خبرگزاری کار ایران

راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

asdasd
کد خبر : ۸۹۸۳۵۱

کرونا ویروس‌ها از نوع زونا هستند. این بدان معنی است که آنها ابتدا در حیوانات قبل از بروز در انسان بوجود می‌آیند.

برای انتقال ویروس از حیوان به انسان، فرد باید با حیواناتی که حامل عفونت هستند تماس نزدیک برقرار کند.

هنگامی که ویروس در افراد ایجاد می‌شود، کورونا ویروس ها از طریق قطرات تنفسی می توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

کرونا ویروس 2019 به طور قطعی مربوط به یک حیوان خاص نبوده است. اما محققان معتقدند که احتمالاً ویروس از خفاش‌ها به حیوان دیگر یا مارها منتقل شده و سپس به انسان منتقل شده است. این انتقال احتمالاً در بازار غذای آزاد ووهان چین رخ داده است.

در حالی که هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت کرونا ویروس وجود ندارد، اما هنوز اقداماتی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید.

شایع ترین شیوه انتشار ویروس‌ها از طریق دست دادن، سرفه کردن یا صحبت کردن با فرد ناقل از فاصله نزدیک و یا لمس سطوحی که ویروس روی آنها قرار دارد به انسان منتقل می‌شود.

 CDC  در مورد نحوه‌ی پیشگیری از کرونا ویروس این چینین توصیه میکند:

  • دستان خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید. ضدعفونی کننده با درصد الکل 60% به بالا می‌تواند در صورت عدم وجود صابون و آب کمک کند.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.
  • وقتی بیمار هستید در خانه بمانید و استراحت کنید.
  • هنگام سرفه، دهان خود را بپوشانید، یا با دستمال عطسه کنید و بعد از عطسه کردن آن را در سطل زباله بیاندازید.
  • اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می‌شود مثل کانتر آشپزخانه، صفحه موبایل، رایانه، دستگیره درب را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید.

لازم به ذکر است که ضدعفونی‌ کننده‌های مبتنی بر الکل مفید هستند اما یک اقدام پیشگیرانه کافی برای جلوگیری از کرونا ویروس نیستند. منابع قابل اعتماد CDC می گوید: "ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر الکل می‌توانند تعداد میکروب‌های دست را تا حد قابل قبولی به سرعت کاهش دهند اما همه انواع میکروب ها را از بین نمی برند."

چگونه می توان جلوی کرونا ویروس را گرفت؟راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

بهترین راه برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اجتناب یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم این ویروس را نشان می دهند و طی 14 روز گذشته به چین سفر کرده اند.

بهترین کار بعدی که می توانید انجام دهید این است که بهداشت خوبی داشته باشید تا از انتشار باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کنید.

همچنین این ویروس سرعت انتشار بسیار بالایی دارد. بهترین راه برای جلوگیری از این ویروس، در خانه ماندن و قطع زنجیره انتقال ویروس است. باید تا می‌توان در خانه ماند و تا مقدور است به دورکاری، ورزش در منزل و خرید از راه دور پرداخت.

راه دیگر تقویت سیستم ایمنی بدن است. طبق نتایج آزمایشات اکثر مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی کمبود این ویتامین یکی از خطرات ابتلا به کرونا است. اما باید دقت شود مصرف بی‌رویه این دارو می‌تواند خطر آفرین باشد. حتما باید دوز مصرف را پزشک تعیین کند و همچنین به طور منظم مصرف شود. برای مثال بستگی به دوز، هفته‌ای یکبار یا ماهی یکبار. باید دقت شود مصرف نادرست دارو می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را بشدت تضعیف کند. در این مسیر نرم‌افزار راحت دارو به شما در مصرف صحیح و به موقع دارو و همچنین اطلاعات مورد نیاز شما برای مصرف دارو کمک می‌کند.

چه کسی بیشتر در معرض خطر است؟راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

اگر با شخصی که حامل کرونا ویروس است روبرو شوید بیشتر در معرض خطر ابتلا به این ویروس هستید، به خصوص اگر در هنگام سرفه یا عطسه در معرض بزاق آنها قرار گرفته‌اید یا در نزدیکی آنها بوده‌اید.

به نظر می رسد مردان مسن به ویژه مستعد ابتلا به کرونا ویروس هستند. به گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) دانشمندان دریافته اند که میانگین سنی افرادی که تست مثبت برای این کورونا ویروس داشتند حدود 45 سال بود و بیش از دو سوم این افراد مرد بودند.

کرونا ویروس ها چگونه تشخیص داده می شوند؟راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا

برای تشخیص ویروس جدید کرونا که عفونت تنفسی ایجاد می‌کند از یک روش آزمایشگاهی رایج استفاده می‌شود که برای تشخیص ویروس‌هایی مثل ایدز یا سارس استفاده می‌شده است.

پژوهشگران چینی در نیمه اول ژانویه توالی ژنوم (فرمول ژنتیکی) ویروس جدید کرونا را مشخص کردند و در اختیار همگان قرار دادند. برای تشخیص ویروس جدید کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه.

کرونا ویروس 2019 را می‌توان مشابه سایر عفونت‌های ویروسی تشخیص داد: با استفاده از نمونه خون، بزاق یا بافت. در ایران این کار توسط انستیتو پاستور انجام می‌پذیرد.

برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. گاهی هم نمونه خلط یا ترشحات فرد مشکوک هم به همراه نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه معمولا از کسانی گرفته می‌شود که تب، تنگی نفس و سرفه دارند.

لذا اگر علائم بالا را ندارید به هیچ وجه به بیمارستان مراجعه نکنید تا آنجا با افراد مبتلا تماسی نداشته باشید.

چه درمانی برای کرونا ویروس وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ درمانی به طور خاص برای کرونا ویروس 2019 تأیید نشده است و هیچ درمانی برای این عفونت وجود ندارد، اگرچه در حال حاضر معالجه و واکسن در حال بررسی است. درعوض، وقتی ویروس به کسی منتقل می‌شود، پزشکان بر روی مدیریت علائم تمرکز دارند و داروهایی برای کاهش علائم تجویز می کنند.

اگر فکر می کنید مبتلا به کرونا ویروس 2019  هستید  به کمک فوری پزشکی نیاز دارید. پزشک برای هرگونه علائم یا عوارضی که ایجاد می شود، درمانی خاص را توصیه می‌کند.

بسیاری از افراد که دارای بیماری زمینه ای نیستند و به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، نیاز به بستری ندارند. لذا پزشک بعد از تجویز نسخه، مریض را به قرنطینه خانگی توصیه می‌کند. برای این بیماران نیز عمل به دستورات پزشک واجب است. اپلیکیشن راحت دارو، با یادآوری زمان مصرف دارو و همچنین ارائه اطلاعات مربوط به دارو به کاربر، به بیماران در این مسیر کمک میکند.

همچنین راحت دارو برای افرادی که خارج از خانه در مکانی مانند هتل آپارتمان خود را قرنطینه کرده‌اند تا به نزدیکان خود بیماری را منتقل نکنند، قابلیتی ایجاد کرده است که در صورت فراموش کردن مصرف دارو توسط مریض، به نزدیکان بیمار اطلاع داده می‌د تا آنها مصرف دارو را به بیمار یادآوری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز