خبرگزاری کار ایران

محصولات غذایی درسا

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۸۵۷

رب گوجه فرنگی به عنوان یک چاشنی خوشمزه کننده برای آشپزی و سس مایونز به عنوان یک افزودنی به سالاد و دیگر خوراکی ها نقش مهمی در سفره آرایی ایرانی ها دارند.

 متاسفانه مطالب زیادی به اشتباه یا به دلیل قضاوت یک جانبه در مورد تاثیر این موارد روی سلامت انسان نوشته شده است که بدون در نظر گرفتن جنبه مثبت مصرف هر کدام از آنهاست. این در حالی است که مصرف هر کدام از این خوراکی ها در جای خود می تواند فوق العاده باشد.

پس برای این که دید بهتری به شما بدهیم در ادامه در مورد خواص رب گوجه فرنگی و سس مایونز صحبت خواهیم کرد و حقایق غذایی آنها را هم خواهیم گفت. شرکت درسا یکی از بهترین برندهای ایرانی در زمینه تولید رب گوجه فرنگی و انواع سس مانند سس مایونز، کچاپ و تند است.

شرایط تغذیه ای رب گوجه فرنگی

رب گوجه فرنگی به عنوان یک چاشنی به غذا اضافه می‌شود یا می‌تواند بخشی از سایر قسمت های سفره باشد. در هر ۱۰۰ گرم از رب شاهد وجود ۸۲ کالری هستیم که عملاً برای یک چاشنی رقم بالایی نیست. وقتی که به موارد دیگری مانند کلسترول در این غذا نگاه میکنیم درصد آن صفر است و تنها چربی اشتباه آن در حدود یک دهم گرم است.

عناصر مهمی مانند سدیم با ۵۹ میلی گرم و پتاسیم با حدود یک گرم اصلی ترین بخش تغذیه رب گوجه فرنگی محسوب می شوند. با توجه به نوع محصولی که شما انتخاب می کنید احتمال وجود ۱۹ گرم کربوهیدرات و در حدود ۴ گرم پروتئین در ساختار رب گوجه فرنگی وجود دارد که سالم بودن آن را نشان می‌دهد. در این ترکیب در حدود ۳۰ درصد ویتامین A,B و ۳۶ درصد ویتامین c به کار گرفته شده که با ۳ درصد کلسیم و ۱۶ درصد آهن همراه شده است. ویتامین ب ۶ با ۱۰ درصد، منیزیم هم با ۱۰ درصد دیگر بخش‌های اصلی رب گوجه فرنگی هستند.

خواص رب گوجه فرنگی

رب گوجه  به عنوان عصاره گوجه فرنگی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل وجود آنتی اکسیدان ها و به طور خاص لیکوپن می‌تواند کلیه خاص آن را تحت تاثیر قرار دهد. لیکوپن به عنوان یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها به عنوان یکی از مواد دفاعی در برابر سرطان پروستات شناخته می شود. اگرچه در مورد مقدار مصرف لیکوپن در طول روز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست اما در یک قاشق غذاخوری می توان در حدود ۵ میلی گرم لیکوپن جذب کرد.

از دیگر عناصر مهمی که در ساختار رب گوجه فرنگی وجود دارد ویتامین سی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی شناخته می شود. ویتامین سی برای بالا بردن مقاومت بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی بسیار موثر است و می‌تواند انتقال دهنده های عصبی و کلاژن برای ترمیم پوست تولید کند. ویتامین c از تخریب پوست در اثر اشعه مضر آفتاب جلوگیری می کند و کسانی که رب گوجه فرنگی مصرف می کنند می تواند اطمینان داشته باشند که به صورت روزانه مقدار مناسبی ویتامین سی جذب می کنند.

خصوصیات تغذیه ای سس مایونز

سس مایونز کم چرب و پرچرب  یکی از ترکیباتی است که شامل استفاده از چربی های اشباع و ویتامین‌های مختلف است که آن را به یک غذای کامل تبدیل کرده است. سس ها برای تغییر مزه برخی مواد غذایی ضروری هستند و با توجه به وجود چربی زیاد در ساختار آنها برای افراد چاق توصیه نمی شوند.

در ساختار سس مایونز شاهد استفاده از تخم مرغ سرکه و آبلیمو هستیم که در برخی موارد روغن زیتون هم به آن اضافه می‌شود. این موضوع باعث شده که در هر ۱۰۰ گرم از آن در حدود ۶۸۰ کالری انرژی وجود داشته باشد که درصد چربی آن ۷۵ گرم است. حدود ۴۲ گرم از این چربی به‌صورت کلسترول است که مصرف این سس را برای افراد چاق و دارای اضافه وزن سخت می‌کند.

از ویژگی‌های مثبت سس مایونز می توانیم به وجود ۶۳۵ میلی گرم سدیم و ۲۰ میلی گرم پتاسیم اشاره کنیم که با یک گرم پروتئین همراه شده است. همچنین با توجه به شرایط تولید سس مایونز می‌توانیم ادعا کنیم که وجود ویتامین آ و ویتامین سی در آن فراهم شده است و به همین دلیل یک ساختار غذایی سالم به وجود می آورد.

خواص سس مایونز

بیشتر کسانی که از سس مایونز استفاده می کنند، روی وجود چربی های سالم در ساختار آن حساب می کنند. ترکیبات و مواد به کار گرفته شده در ساخت این سس باعث می شود که برای حفظ سلامت مو و تقویت ریشه مو انتخاب ایده آلی باشد. درضمن ساختار آن به شکلی است که پوست های آفتاب سوخته و پوست خشک را به خوبی ترمیم می کند و حتی می توان از آن برای برداشتن سلول های مرده پوست در آرنج یا ترک پا استفاده کرد.

یکی از ترکیباتی که در تولید سس مایونز به کار گرفته می شود امگا ۳ است. اگرچه چربی بالا باعث می‌شود که این سس برای سلامت افراد چاق انتخاب خوبی نباشد، اما امگا ۳ می تواند به سلامت قلب و مغز کمک کند و مصرف مناسب به آن برای انسان مفید است.

یکی از ترکیبات مهمی که در ساختار سس مایونز وجود دارد ویتامین e است. این ویتامین تاثیر جالب توجهی روی سلامت پوست دارد و اتفاقاً یکی از مهمترین عوامل در جلوگیری از بروز سکته و در مورد افسردگی محسوب می شود. همچنین پزشکان معتقدند که مواد مغذی موجود در مایونز می‌تواند برای درمان آرتریت و درمان التهاب روده مناسب باشند و کیفیت زندگی فرد را بهبود ببخشد.

جمع بندی

سلامت انسان به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و حتی زیاده روی در مصرف غذاهای سالمی مانند گوشت قرمز یا پروتئین های گیاهی هم تبعات منفی زیادی برای سلامت بدن دارد. بنابراین پرداختن به خصوصیات منفی سس مایونز یا رب گوجه فرنگی بدون در نظر گرفتن جوانب مثبت آنها به نوعی قضاوت غیرمنصفانه است.

هم رب گوجه فرنگی و هم سس مایونز شامل ترکیبات سالم و مغذی زیادی هستند که هر کدام از آنها به نوبه خود می تواند سلامت بدن را تضمین کند. بنابراین می توانیم ادعا کنیم که مصرف آنها به شکل مناسب و استاندارد می‌تواند بخش مهمی از سلامت شما را تضمین کند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز