خبرگزاری کار ایران

تاثیرات منفی رژیم چاقی غیر اصولی بر سلامتی افراد

asdasd
کد خبر : ۹۲۵۰۳۲

زمانی که مقدار زیادی چربی در بدن تجمع می‌کند به این باور می‌رسیم که فرد دچار چاقی شده است و با صدمات زیادی در بدن خود روبرو خواهد شد. این دسته از افراد در معرض انواع بیماری‌ها قرار دارند که از جمله آن‌ها عبارتند از؛ دیابت نوع 2، فشار خون بالا و... . به همین دلیل است که توصیه می‌شود با پیروی از انواع رژیم غذایی و مراجعه به پزشک پیشگیری‌های لازم را انجام دهند.

حتی مشاهده شده، به دلیل چاقی مفرط، افراد از کیفیت بهداشتی کمتری برخوردار بوده و این مسئله مرگ زودرس را برای آن‌ها به همراه داشته است. هرچند که افراد زیادی با کاهش وزن شدید در حال دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلات خود هستند که رژیم چاقی غیر اصولی همچون راه‌حلی نجات‌دهنده برای ‌آن‌ها شناخته می‌شود. اما با این‌حال عدم پیروی صحیح این رژیم تاثیرات منفی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

با توجه به این مسئله که سلامت افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و رسیدن به وزن ‌ایده‌آل نباید به هیچ‌وجه آن را به خطر بیاندازد در این مقاله در نظر داریم برخی از مهم‌ترین تاثیرات منفی که این رژیم بر سلامت افراد باقی می‌گذارد را خدمت شما شرح دهیم. با ما همراه باشید.

انواع بیماری‌های رژیم چاقی غیر اصولی

همان‌طور که گفته شد رژیم چاقی غیر اصولی نیز همچون رژیم لاغری غیر اصولی مانند رژیم غیر اصولی کانادایی می‌تواند ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی را برای افراد به همراه آورد. که از جمله آن‌ها عبارتند از:

  • دیابت

چاقی یکی از اصلی‌ترین عوامل بروز دیابت نوع2 در بدن است. افراد مبتلا به چاقی یا چاقی شدید حدود 10 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند. این نوع دیابت می‌تواند خطر مرگ را دو برابر کند و مشکلات بسیار دیگری همچون بیماری قلبی، سکته مغزی، کوری، بیماری کلیوی، فشار خون بالا، ناتوانی جنسی و عفونت‌های سخت التیام‌بخش را به همراه آورد.

  • فشار خون بالا

چاقی یکی از عواملی‌ست که فشار خون بالا را برای شما به همراه می‌آورد. درواقع طی تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته 3 مورد از 4 مورد ابتلا به فشار خون بالا مرتبط به چاقی‌ست. هرچند که مشکلات دیگری همچون نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی و بیماری کلیوی از جمله دیگر مشکلاتی‌ست که فشار خون بالا با خود به همراه دارد.

  • بیماری قلبی

بیماری‌های قلبی هر ساله حدود 600000 نفر را در ایالات متحده می‌کشد. با توجه به تحقیقاتی که در این راستا صورت گرفته، انجمن قلب آمریکا به این نتیجه رسیده که چاقی عامل اصلی بروز انواع بیماری‌ها در بدن خصوصا بیماری قلبی‌ست. از همین‌رو توصیه می‌کنند افرادی که در حال پیروی از رژیم چاقی هستند مقدار غذای مصرفی و نوع غذایی که میل می‌کنند را درنظر داشته باشد زیرا چاقی مفرط همواره با مشکلاتی همراه خواهد بود.

به عنوان مثال بیماری عروق کرونر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی‌ست که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که در اثر چاقی به وجود می‌آید. چاقی خطر نارسایی قلبی شما را افزایش می‌دهد. چاقی شدید با ضربان قلب نامنظم (آریتمی) همراه است. این آریتمی می‌تواند خطر ایست قلبی را سه برابر کند. با این وجود، مقداری وزن اضافی می‌تواند در برابر مرگ ناشی از نارسایی قلبی پس از تشخیص‌، از شما محافظت کند.

  • اختلالات تنفسی

زمانی که شما با چاقی مواجه می‌شوید، به نوعی ظرفیت ریه‌هایتان را کاهش داده‌اید. به همین دلیل است افرادی با اضافه وزن و چاقی مفرط همواره در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی هستند. آن‌ها همواره از آسم و سایر اختلالات تنفسی رنج می‌برند و اکثرا از یاد می‌برند که اضافه وزن آن‌ها دلیل بروز چنین عارضه‌هایی است.

طبق تحقیقات صورت گرفته، آسم سه تا چهار برابر بیشتر در بین مبتلایان به چاقی مشاهده شده است. بیش از نیمی از کسانی که تحت تأثیر چاقی قرار دارند (حدود 60-60 درصد) دچار آپنه انسدادی خواب (OSA) هستند. در موارد چاقی شدید، این رقم در حدود 90 درصد 7 است. OSA یک اختلال تنفسی بسیار جدی است که تنها هنگامی اتفاق می‌افتد که چربی اضافی در گردن، گلو و زبان باعث عبور معابر هوا در هنگام خواب می‌شود.

این انسداد باعث بروز آپنه می‌شود، یعنی فرد برای مدتی نفس کشیدن را متوقف می‌کند. فرد مبتلا به OSA ممکن است هر شب صدها قسمت آپنه داشته باشد. قسمت‌های آپنه میزان اکسیژن موجود در خون فرد را کاهش می‌دهد

. همچنین ممکن است OSA، منجر به فشار خون بالا، فشار خون ریوی و نارسایی قلبی نیز شود. OSA می‌تواند مرگ ناگهانی قلب و سکته مغزی را نیز برای افراد به همراه داشته باشد. از آنجا که قسمت‌های آپنه چرخه خواب طبیعی را مختل می‌کنند، ممکن است هیچ‌گاه خواب آرامی را تجربه نکنید. این می‌تواند به خستگی و خواب آلودگی منجر شود. در صورت عدم درمان، این خواب آلودگی ممکن است خطر تصادفات را افزایش دهد.

  • سرطان

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سرطان در کشور آمریکا تنها نیمی از میلیون‌ها زندگی را با خود درگیر کرده است. بر همین موضوع، محققان عقیده دارند که چاقی زندگی حدود 90هزار فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داده است.

درواقع با توجه به افزایش شاخص توده بدنی (BMI) خطر سرطان و مرگ ناشی از سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. از جمله سرطان‌هایی که افراد پس از عدم پیروی صحیح از رژیم چاقی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عبارتند از: سرطان آندومتری، سرطان تخمدان، سرطان پستان، سرطان روده بزرگ، سرطان کبد، سرطان پانکراس، سرطان تیروئید، سرطان پروستات، لوسمی و... .

هرچند که میزان مرگ و میر افراد مبتلا به چاقی متفاوت است و مردان 52‌درصد و زنان 62درصد به دلیل این عارضه جان خود را از دست می‌دهند.

پایانی

تمام موارد گفته شده برای گرفتن یک رژیم غیر اصولی است، شما میتوانید با تحت نظر بودن نزد یک متخصص خبره تغذیه خوب خطراتی که در بالا به آن اشاره شد را تا حد قابل قبولی کاهش دهید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز