خبرگزاری کار ایران

تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق چه عواقبی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۹۷۵

جریمه در نظر گرفته شده برای عدم ارسال لیست مالیات حقوق، یکی از مواردی است که بیشتر کارفرمایان نسبت به آن ناآگاه بوده و درگیر آن خواهند شد.

یکی از مواردی که باعث جریمه شدن کارفرمایان و صاحبان کسب و کار می شود، این است که توجهی به بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ارسال لیست مالیات حقوق ندارند و دانسته یا نادانسته جریمه های متفاوتی را برای خود ایجاد می کنند.

معمولا خطاهای این چنینی به دلیل عدم تمرکز و مدیریت نه چندان حرفه ای پیش می آید. شاید لازم است برای درگیر نشدن با انواع جرایم دیرکردها، دقیقا به همان اندازه که به خرید نرم افزار حضور و غیاب کارمندان اهمیت داده می شود، به فراهم کردن بستری مناسب برای محاسبه انواع مالیات و پرداخت به موقع آن نیز توجه شود.

به صورت کلی در این مقاله قصد داریم به موضوع اصلی جریمه ارسال لیست مالیات بپردازیم که مهم ترین دلیل آن، تاخیر در ارسال و یا به صورت کلی، عدم ارسال لیست است. اما قبل از اینکه به این موارد بپردازیم شاید لازم باشد نگاهی به معنای لیست مالیات حقوق داشته باشیم تا دیدگاهتان را نسبت به این موضوع کامل کنید. پس به بررسی سوال اول می پردازیم.

لیست مالیات حقوق چیست و به کجا باید ارسال شود؟

اگر بخواهیم اصل موضوع را بیان کنیم باید بگوییم که همه چیز به ماده 86 قانون مالیات های مستقیم مربوط می شود! طبق این ماده تمامی کسانی که در جایگاه پرداخت کننده حقوق قرار دارند، موظف هستند که زمان پرداخت و یا تخصیص حقوق به افراد، مالیات متعلق را طبق ماده 85 محسابه کنند.

این اطلاعات که شامل نام و نشانی حقوق بگیران و میزان حقوق آن هاست، باید به اداره امور مالیاتی محل پرداخت ارائه شود.

مدت زمان ارسال فایل الکترونیکی لیست حقوق در هر ماه چقدر است؟

برخی از افراد فکر می کنند که ارسال لیست حقوق نیز توسط نرم افزار حسابداری انجام می شود. در صورتی که اینگونه نیست!

ارسال لیست مالیات حقوق به شکل الکترونیکی و به واسطه سامانه ارسال مالیات بر حقوق (سایت tax.gov.ir) انجام می شود و برای انجام این کار، کارفرمایان نهایت 30 روز مهلت دارند تا این کار را انجام بدهند. در غیر این صورت مشمول جریمه خواهند شد.

تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق چه عواقبی دارد؟

جریمه عدم ارسال لیست مالیات حقوق چیست؟

جریمه ای که برای عدم ارسال لیست مالیات حقوق کارمندان در نظر گرفته می شود، گاهی چندین برابر بیشتر از مالیات مشخص شده بر لیست حقوقی است. الزامیست بدانید نه تنها جریمه ی مربوط به عدم ارسال لیست، قابل بخشش نیست بلکه هرگونه کم کاری، زمینه ایجاد مسائل و مشکلات بزرگ مالی را برای شما فراهم خواهد کرد. از این رو توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ارسال لیست مالیات حقوقی، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

تهیه لیست کامل و شفاف مالیات بر حقوق کارمندان، کاری تخصصی است که باید توسط افراد حرفه ای انجام شود. به همین دلیل توصیه می شود این کار را حتما به افراد کاردان بسپارید تا همه چیز به بهترین شکل صورت داده شود و گزینه ای جا نماند.

درچه صورت جریمه عدم ارسال لیست مالیات حقوق بخشیده می شود؟

همانطور که گفتیم، عدم ارسال لیست مالیات حقوق کارمندان، بخشیده نمی شود و افراد باید جریمه های در نظرگرفته شده را پرداخت کنند که برخلاف تصور این پرداخت با چک امکان پذیر نیست! یک مورد استثنا نیز وجود دارد که بهتر است نسبت به آن آگاه باشید. در صورتی که پرونده مالیاتی هنوز شکل نگرفته باشد و در نتیجه لیست مالیات حقوق نیز ارسال نشده باشد، با در نظر گرفتن جرائم مربوط به حقوق تا 80 درصد قابل بخشش است. البته در صورتی که پرداخت اصل مالیات انجام شود.

تاخیر در ارسال لیست مالیات حقوق چه عواقبی دارد؟

آیا امکان اصلاح مبلغ مالیات حقوق بعد از ارسال لیست و پرداخت مالیات وجود دارد؟

می توانید لیست الحاقی را ارسال کرده و برای مابه تفاوت قبض صادر کنید. برای ارسال لیست الحاقی تنها کافیست از همان مراحلی که برای ارسال لیست اصلی اقدام می کنید نیز، کارهای لازم را انجام بدهید تا این اصلاحیه به ساده ترین شکل ممکن انجام شود.

جرایم مشابه در سازمان امور مالیاتی

جرائم عدم تسلیم لیست حقوق به دو دسته سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور تقسیم می شود که جزئیات هر کدام به شرح زیر است:

جریمه رد نکردن لیست حقوق سازمان تامین اجتماعی:

  1. معادل 10 درصد از کل بدهی (شامل حق بیمه و بیمه بیکاری)
  2. معادل 2 درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری بابت جرائم تاخیر در پرداخت حق بیمه

جریمه رد نکردن لیست حقوق سازمان امور مالیاتی کشور:

  1. شامل 2 درصد حقوق پرداختی
  2. معادل 10 درصد مالیات پرداخت نشده
  3. مادل 2 و نیم درصد مالیات به ازای هر ماهs

در این مقاله سعی کردیم به صورت واضح به بررسی مسائل مربوط به دیرکرد ارسال لیست مالیات حقوق و موارد مربوط به آن بپردازیم. با این حال اگر هنوز هم فکر می کنید سوالی در ذهنتان باقی مانده که تاریکی آن در این مقاله از بین نرفته و پاسخ مناسبی برای آن پیدا نکرده اید، پیشنهاد می کنیم در انتهای همین مقاله و در قسمت نظرات، پرسش خود را مطرح کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز