خبرگزاری کار ایران

نکات مربوط به تغذیه در کودکان بیش فعال

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۶۱۶

تغذیه کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی هستند از جمله موضوعات چالش برانگیز برای پدر و مادرها و پرستار کودک است.

مطالعه ای مبنی بر این که رژیم غذایی به تنهایی باعث ایجاد یا رفع علائم اختلال بیش فعالی در کودکان باشد وجود ندارد. اما تاثیر رژیم غذایی سالم بر سلامت جسمی و روانی بر کسی پوشیده نیست.

مشکل تغذیه به ویژه در کودکان بیش فعالی که زمان زیادی از روزرا در مدرسه سپری می کنند برای والدین اهمیت و نگرانی بیشتری ایجاد می کند. زیرا آن ها نمی توانند کودک را در زمان حضور در مدرسه تحت نظر داشته باشند و از تغذیه مناسب او اطمینان پیدا کنند.

مشکلی که این کودکان اغلب تجربه می کنند نداشتن احساس گرسنگی است.

راه کارهای بسیاری برای رفع این مشکل وجود دارد. والدین می توانند از معلمین و مربیانی که در مدرسه با کودک ارتباط خوبی دارند خواهش کنند تا زمان صرف میان وعده ها را به کودک یاداوری کند. علاوه بر این والدین و پرستار کودک باید به تغذیه کودک در زمان حضور در منزل توجه بیشتری داشته باشند.

توصیه های تغذیه ای برای کودکان بیش فعال در منزل

مراقب یا پرستار کودک باید به تغذیه کودک به ویژه وعده صبحانه کودک توجه کند و صبحانه ای متنوع و سرشار از کالری برای کودک تهیه کنند.

در کودکان دارای اختلال بیش فعالی به دلیل مشکل عدم احساس گرسنگی، افت قند خون ناشی از گرسنگی طولانی مدت، خود را با علائم بی حوصلگی، خستگی و عدم تمرکز نشان می دهد.

در این صورت یک میان وعده حاوی پروتئین یا یک اسموتی می تواند به برگشت انرژی از دست رفته کمک کند. ماست، میوه و بذر کتان از جمله مواد غذایی هستند که میتوان در میان وعده کودک مورد استفاده قرار بگیرد.

تهیه غذاهای جذاب

اغلب کودکان بیش فعال در زمان خوردن غذا بی حوصله می شوند و تمایل خود را به غذا خوردن از دست می دهند. در این شرایط باید مراقب و پرستار کودک با استفاده از تکنیک های خاصی غذا خوردن را برای کودک به یک سرگرمی تبدیل کند. برای این کار می تواند از ظروف غذای رنگی و دارای اشکال جالب برای کودک استفاده کرد.

ساندویج ها را به اشکال مختلف بپیچید و برش های متنوع به آنها بدهید. با استفاده از مواد غذایی مختلف طراحی هایی به شکل حیوانات و یا اسباب بازی کودکان ایجاد کنید.

از سس های مختلف و مورد علاقه کودک برای طراحی غذا استفاده کنید.

کودک را در زمان خرید و آماده کردن وعده های غذایی خود مشارکت دهید و با این کار همکاری او را جلب کرده و خوردن غذا را برای او جذاب تر کنید.

نکات مربوط به تغذیه در کودکان بیش فعال

غذای پر کالری برای کودک تهیه کنید.

مصرف داروها به ویژه قبل از وعده های اصلی غذا اشتهای کودک را دچار اختلال می کند و کودک تمایل کمتری به خوردن غذا خواهد داشت.

از این رو باید غذاهای با قوام غلیظ تر را به کودک بدهید. از غذاهای پرکالری مانند گوشت و غلات شروع کنید. غذا را به صورت تکه های کوچک برای کودک اماده کنید. در زمان سرو سبزیجات می توانید از پنیرو زیتون استفاده کنید.

در زمان صرف شام محیط آرامی را برای کودک فراهم کنید.

کودکان بیش فعال پیوسته در اطراف میز شام در حال جنب و جوش هستند. سعی کنید نور خانه را در زمان شام کم کنید. کودک را در کنار خود بنشانید. از موسیقی ارامش بخش استفاده کنید. صندلی کودک رو به روی آینه و یا پنجره قرار نگیرد تا مانع از حواس پرتی کودک شود. ازاو سوالاتی در مورد رویدادهایی که از صبح اتفاق افتاده است بپرسید.

در مورد زمان وعده های غذایی منعطف باشید

کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است در زمان های مشخصی احساس گرسنگی نکنند. آن ها را مجبور به خوردن غذا در ساعات مشخصی نکنید. در صورت امکان زمان صرف وعده های غذایی خانواده را جابجا و با کودک هماهنگ کنید.

برخی از خوراکی ها مانند اجیل را روی پیشخوان قرار دهید تا کودک در زمان بازی خود از انها استفاده کند.

آیا باید مواد غذایی حاوی افزودنی را برای کودک محدود کرد؟

هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا مواد خوراکی حاوی افزودنی تاثیری در تشدید علائم اختلال بیش فعالی دارد یا خیر. اما مراقب و یا پرستار کودک می تواند این مواد غذایی را از میان وعده های کودک حذف کند و بعد از چند ماه تاثیر آن را بررسی کند.

نکات مربوط به تغذیه در کودکان بیش فعال

آبمیوه های طبیعی و علائم اختلال بیش فعالی

درمورد دادن نوشیدنی های اسیدی مانند آب پرتقال یا گریپ فروت به کودکان بیش فعال احتیاط کنید زیرا این نوشیدنی ها در تاثیر داروهای مربوط به بیش فعالی اختلال ایجاد می کنند. می توانید از نوشیدنی های جایگزین مانند شیردر زمان مصرف داروهای کودک استفاده کنید.

چگونه با کودکان بد غذا رفتار کنیم؟

بسیاری از کودکان فارغ از مصرف دارویی که بر اشتهای آنها تاثیر گذار است به طور کلی بدغذا هستند و از خوردن بسیاری از گروه های غذایی و همچنین غذاهای جدید اجتناب می کنند. اگر کودک از خوردن غذای جدید خود داری می کند، با اجبار به او غذا ندهید. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا کودک تمایل به تست غذای جدید پیدا کند. برای رفع این مشکل غذای جایگزین دیگری را نیز روی میز قرار دهید که کودک یکی از غذاهایی را که دوست دارد، انتخاب کند.

آرام باشید و در این زمینه تلاش کنید

مراقبت از کودکان بیش فعال و غذا دادن به آنها کار آسانی نیست. اما با صبر و استفاده از روش های صحیح می توان این مشکل را به مرور زمان برطرف کرد. به یاد داشته باشید برای خوردن غذا نباید با کودک بحث و مشاجره کنید و یا زمانی که گرسنه نیست او را مجبور به خوردن غذا کنید. برای کودک غذا خوردن را لذت بخش و سرگرم کننده کنید.

سایر نکات مهم در زمینه رژیم غذایی کودکان بیش فعال

  • اجازه ندهید کودک برای مدت طولانی گرسنه بماند.
  • سعی کنید به تدریج کودک را به برنامه مشخصی عادت دهید تا در زمان های تعیین شده غذا بخورد.
  • از بردن کودک به فست فود ها اجتناب کنید.
  • دسترسی کودک به تنقلات مضر را محدود کنید.
  • مقدار زیادی میوه و سبزی جات در دسترس کودک قرار دهید.
  • درمورد نیاز کودک به مصرف مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

مراقب و پرستار کودک باید در زمینه رژیم غذایی مناسب و روش های تغذیه ای کودکان بیش فعال اطلاعات علمی و به روز داشته باشند تا سلامت جسمی و روانی کودک را در حد مطلوبی حفظ کنند. مرکز پرستاری در منزل زندگی برتر (ارائه دهنده خدمات پرستار بیمار ، پرستار کودک و پرستار سالمند ) با کمک مراقبین کودک متخصص در زمینه بیش فعالی و همچنین با همراهی روانشناسان کودک توانسته است در تغذیه این گروه از کودکان بسیار موفق عمل کند.

برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر به ادرس https://zendegiebartar.com مراجعه کنید

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز