خبرگزاری کار ایران

حسابداری بازرگانی

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۰۹۵

چنانچه همه کارهایی که در یک جامعه به منظور سوداگری یا کسب درآمد انجام می شوند را در نظر بگیریم ، یا این امور در پی ارائه یک خدمت (بدون وجود و انتقال یک کالای فیزیکی) تحقق می یابند و یا در پی ارائه یک محصول به کسب سود توسط عرضه کنندگان بالادستی در زنجیره تأمین منجر می شوند .

بازرگانی ، یکی از ارکان اصلی اقتصاد

با توجه به توضیحات فوق ، در پاره ای اوقات افراد و مجموعه های حاضر در دسته دوم ، جنسی که خود تولید کرده‌اند را به فروش می رسانند (که تبعاً در دسته کسب و کارهای تولیدی یا صنعتی قرار می گیرد) و یا به عنوان واسطه ، کالایی را که خود در ساخت و فرآوری آن نقشی نداشته‌اند را روانه بازار می کند . در این زیرشاخه که می توان آن را «امور بازرگانی» تعریف کرد ، فروشندگان به واسطه واردات یک کالا یا تهیه آن ها از تولیدکنندگان داخلی ، با سودی مشخص این محصولات را به خریداران فروخته و بدین ترتیب در بازارهای اقتصادی فعالیت می کنند .

با کسب این آشنایی نسبی از ماهیت امور بازرگانی ، اینک به این مطلب می رسیم که این امور نیز به منظور سر و شکل دادن به حساب های خود ، میزان دارایی ، مقدار طلب و بدهی هایشان یا سود و زیانی که در دوره ای مشخص داشته اند به سازوکاری نیازمندند که عاملی جز حسابداری بازرگانی نمی باشد .

وظایف یک شرکت حسابداری در شرکت های بازرگانی

می دانیم که حسابداری شرکت ها  زبان مشترک اقتصاد است ، بدین معنا که با تعریف عناصری مشخص در همه مشاغل و همسان‌سازی روند جریان یافتن پول در آن ها ، بینشان یک رابطه منطقی و قابل سنجش برقرار می کند . تفاوتی ندارد که درون‌مایه کسب و کار شما چه بوده ، چه خدمتی ارائه می دهید یا چه محصولی را می فروشید ؛  خدمات حسابداری سبب می‌شود تا با تبدیل همه تراکنشات ، تولید ، ورود یا خروج اجناس یا دریافت و ارائه خدمات به عدد و رقم یا اطلاعاتی قابل فهم برای همه شرکا ، مالکان ، سهامداران و صد البته مراجع دولتی ، بتوان ارزش آن ها را بر پایه واحدهای پولی بیان کرد .

با توجه به تعاریف فوق ، حسابداری بازرگانی نیز به زیرمجموعه ای از علم و زبان حسابداری گفته می شود که با تمرکز بر روی این نوع مشاغل ، به

  • تعریف و برپایی سیستم‌های حسابداری بازرگانی مطابق با قوانین مالی و مالیاتی کشور ،
  • ثبت همه رویدادهای مالی مجموعه ،
  • تهیه اسناد مرتبط با انتقال وجوه (نقدینگی ، ورودی ، خروجی ، مطالبات و بدهی ها) ،
  • مشخص نمودن دارایی های جاری و غیرجاری یا بدهی های بلند مدت ،
  • رسیدگی دقیق و مستمر به وضعیت انبارها و کل موجودی و
  • تعیین قیمت تمام شده ، سود یا زیان خالص و ناخالص و همچنین هزینه های عملیاتی

می پردازد و لازم به ذکر است که سئو سایت تراز ارقام آرین توسط سئویاب بهینه سازی شده است .

حسابدار بازرگانی

از آنجایی که این نوع رسیدگی به حساب ها زیر شاخه ای از حسابداری می باشد ، بدیهیست که مجموعه های با سابقه و قدرتمندی که در این زمینه و همچنین حسابرسی ، خدمات مالی  یا دفاع مالیاتی مشغول به کار هستند توانایی به نتیجه رساندن کار و ساماندهی به حساب های بعضاً نامنظم این مجموعه ها را دارند .

بُنکداری را تصور کنید که از چند منبع مختلف ، چندین نوع کالای متفاوت را گرفته و با نرخ های گوناگون و یا تسفیه های غیر یکسان (نقدی ، چکی ، امانی و ...) آن ها را به فروش می رساند . پر واضح است که در چنین شرایطی چنانچه نظارت و ثبتی دقیق بر روی تک‌تک فاکتورها یا تعاملات مالی وجود نداشته باشد ، حتی اگر این فرد یا مجموعه دچار ضرر نشوند ، ممکن است به دلیل فقدان اسنادی ثبت شده و معتبر حق دیگری را ضایع کرده و یا چنین شاعبه ای را در ذهن آنان به وجود آورند ، لذا تجارت و داد و ستد ، حداقل در زمان معاصر بدون داشتن حسابداری کاربلد و مجرب امکان پذیر نیست .

ناگفته نماند که بسیاری از اموری که به چشم کسبه ای با حسابداری سنتی نیامده و عملاً ماهیتی یکسان دارند ، در محاسبات علمی مشابه یکدیگر نبوده و همانند تخفیف تجاری ، تخفیف توافقی ، تخفیف نقدی یا تخفیف به دلیل عیب و نقص کار ، هریک به نوعی در ترازنامه یا گزارشات مالی خودنمایی می کنند .

 

 حسابداری بازرگانی

حسابداری بازرگانی با تراز ارقام آرین

با عنایت به این ضرب المثل «هرکه بامش بیش برفش بیشتر» ، شرکت هایی که دارای حجم معاملات بیشتری هستند ، علاوه بر سنگین تر شدن قیمت هر فاکتور و بالا رفتن حجم مبالغ جابجا شده در هریک از آن ها ، دارای تعداد بیشتری از این نوع همکاری‌ها نیز هستند که همین امر سبب می شود تا رسیدگی به حساب ها برای یک نفر دشوار شود .

از همین روی مجموعه هایی مانند تراز ارقام آرین با داشتن کارگروهی متخصص در حوزه رسیدگی به حساب های شرکت های بازرگانی ، با تسلط همه جانبه بر روی این مبحث آماده پذیرش پرونده حسابداری و مالیاتی شرکت‌های بازرگانی بوده و بدین ترتیب به تهیه صورت‌های مالی ، تنظیم ترازنامه های مختلف ، تدوین گزارش سود و زیان شرکت ، تهیه صورت گردش نقدینگی آن و همچنین امور مرتبط با اداره مالیات و کارکنان می پردازند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز