ثبت خواهد شد. اما چنانچه تشخیص داده شود که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست، این اداره اختیار دارد تقاضای ثبت برند را رد کند. برای حفظ حقوق متقاضیان، امکان اعتراض به رد تقاضای ثبت برند نیز در نظر گرفته شده است. گفتنی است طبق قانون در صورتی که تقاضای ثبت برند رد شود، علل رد آن باید صریحاً ذکر گردد.

سامانه ثبت برند آسان‌ثبت » سامانه‌ای هوشمند برای کسب‌وکارهای مدرن

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز