خبرگزاری کار ایران

۱۰ شاعر الهام‌بخش ایرانی

asdasd
کد خبر : ۹۰۷۴۴۱

قرن هاست که آوازه شاعران با نفوذ و الهام بخش ایرانی، که آثار ناب شان انقلابی در ادبیات شرق و غرب ایجاد کرده است، در جهان پیچیده است.

 

به گزارش ایلنا به نقل از آلامتو، اشعار این شاعران با دارا بودن موضوعات مهمی همچون عشق، عرفان الهی و حقوق انسانی، سهمی باور نکردنی در فرهنگ ایران زمین دارد. در این مطلب ده مورد از شاعران تاثیر گذار ایرانی را به اختصار معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

حافظ

حافظنیز به عنوان یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین شعرای ایرانی شناخته می شود، این تاثیرگذاری به قدری بود که گوته تصمیم گرفت مجموعه شعرهای خود را به عنوان ادای احترام به حافظ، با سبک او بنویسد. حافظ ترکیبی منحصر به فرد از مضامین عرفانی و انسانی را در شعرهایش به تصویر می کشد. مقبره این شاعر بزرگ ایرانی در شیراز است و این مکان به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری شیراز شناخته می شود.

فردوسی

به جرات می توانیم بگوییم که فردوسی مشهورترین شاعر ایرانی است که شاهنامه که طولانی ترین اثر شعر حماسه ای است که تاکنون نگاشته شده و متشکل از بیش از 60،000 شعر است، را سروده است. شاهنامه که با عنوان "کتاب پادشاهان" ترجمه شده، تاریخ ایران در دوره ساسانیان را بازگو می کند و داستان هایی عبرت آموز از آهنگران قهرمان ، فرمانروایان مستبد و شیاطین شرور که جریان های خیر و شر را تشکیل می دهند، را بازگو می کند. فردوسی از طریق کاراکترهای پیچیده خود، ظرفیت روشنایی و تاریکی و خوشبختی و بدبختی را در هر موجودی نشان می دهد و خوانندگان خود را ترغیب می کند تا به سمت خوبی ها متمایل شوند.

نظامی گنجوی

یکی از بزرگترین شاعران با شعرهای عاشقانه در تمام دوران، نظمی گنجوی است که تأثیر قدرتمند و بی نظیری در ادبیات ایران داشت. وی بیشتر به خاطر شعرهای داستانی طولانی خود که حول مضامین عشق و اشتیاق می چرخد، مانند خسرو و شیرین یا لیلی و مجنون، که هر دو از لحاظ فرهنگی با رومئو و ژولیت در دنیای انگلیسی زبان قابل مقایسه هستند، مشهور است. گنجوی به دلیل متحد کردن شکل حماسی روایت (که معمولاً با داستان های قهرمانانه یا عرفانی همراه است) با قصه های عاشقانه و احساسات انسانی به شخصیتی برجسته تبدیل شد. گنجوی به خوبی توانسته مفهوم عشق را در شعرهایش شکوفا کند.

عمر خیام

عمر خیام در قرن یازدهم میلادی متولد شد و یک شخصیت فکری بسیار تاثیرگذار بود که آثارش در زمینه‌ های ستاره ‌شناسی، ریاضیات، فلسفه و شعر به نمایش درآمد. رساله جبرعمر خیام یکی از برجسته ‌ترین کتاب های اوست که شهرت او را در آن زمان دوچندان کرد. در قرن نوزدهم ادوارد فیتز جرالد رباعیات خیام را به انگلیسی ترجمه کرد و این شخصیت تاثیرگذار ایرانی را به همگان شناساند. شعر خیام زیبایی و شکنندگی زندگی را به تصویر در می آورد.

مولانا

مولانا نه تنها یکی از محبوب ترین شاعران ایران بلکه یکی از تأثیرگذارترین شاعران در سراسر جهان است، قرن هاست که اشعار بی نظیر مولانا الهام بخش سایر نویسندگان و خوانندگان است. کار او عمدتا معنوی است و از اعتقادات و موقعیت او به عنوان یک معلم و رهبر معنوی مهم سرچشمه می ‌گیرد. یکی از معروف ‌ترین آثار او، مثنوی معنوی است که مجموعه‌ ای متشکل از ۲۵،۰۰۰ شعر شامل داستان‌ ها، گفتمان ‌های اخلاقی و قیاس ‌های اخلاقی است که رابطه بین خود و خدا را کشف می ‌کند.

سهراب سپهری

سهراب سپهرییکی از تأثیرگذارترین شاعران ایران در دوران معاصر است، که انقلابی عظیم در شعر ایرانی با شعرهایی تحت عنوان "شعر نو" به پا کرد. سپهری ویژگی های شاعرانه غربی را با نمونه های سنتی شرقی تلفیق کرد و بدین ترتیب سبک و دیدگاهی تازه و جدید ایجاد کرد که از طریق آن توانست ایده های خود را ارائه کند. اگرچه مضمون شعر سهراب سپهریبه طرز تکان دهنده ای سیاسی نیست، اما همچنان چالش برانگیز است، سپهری با سرودن این اشعار هنجارهای اجتماعی و ایدئولوژیک فراگیر را زیر سؤال می برد و از دیدگاه های جدیدی که همه بشریت را درگیر می کند، حمایت می کند.

فروغ فرخزاد

اشعار فروغ فرخزاد اغلب بیانگر مبارزه طلبی و مقاومت است. فروغ در اوایل دهه بیست از شوهرش طلاق گرفت. او طیف گسترده ای از دوستان مرد داشت که ناخواسته مقادیر زیادی از وقتش را با آن ها صرف کرد، اشعار او نیز به دلیل موضع جسورانه، صدای زنان و انتقاد شدید از موضع زنان در جامعه ایرانی بحث برانگیز شد. شعرهای فرخزاد از نمایش احساسات دور نیست، بلکه گویای عواطف و احساسات نویسنده در حال حاضر است و باعث می‌ شود کار او نه تنها از لحاظ سیاسی بلکه از جنبه شخصی نیز خواننده را درگیر کند. در حقیقت فروغ فرخزاد با اشعارش به صدایی برای زنان هم در سطح عمومی و هم در سطح فردی تبدیل شد.

سیمین بهبهانی

سیمین بهبهانی از جوانی با ادبیات و شعر محصور شده بود و پیش از نوجوانی، نیز نوشتن اشعار خود را آغاز کرد. نامزد دو بار دریافت جایزه نوبل ادبیات به دلیل تأثیر باورنکردنی او چه در محافل شعر ایران و چه در موضوعات حقوق بشر قابل توجه است. شعرهای بهبهانی جنبه سیاسی دارند و منعکس کننده دیدگاه های قوی فمینیستی وی و انتقاد از جامعه است. اشعار سیمین بهبهانی با نمایش تراژدی فقر، تعصب و جنگ - به ویژه جنگ ایران و عراق - صدایی برای دفاع از مظلومان در ایران شد.

پروین اعتصامی

پروین اعتصامی یکی از برجسته ترین شاعران زن ایرانی است که از جوانی نوشتن شعر را آغاز کرد. اولین آثار وی در اوایل دهه 1920 در مجله ایرانی بهار چاپ شد، هنگامی که او فقط یک نوجوان بود. در طول زندگی، اغلب کار اعتصامی تلفیق سنت و مدرنیته بود. در حالی که سبک شاعرانه پروین اعتصامی از سبک‌های مدرنیستی جدید اجتناب می‌ کرد و به اشکال و ساختار شعر فارسی کلاسیک، به ویژه غزل، پایبند بود، محتوای نوشته‌ های او کاملا معاصر بود و در آن زمان در مورد مشکلات جامعه ایرانی بحث می ‌کرد. اعتصامی با تمثیلات و صنایع ادبی زیبا پیرامون طبیعت مسائل مربوط به حقوق زنان، فقر و بی عدالتی نسبت به زنان را در معرض دید همگان قرار داد.

احمد شاملو

شاملویکی از اولین شعرای ایرانی بود که سبک کلاسیک شعر را کنار گذاشت و به جای آن سبک و ساختاری آزاد را به کار گرفت. با این وجود، آنچه که کار او را پیچیده تر می کند، استفاده مداوم وی از استنباط ها و اشاراتی به شاعران سنتی و محبوب ایرانی مانند خیام و حافظ است. در نتیجه اغلب اشعارش به یک فصل مشترک از گذشته و حال تبدیل می‌شوند. مجموعه کتاب "کوچه" اثر بسیار تأثیرگذار شاملو است، این مجموعه 13 جلدی دانشنامه‌ی فولکلور زبان فارسی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز