خبرگزاری کار ایران

تاثیر قصه کودکانه در تربیت فرزند

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۸۵۵

پایه‌های اساسی فکری و شخصیتی کودک در چند سال اول زندگی شکل گرفته و بعدها تکامل پیدا می‌کند. در واقع شکل گیری شخصیت کودک در سال‌های اول زندگی، در کنار والدین و به کمک آنها صورت می‌گیرد. برای همین، این طور می‌توان برداشت کرد که تربیت و پرورش کودک یکی از مهم ترین و سخت ترین وظایفی است که هر پدر و مادری در زندگی خود بر عهده دارند.

در خصوص تربیت فرزند در سال‌های اول زندگی، خوب است بدانید که داستان و قصه کودکانه تاثیر مهمی در تکوین شخصیت کودک دارند. در این مقاله تلاش شده است تا درباره تاثیرات قصه و داستان کودکانه در تربیت فرزند اطلاعات کاملی جمع آوری گردد.

 

چرا قصه کودکانه سبب رشد و پرورش فکری کودک ما می‌شود؟

مسلما گوش دادن به یک قصه صوتی کودکانه برای شما که پا به سن گذاشته اید، تاثیر خاصی ندارد و تمایل آن‌چنانی به گوش کردن آن ندارید. اما برای کودکان، قصه کودکانه صوتی تنها یک محرک شنیداری و روانی نیست. بلکه کارکردهای متفاوتی برای آنها دارد. همچنین، نویسندگان بخش کودکان و نوجوانان معتقدند که قصه کودکانه نقش به سزایی در خلاقیت، رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان ایفا می کند. در واقع وقتی که کودکان شما قصه کودکانه می‌شنوند، نسبت به محیط اطراف خود اطلاعات زیادی کسب می‌کنند و درست هنگام روبه‌رو شدن با نمونه‌های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی نشان می‌دهند. پس تاثیر داستان کودکانه در رشد و تربیت فرزند را نادیده نگیرید و از این پس با اشتیاق بیشتری برای خرید قصه صوتی کودکانه به فروشگاه‌های آنلاین سر بزنید!

تاثیر قصه کودکانه در تربیت فرزند

داستان کودکانه چه تاثیری بر رفتار اجتماعی کودک‌مان دارد؟

 

قصه‌های کودکانه با هدف خاصی نوشته می‌شوند و روانشناسان معتقدند که پیام‌های ارزشمند قصه‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا  رفتار اجتماعی را یاد بگیرند و در اثر تکرار شنیدن آن‌ها، ارزش‌های اجتماعی و انسانی را بهتر درک کنند. البته دلیل آن‌که پیام‌ها در داستان کودکانه به صورت غیر مستقیم به کودکان منتقل می‌شود، دلنشین تر کردن و افزایش جذابیت موضوعاتی است که کودک در انتها درک می‌کند. برای درک این موضوع در زمان‌های مناسبی، یک قصه صوتی کودکانه برای کودک‌تان پخش کنید و از او بخواهید تا به شما بگوید که چه چیزی از این داستان و قصه فهمیده است. در پایان شما متوجه می‌شوید که فضای کودکانه قصه صوتی باعث می‌شود تا ذهن کودک شما موضوعاتی را درک کند که پیش از این، اصلا برای او قابل درک نبودند.

  • قدرت تمرکز کودک‌تان با شنیدن قصه افزایش می‌یابد

یکی از مهم ترین چیزهایی که کودک شما برای تکوین شخصیت خود به آن نیاز دارد، مهارت گوش دادن است. چرا که گوش دادن به حرف‌های سایر افراد، به کودک شما کمک می‌کند تا ارتباطات خود را بیشتر کند. به بیانی ساده، وقتی کودک شما بتواند مهارت خوب شنیدن را در خود پرورش بدهد، به راحتی می‌تواند با دیگران ارتباط  برقرار کند. بالا بردن آگاهی، خلق ایده و داشتن حس وفاداری از نتایج مهارتِ درست و صحیح شنیدن است. خوشبختانه قصه صوتی کودکانه قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش می‌دهد. سپس کودکان یاد می‌گیرند تا شنیدن فعال را تجربه و ماجراجویی را تمرین ‌کنند. همچنین، شنیدن قصه کودکانه صوتی به کودک شما کمک می‌کند تا در انجام امور خود، فعال و منظم شود. بی شک شما هم بعنوان والدین می‌خواهید که شاهد نتایج خوب و مثبت در فعالیت‌های کودک‌تان باشید. پس با خرید و پخش قصه صوتی کودکانه برای کودک دلبندتان، به او کمک کنید تا قدرت تمرکز خود را به راحتی افزایش بدهد.

  • تعادل ذهن کودک‌تان با قصه کودکانه صوتی بالا می رود

از آن‌جایی که کودکان شناخت کافی درباره دنیا و محیط پیرامون‌شان ندارند، به خوبی نمی‌توانند ارتباط بین موضوعات متفاوت را درک کنند. در حقیقت یک راه برای حفظ کردن تعادل ذهن کودک‌تان، گوش دادن به قصه کودکانه است. چرا که اتفاقاتی که برای چندین شخصیت در طول قصه رخ می‌دهد، ذهن کودک شما را وادار می‌کند تا به دنبال یافتن ارتباطات بین شخصیت‌های یک داستان باشد. پیدا کردن ارتباطات و پی بردن به رابطه بین اجزای یک داستان، روند رشد و پرورش ذهنی کودک شما را بهتر می‌کند. لذا، داستان کودکانه بهترین بستر برای حفظ تعادل ذهنی کودک به شمار می‌رود.

 

  • قصه به کودک شما غذا خوردن، بازی کردن و حرف زدن را آموزش می‌دهد

تاثیر قصه کودکانه در تربیت فرزند

درست است که پدر و مادر بعنوان مربیان اصلی کودک شناخته می‌شوند. اما به غیر از آموزش‌های شخصیتی که پدر و مادرها موظف هستند تا به کودک خود یاد بدهند، رفتارهایی هستند که به ظاهر کم اهمیت می‌باشند. اکنون با خود فکر کنید که چه کسی می‌تواند مسئولیت آموزش این نوع از رفتارهای کوچک را برعهده بگیرد؟ پاسخ این سوال را خودتان بهتر از هر شخص دیگری می‌دانید. کودک شما تنها کسی است که می‌تواند مربی اصلی خود باشد و برای پرورش خود زمان کافی اختصاص بدهد. خوشبختانه یکی از مناسب ترین بسترها برای آموزش رفتارهای کوچک و جزئی (مثل غذا خوردن، بازی کردن و حرف زدن) داستان کودکانه است.

  • قصه خوانی بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس کودک‌تان است

اعتماد به نفس همان چیزی است که کودکان درباره خود فکر می‌کنند. از این رو، بهترین ابزار برای تقویت مهارت خودشناسی و افزایش اعتماد به نفس کودک‌تان، داستان‌های کودکانه هستند. دقت داشته باشید وقتی که کودک شما قصه‌ای را می‌شنود، سعی می‌کند تا از این طریق به مفاهیم و ارزش‌ها را پی ببرد و نظر خود را با آن‌ها مقایسه کرده و تطبیق دهد. لذا، کودک شما با شنیدن داستان کودکانه خوب می‌تواند خود را در موقعیت های مختلف تصور کند و یک بار دیگر با چالش های قهرمان قصه روبه رو شود. بنابراین او در ذهنش تجربه های مختلفی را کسب می کند و بعدها در موقعیت های حقیقی زندگی با اعتماد به نفس بیشتری در مقابل چالش ها ظاهر می شود. از طرفی افزایش دایره لغت که با قصه خوانی اتفاق می افتد نیز بر روی اعتماد به نفس کودک اثرگذار است.

داستان کودکانه خوب را از کدام سایت تهیه کنم؟

مجموعه کودک وولک با داشتن بانک عظیمی از داستان های متنوع متنی و صوتی، بعنوان بهترین سایت اینترنتی قصه و داستان کودکانه شناخته می‌شود. شما می‌توانید برای تهیه انواع داستان‌ و قصه‌های کودکانه به این سایت سر بزنید و مجموعه داستانی‌ مناسب سن کودک‌تان را به رایگان انتخاب کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز