خبرگزاری کار ایران

معرفی انواع هواساز و قسمت‌های تشکیل دهنده آن

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۰۳۱

دستگاه هواساز به دستگاهی می گویند که وظیفه اصلی و مهم آن تنظیم کردن گردش هوا در سیستم های تهویه مطبوع می باشد. این دستگاه از جمله انواع سیستم سرمایشی مانند فن کویل ها می باشد که در بسیاری از ساختمان ها از آن استفاده می کنند. اجزای درون هواساز مختلف می باشد و هر یک از بخش هایی که در درون آن قرار داده شده است متنوع می باشد. به طور کلی باید بدانید عملکرد این نوع از سیستم سرمایشی به این صورت است که آب سرد چیلرها و همچنین آب گرم منابع گرمایشی را از طریق لوله کشی هایی که انجام شده است به درون دستگاه هواساز منتقل می کنند.

انواع هواساز :

اینکه هواساز دارای انواع مختلفی باشد بدون شک امری مسلم است، چرا که تمامی تجهیزات سیستم سرمایشی انواع مختلفی دارند و این سیستم هم دارای دو نوع می باشد که در محیط های مختلف نصب می شود و عبارت است از :

 

هواساز

1. ساختمانی :

 همانطور که از نام این هواساز مشخص است باید بدانید که از آن بیشتر در ساختمان هایی که مسکونی، اداری، آموزشی، تجاری و ... می باشد استفاده می کنند. شما باید بدانید که از نظر ساختاری بین دو مدل ساختمانی و صنعتی این سیستم سرمایشی تفاوتی وجود ندارد و تنها تفاوت آنها در ابعاد، نوع فیلترها، سیستم رطوبت گیر، درصد هوای برگشتی و ... می باشد. به عنوان مثال اگر این سیستم را در صنایع بخواهید به کار ببرید باید دارای فیلتر های بسیار قوی باشد که آلودگی ها را به طور کلی از بین ببرد.

برخی از مدل هایی که کوچک هستند در سیستم سرمایشی ساختمان ها نصب می شوند و به آنها خانگی نیز می گویند. برای این مدل سیستم رطوبت زدایی و رطوبت زنی طراحی نمی شود، البته در صورتی که مشتری درخواست دهد از این سیستم ها هم روی هواساز آنها استفاده می شود.

فن کویل

2. صنعتی :

دستگاه های هواسازصنعتی بیشتر در مکان هایی مانند تهویه هوای انبار، تهویه هوای سوله، سالن های ورزشی، سالن های تولیدی و ... استفاده بسیار زیادی می شود. از آنجایی که فضای این سالن ها و سوله ها بسیار بزرگ می باشد به گردش هوای زیادی هم نیاز دارند، به همین دلیل باید فیلترهای بسیار قوی روی آنها به کار رود. به طور کلی باید بدانید که نوع کارکرد آن بیشتر شبیه نوع ساختمانی می باشد ولی از نظر قدرت و حجم هوا با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

معرفی انواع هواساز و قسمت‌های تشکیل دهنده آن

هواساز

اجزای اصلی سیستم هواساز :

برخی از مهمترین بخش ها و اجزایی که در این سیستم قرار می گیرد عبارت می باشد از :

- فن سانتریفیوژ یکی از اصلی ترین قسمت های تشکیل دهنده سیستم سرمایشی هواساز می باشد، البته در برخی از موراد هم نوع این فن محوری می باشد.

- کویل های آب گرم و سرد و یا همچنین کویل های مبرد از دیگر بخش های دستگاه می باشند.

- فیلتر یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده این نوع از سیستم سرمایشی می باشد که آن را می توانید شستشو دهید. بیشتر آلودگی های درون ساختمان های صنعتی و خانگی جذب این فیلترها می شود و به همین دلیل شما هر از چندگاهی باید آنها را شستشو دهید. کندانسینگ یونیت

- قسمت رطوبت گیر و رطوبت زن که بیشتر در مدل های صنعتی به کار می رود، البته اگر شما بخواهید می توانید این بخش ها را در سیستم های خانگی هم سفارش دهید تا برایتان تولید کنند.

- برای اینکه از ایجاد لرزش دستگاه جلوگیری کنند لرزه گیرهایی را درون هواساز طراحی نموده اند.

- کانال هایی که مربوط به تغذیه هوا می باشد از دیگر بخش هایی است که در این سیستم قرار می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز