خبرگزاری کار ایران

طلاق و انواع آن

asdasd
کد خبر : ۹۰۶۵۳۰

ازدواج در تمام جوامع و اعصار تاریخی یکی از مرسوم ترین روابط بشری بوده که در گذر زمان از حمایت‌های قانونی بهره مند شده و نهایتا می‌توان گفت که امروزه در شکل یک قرارداد با حقوق و تعهدات از پیش تعیین شده در آمده است. در جامعه ما قوانین ازدواج از شرع و عرف مرسوم در بین افراد جامعه نشات گرفته است و ردپای موازین دینی را می‌توان در جای جای حقوق و تعهدات قانونی زوجین مشاهده کرد.

اما همانطور که قانون ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده ، طلاق را نیز یک راه حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است . می توان گفت که به طور میانگین نیمی از ازدواج های ثبت شده به طلاق و جدایی ختم می شوند . بنابراین قانونگذار تمام حالت های ممکن در این خصوص را به طور مجزا برشمرده و برای هر کدام از آن ها راهکاری مناسب با وضع پیش رو در نظر گرفته است . به همین جهت طلاق انواع و اقسام گوناگونی دارد که هر کدام از آن ها آثار و فرآیند متفاوتی را در بر می گیرند . در ادامه با استناد به سایت دینا به توضیحات کاملی در خصوص انواع طلاق ، روال قانونی و آثار هر کدام از آن ها می پردازیم :

الف ) طلاق رجعی و طلاق بائن

به طور کلی طلاق به دو دسته رجعی و بائن تقسیم می شود که برای ادراک دقیق تر لازم است به تعریف هر کدام از آن ها به تفکیک بپردازیم . طلاق رجعی به طلاقی گفته می شود که زوج ( شوهر ) می تواند بعد از طلاق و در زمان عده که سه ماه است به زوجه ( زن ) رجوع کرده و در واقع به زبان ساده تر طلاق را بی اثر و ازدواج را از سر گیرد بدون آنکه نیازی به خواندن دوباره صیغه عقد باشد . در این حالت قانونگذار تکالیفی را برای زوج در مدت عده در نظر گرفته است از جمله آنکه در این سه ماه موظف است نفقه زوجه را بپردازد و همچنین نمی تواند او را تا پایان این مدت از خانه خود بیرون کند .

اما طلاق بائن به طلاقی گفته می شود که مرد دیگر امکان رجوع به زن را نداشته و به محض خواندن صیغه طلاق ، امکان برگشت و از سرگیری ازدواج بدون خواندن صیغه عقد وجود ندارد . در سه حالت طلاق بائن اتفاق می افتد و مرد دیگر اجازه رجوع به زن را نخواهد داشت . 1- در حالتی که طلاق قبل از نزدیکی و برقراری رابطه زناشویی اتفاق بیفتد   2- در حالتی که زن در هنگام طلاق یائسه باشد   3- در طلاق خلع و مبارات که به تعریف آن در ادامه می پردازیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طلاق بائن و تفاوت آن با طلاق رجعی پیشنهاد می کنیم مقاله سایت دینا در مورد طلاق بائن را مطالعه کنید .

ب ) طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع و مبارات یکی از اقسام طلاق شمرده می شود و به حالتی گفته می شود که زوجه و یا زوجین به قدری از زندگی مشترک کراهت دارند که حاضر به بخشیدن قسمتی و یا تمام حقوق قانونی خود شده و در عوض از یکدیگر جدا شوند .

اگر کراهت صرفا از سمت زوجه ( زن ) باشد یعنی در واقع طلاق به درخواست زن باشد او باید تمام یا قسمتی از مهریه خود را در عوض طلاق ببخشد و یا حتی در مواردی مبلغی را به زوج ( شوهر ) بپردازد که به این نوع طلاق ، طلاق خلع گفته می شود .

و اگر کراهت از جانب زوجین ( زن و شوهر ) و تنفر از زندگی مشترک دوجانبه باشد به این طلاق ، طلاق مبارات گفته می شود که تفاوت آن با طلاق خلع در این است که زوج ( شوهر ) نمی تواند خواهان بخشش بیش از میزان مهریه در ازای طلاق باشد و همانطور که گفته شد در این نوع از طلاق امکان رجوع زوج وجود ندارد .

ج ) طلاق توافقی

ساده ترین و کم دردسر ترین نوع طلاق ، طلاق توافقی است . در این نوع از طلاق ، زوجین ( زن و شوهر ) به هرعلتی با یکدیگر به توافق می رسند که از هم جدا شوند و عموما در مورد مهریه ، نفقه ، حضانت فرزندان و سایر حقوق قانونی نیز بین آن ها توافقی صورت گرفته است که از نظر دادگاه نیز محترم شمرده می شود .

برخلاف تصور عموم طلاق توافقی به این معنا نیست که حتما باید زن در مقابل طلاق مهریه خود را بخشیده باشد بلکه در خصوص مهریه بین زوجین هر توافقی که صورت گرفته باشد معتبر است و در بسیاری از موارد زوجه ( زن ) تمام یا قسمتی از مهریه خود را در این نوع طلاق دریافت می کند . امکان رجوع زوج ( شوهر ) در این نوع طلاق وجود دارد و می تواند در مدت عده رجوع کند مگر آنکه شرایطی که در مورد طلاق بائن گفته شد وجود داشته باشد .

برای پیگیری و ثبت طلاق توافقی ابتدا لازم است زوجین با وارد کردن مشخصات شناسنامه ای در سامانه نوبت دهی طلاق یکی از مراکز غربالگری مشاوره را انتخاب کنند و این مرکز بعد از ثبت اطلاعات زوجین و علت طلاق آن ها را به یکی از مراکز مشاوره خانواده ارجاع می دهد . زوجین می بایست در جلسات مشاوره شرکت کرده و در انتها گواهی عدم انصراف از طلاق را از مرکز دریافت کرده و دادخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند . بعد از بررسی دادخواست و صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه می توانند به دفاتر ثبت طلاق برای خواندن صیغه طلاق و ثبت آن مراجعه کنند .

در بالا اقسام مختلف طلاق و آثار و مراحل آن ها را بیان کردیم اما لازم به ذکر است که طبق قانون ما حق طلاق صرفا برای زوج ( شوهر ) به رسمیت شناخته شده و زوجه ( زن ) از این حق برخوردار نیست مگر به موجب دلایلی که در قانون ذکر شده و یا در صورتی که زوج ( شوهر ) حق وکالت در طلاق را به زوجه ( زن ) منتقل کرده باشد .

البته در صورتی که زوج بدون رضایت زوجه خواهان طلاق باشد باید تمام حق و حقوق قانونی زوجه را تمام و کمال و یکجا پرداخت کرده تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند . برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط طلاق توافقی کلیک کنید .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز