خبرگزاری کار ایران

هرگاه از توحید فاصله بگیریم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم!

asdasd
کد خبر : ۹۰۱۴۴۰

هر بار که از توحید و شناخت خداوند بزرگ دست کشیدیم یا یکتاپرستی ما دچار شک و تردید شد، با مشکلات و معضلات زیادی مواجه شدیم. اما چرا توحید نقطه عطف تمام دنیا و کائنات است و به چه آموزه‌هایی برای تقویت یکتاپرستی نیاز داریم؟

کمی که دقیق‌تر به ابعاد مختلف زندگی مردم جهان توجه کنیم در تمام دوره‌ها سرمنشأ موفقیت‌ها و شکست‌ها به توحید و خداشناسی برمی‌گردد. هر جایی که شاهد تزلزل در توحید و یکتاپرستی بودیم، می‌توان ریشه مشکلات کوچک و بزرگ زیادی را در آن برهه جستجو کرد. بسیاری از افراد در طول تاریخ بارها دچار تردید شده‌اند، در پرستش خداوند یکتا عقیده و ایمان‌شان سست شده است، خیلی‌ها یکتاپرستی خداوند را با پرستش بت، عناصر طبیعت، حیوانات و... اشتباه گرفته‌اند.

آیا توحید فقط برای اسلام و مسلمانان است؟

با اینکه توحید در دین اسلام جایگاهی والا و اساسی دارد و جزو محوری‌ترین آموزه‌های این دین و تمام ادیان توحیدی به شمار می‌رود. ولی مردم بسیاری از سراسر جهان به صورت فطری چه به دینی اعتقاد داشته باشند چه نداشته باشند، ولی ایمان قلبی و اعتقاد راسخی به خداوند یکتا دارند. گرچه ما بارها در طول روز و هنگام اذان شهادت می‌دهیم بر یگانه بودن خدا، ولی توحید به عنوان اولین اصل از اصول پنج‌گانه دین نقطه اساسی اشتراک میان تمام ادیان و پیروان آنهاست.

آیا فقط یک نوع توحید وجود دارد؟

برخی تصور می‌کنند صرفا اعتقاد داشتن به توحید و یگانه‌پرستی خداوند کافیست و ما فقط یک نوع توحید داریم. اما در واقع این‌گونه نیست و انواع توحید شامل پنج مورد زیر می‌شود:

  1. توحید ذاتی: فقط یک خدا در دنیا داریم.
  2. توحید صفاتی: ذات و تمام صفات خداون یکتاست.
  3. توحید افعالی: در تمام کارها خداوند یکتاست.
  4. توحید تشریعی: هر گونه حکم و قانون‌گذاری حق خداوندست.
  5. توحید عبادی: ما فقط باید از خدا اطاعت و او را عبادت کنیم.

توحید واقعی فقط برای پیامبران و امامان نیست!

برخی با این تفکر که توحید و یکتا‌پرستی واقعی فقط برای پیامبران و امامان است باعث می‌شوند مردم عادی در عقاید و اعتقادات خود متزلزل شوند. اما یکی از تجلی‌های واقعی توحید به واقع در زندگی و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها دیده می‌شود. بدون‌شک ایشان جزو معصومین هستند، ولی زندگی حضرت زهرا (س) را می‌توان بهترین نمونه برای توحید واقعی دانست. همه انسان‌ها می‌توانند با الگوبرداری از زندگی ایشان یکتاپرستان واقعی باشند.

یکی از بارزترین نشانه‌های تجلی توحید در زندگی بانوی دو عالم را می‌توان در خطبه فدکیه ایشان مشاهده کرد. جایی که ایشان در همان ابتدا حمد و ستایش را مخصوص خداوند واحد می داند و همه را به توحید و پیروی از دین مبین اسلام دعوت می‌کنند. این خطبه سراسر مضامین توحیدی دارد و تمام انواع 5گانه توحید را در بر می‌گیرد.

اما اساسی‌ترین فراز از خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) جایی است که ایشان می‌فرمایند: «و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له، کلمه جعل الاخلاص تأویلها».

حضرت زهرا (س) به یکتا بودن خداوند متعال سوگند می‌خورند و آن را در کنار اخلاص قرار می‌دهند.

اما انسانی که از همان بدو تولد یا پیشتر از آن یکتاپرست بوده و به توحید به عنوان اولین اصل دین اعتقاد داشته است، چرا باید دچار شک و تردید شود. چرا باید به خدای مهربان و قادر پشت کند، بی‌خدا شده یا هر چیز دیگری که مخلوق خالق بی‌همتاست بپرستد. بی‌تردید ریشه بسیاری از این پرسش‌ها و پاسخ آنها در جهل، ناآگاهی و نداشتن مطالعه کافیست.

چرا دچار شک و شبهه می‌شویم؟ راهکار چیست؟

این روزها که خیلی‌ها در سراسر جهان بار هر دی و مذهبی به وجود خداوند یکتا در زندگی خود ایمان دارند، همچنان برخی هستند که با وجود اعتقاد به ادیان توحیدی دچار تزلزل می‌شوند و نیازمند آموزش بیشتر هستند. برخی با استنادهای غلط، براساس ندیدن خداوند، با چشم‌پوشی برای نشانه‌های وجود او، با ایجاد شبهه در احکام الهی، با دلایل بی‌ارزش و با تمام تلاش‌های مذبوحانه تلاش می‌کنند به ویژه در نسل جوان نسبت به توحید و خداپرستی ایجاد تردید کنند، تا جایی که مسیر کاملا عوض شده و حتی به سمت بی‌خدایی یا شیطان‌پرستی می‌روند.

اما همواره آشنایی با حقایق و دریافت صحیح و اصولی آموزش‌های لازم نه‌تنها کمک می‌کند تا بتوانیم در مسیر درست قرار بگیریم، بلکه با تقویت آموخته‌ها و دانش‌مان می‌توانیم از گزندهای بعدی نیز در امان باشیم.

ایما؛ آموزش مجازی و غیرحضوری معارف اسلامی

هرگاه از توحید فاصله بگیریم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم!

حالا که می‌دانیم همه ما همواره باید در مسیر آموزش باشیم و هیچ‌گاه از یادگیری حتی در موضوع مهمی چون توحید نباید دست بکشیم، پیدا کردن دوره‌های آموزشی و منابع معتبر اهمیت بسیاری زیادی دارد.

با نفوذ بالای اینترنت در بین جامعه و خانواده‌ها و با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی ما شکل گرفته است، بسیاری از مخاطبان به دنبال یادگیری و آموزش آنلاین هستند تا بتوانند هر زمانی که می‌خواهند به صورت مجازی و غیرحضوری موضوعات مورد علاقه خود را فرابگیرند.

موضوعات مربوط به معارف اسلامی نیز اهمیت بسیار زیادی دارند و همان‌طور که اشاره کردیم فراگیری آنها سرنوشت دنیوی و اخروی ما را تحت تاثیر قرار خواهد دارد. وب‌سایت ایما به عنوان مرکز آموزش مجازی و غیرحضوری معارف اسلامی زیرنظر موسسه نورالمجتبی (ع) فعالیت می‌کند و مدیریت مستقیم آن برعهده استاد برجسته معارف اسلامی دکتر سید محسن میرباقری است.

از سوی دیگر اساتید سرشناس و برجسته حوزه علمیه و کارشناسان معارف اسلامی همچون حجت‌ الاسلام استاد رفیعی، حجت الاسلام استاد حسینی قمی ، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم، حجت الاسلام دکتر برنجکار، استاد وکیل، استاد رجبی دوانی و... باعث شده تا دغدغه مخاطبان از دریافت غنی‌ترین و بهترین مباحث راحت باشد.

شما می‌توانید به صورت کاملا مجازی و غیرحضوری در تک‌تک دوره‌ها و کلاس‌های موردنظر خود از جمله دوره بسیار مهم عقائد قرآنی و سبک زندگی اسلامی که مستقیما به موضوع توحید و سیره ائمه اطهار می‌پردازد شرکت کنید. تمام دروس به صورت کاملا ویدیویی، صوتی و جزوه متنی در اختیار شما قرار می‌گیرند.

هر زمانی که بخواهید می‌تواند سرفصل‌ها و دروس دوره را دریافت کرده، چکیده و اصل آنها را بخوانید، در آزمون‌های خودآمایی شرکت کرده و با اساتید و پشتیبان‌های دوره مستقیما در ارتباط باشید.

برای ثبت نام در دوره با شرایط ویژه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید همین حالا به سایت ایمانور مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز