خبرگزاری کار ایران

5 نشانه که می‌گوید شما میوه و سبزیجات کافی نمی‌خورید!

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۰۴۸

همه ما می‌دانیم که باید میوه و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود داشته باشیم، اما چرا؟ به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی و تعداد زیادی از انواع سرطان، مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزیجات تازه در روز برای بدن ضروری است. این مقدار معادل روزانه 400 گرم میوه، سبزی و صیفی‌جات تخمین زده شده است.

متاسفانه امروزه به دلیل مشاغل کاری، بسیاری از افراد به تناسب این مقدار توجهی ندارند و خرید میوه و سبزی تازه را کاری زمان‌بر می‌دانند. به همین دلیل است که غذاهای آماده، جایگزین میوه و سبزیجات در سبد غذایی‌ آن‌ها شده است.

آیا شما این حداقل مقدار را مصرف می‌کنید؟ اگر مطمئن نیستید به دنبال سرنخ در ظاهر و عملکرد بدنتان باشید! وضعیت جسمانی شما می‌تواند جواب این سوال را بدهد. در این مقاله نشانه‌هایی از وضعیت سلامتی بررسی می‌شود که حکایت از کمبود مصرف میوه و سبزیجات دارد.

چرا باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنیم؟

میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به عملکرد بدن شما کمک می‌کنند. آن‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌ها هستند که  به محافظت از بدن در برابر مواد شیمیایی مضر کمک می‌کنند؛ همچنین فیبر، بخشی از گیاه که قابل هضم نیست اما سطح قند خون را کنترل می‌کند، کلسترول خون را پایین آورده و از یبوست جلوگیری می‌کند. برای دریافت کافی مواد معدنی و ویتامین‌های گیاهی، شما باید هر روز حداقل  5 نوع میوه و سبزیجات مختلف میل کنید.

اگر دچار این مشکلات هستید یعنی میوه و سبزیجات کافی نمی‌خورید!

1.اگر مو و ناخن‌های شکننده‌ای دارید

بیوتین همان ویتامین B7 است که در انواع میوه‌ها و سبزیجات از جمله اسفناج ، کلم بروکلی، گل کلم و موز یافت می‌شود. کمبود بیوتین می‌تواند باعث نازک شدن یا شکستن موها و ناخن‌ها شود. بیوتین به تبدیل غذا به انرژی و تقویت مو و ناخن شما کمک می‌کند. از دیگر علائم کمبود این ویتامین در بدن می‌توان به خستگی مزمن، دردهای عضلانی، گرفتگی و مور مور شدن دست و پا اشاره کرد.

2.لثه‌های نازک و حساس دارید

دلایل زیادی وجود دارد که باعث خونریزی لثه می‌شود، یکی آن‌ها کمبود ویتامین C است. جالب است که بدانید بدن شما ویتامین C را درست نمی‌کند، بنابراین باید مطمئن شوید که به میزان کافی آن را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید.

 مهم‌ترین ویژگی ویتامین C  این است که به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک کرده و از آسیب به سلول جلوگیری می‌کند. این ویتامین در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، بنابراین اطمینان حاصل کنید که حداقل روزانه 2 بخش از میوه و سبزیجات را برای تأمین نیازهای ویتامین C خود مصرف کنید.

3.ضعف بینایی در تاریکی

از قدیم افسانه‌های در مورد ارتباط هویج و بینایی وجود داشته اما آیا هویج واقعاً به دید در تاریکی به ما کمک می‌کند؟ هویج سرشار از ویتامین A است که رنگدانه موجود در شبکیه چشم را تولید می‌کند و به قدرت بینایی شما در تاریکی کمک می‌کند. اگر به اندازه کافی ویتامین A دریافت نکردید ، دیدن در نور کم برایتان دشوار است. می توانید ویتامین A را از سبزیجات دارای برگ تیره و سبزیجات با رنگ نارنجی یا زرد دریافت کنید.

4.دچار یبوست می‌شوید

یبوست می‌تواند به دلیل کمبود فیبر در رژیم غذایی ایجاد شود. افراد بالغ به حداقل 18 گرم فیبر در روز نیاز دارند؛ اما مطالعات نشان می‌دهد که یک فرد به طور متوسط ​​فقط روزانه 12 گرم فیبر مصرف می‌کند. فیبر به عملکرد درست روده‌ها کمک می‌کند. اگر زیاد دچار یبوست می‌شوید، ممکن است لازم باشد میوه و سبزیجات دارای فیبر بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.میوه و سبزیجاتی نظیر کنگر فرنگی، تمشک، سیب، موز، انبه، هویج، چغندر و سوئیس چارد منبع غنی فیبر هستند.

5.کمبود انرژی و احساس خستگی

اگر رژیم شما فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد، می‌تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می‌دهد که هر چه میوه و سبزیجات بیشتری بخورید، از نظر جسمی و روحی نیز احساس بهتری خواهید داشت.

اگر احساس کمبود انرژی دارید، اضافه کردن بیشتر میوه و سبزیجات به رژیم غذایی شما می‌تواند کمک کننده باشد؛ علاوه بر آن حتما به پزشک مراجعه کنید تا بتواند علت علائم شما را تشخیص دهد و شما را راهنمایی کند که چگونه روحیه خود را مدیریت کنید یا بهبود دهید.

چگونه مقدار بیشتری میوه و سبزیجات در رژیم غذایی خود بگنجانیم؟

روش‌های ساده زیادی برای مصرف بیشتر میوه و سبزیجات در رژیم غذایی وجود دارد. می‌توانید میان وعده‌های ناسالم را با یک تکه میوه فصلی جایگزین کنید، مقدار بیشتری سبزیجات به شام ​​اضافه کنید یا با صبحانه مقداری میوه میل کنید. اگر فرصت کافی برای خرید حضوری ندارید، خرید آنلاین میوه و سبزیجات را امتحان کنید.

آبمیوه‌های طبیعی بنوشید. نوشیدن یک لیوان آبمیوه 150 میلی لیتری در روز، به تکمیل 5 واحد مورد نیاز در روز کمک می‌کند، اما به یاد داشته باشید که حتی اگر چند لیوان آبمیوه مصرف کنید، فقط به عنوان 1 واحد میوه شمارش می‌شود. این امر به این دلیل است که آبمیوه در مقایسه با یک قطعه میوه، قند و فیبر کم تری دارد؛ بنابراین مزایایی را که یک تکه میوه دارد را ارائه نمی‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز