خبرگزاری کار ایران

اسکلت فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

asdasd
کد خبر : ۸۹۶۴۹۲

اسکلت فلزی سبک ترین و در عین حال مقاوم ترین سازه ای ست که در ساختمان سازی استفاده می شود. نوع دیگری از اسکلت ساختمانی که به نوعی رقیب اسکلت فلزی به شمار می رود، اسکلت بتنی ست. در این مقاله شما را به خواندن تفاوت های اسکلت فلزی و بتنی از دیدگاه نویسندگان پکوک، یکی از پر بازدیدترین وب سایت های فعال در حوزه خدمات ساختمانی دعوت می کنیم.

اسکلت فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب بهتری ست؟

اسکلت فلزی سازه ای ست که به دلیل مقاومت بسیار بالا در عین سبک بودن، مورد توجه بسیاری از سازندگان ساختمان قرار گرفته است. اما این تنها ویژگی مثبت اسکلت فلزی نیست! امروزه معمولا بناها را به صورت اسکلت فلزی یا اسکلت بتنی می سازند که هر کدام مزایا و معایب مختص به خود را دارند و با یک جمع بندی ساده بعد از بررسی هر کدام، به راحتی می توانید یکی را انتخاب کنید. اسکلت فلزی در دو نوع اسکلت فلزی جوشی و اسکلت فلزی پیچ و مهره ای ساخته می شود که تفاوت های ظریفی با هم دارند، اما تولید هر یک از این دو نیازمند دانش مهندسی ست و کار هر کسی نیست! در این مقاله اطلاعات خوبی برای انتخاب اسکلت ساختمان دستگیرتان می شود. با ما همراه باشید.

اسکلت فلزی و بتنی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر بخواهیم لیست وار به تفاوت های این دو اشاره کنیم، عمده ترین آنها عبارتند از:

  • توانایی تحمل نیروی کششی

درست شنیدید، "نیروی کششی"! شاید از کاربرد این اصطلاح در مورد اسکلت ساختمان شگفت زده شده باشید، اما جالب است بدانید اسکلت یک بنا نیز تحت شرایط مختلفی انواع نیروهای کشش، فشار و... را متحمل می شود. شرایطی مثل وزش باد و طوفان های شدید و زلزله دو مورد از عوامل وارد شدن نیروی کششی به اسکلت ساختمان هستند. مقاومت اسکلت فلزی در برابر این نیروها حقیقتا بیشتر از اسکلت بتنی با آن اسم دهان پر کن است! اگرچه اسکلت بتنی هم در برابر تحمل فشار توان قابل قبولی دارد اما در تحمل نیروی کششی به پای اسکلت فلزی نمی رسد.

  • وزن اسکلت

 اگر از اصطلاحات تخصصی ساختمان سازی سر در بیاورید، حتما می دانید مقاومت در واحد وزن چیست. به بیان ساده مقاومت در واحد وزن یعنی تحمل مقاومت هر کیلوگرم از یک سازه ( فلزی یا بتنی) تا چند کیلوگرم است؟ تحمل مقاومت یک اسکلت فلزی سبک، معادل اسکلت بتنی است که دو برابر همان اسکلت فلزی وزن داشته باشد! تصور کنید پیاده سازی اسکلتی به این سنگین وزنی در حالیکه برتری خاصی نسبت به اسکلت فلزی ندارد چقدر زحمت می تواند داشته باشد.

اسکلت فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

پل اسکلت فلزی سیدنی یکی از معروف ترین سازه های جهان

  • مساحت اشغال شده توسط اسکلت

اسکلت بتنی فضای بیشتری از متراژ بنا را نسبت به اسکلت فلزی اشغال می کند. این فضا جزء مساحت ساختمان حساب می شود ولی عملا قابل استفاده برای ساکنین نیست. به همین علت است که بیشتر ساختمان هایی که زمین آنها متراژ کمتری دارد را اسکلت فلزی می سازند تا از هدر رفتن متراژ بنا جلوگیری شود.

  • شکل پذیری

 شکل گیری اسکلت های بتنی بیشتر از اسکلت های فلزی ست اما این خاصیت سبب مقاوم تر شدن بنای شما در برابر آسیب های احتمالی نخواهد بود.

  • نیاز به سقف کاذب

ساختمان با اسکلت فلزی معمولا نیازی به پوشش سقف و شیروانی کاذب ندارد، اما در ساختمان های اسکلت بتنی برای حفظ زیبایی بنا باید از سقف کاذب استفاده کرد.

  • دقت محاسبات

 از آنجاییکه فولاد به کار رفته در اسکلت فلزی بر خلاف اسکلت بتنی خاصیت ارتجاعی ندارد، محاسبات اسکلت فلزی به صورت دقیق تری قابل پیش بینی ست. اما اسکلت بتنی تحت تاثیر عوامل محیطی مختلفی می تواند تغییر پذیر باشد.

اسکلت فلزی را از کجا تهیه کنیم؟

اسکلت فلزی یا بتنی؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

وب سایت پربازدید پکوک

یکی از پایگاه های اینترنتی موفق که در زمینه ی امور ساختمانی خدمات شایانی ارائه می کند، وب سایت "پکوک" می باشد. این وب سایت با گرد هم آوردن گروهی از فروشندگان و سازندگان قابل اسکلت فلزی، دست کاربران را برای جمع کردن اطلاعات قبل از انتخاب بسیار باز گذاشته است. از آنجایی که صداقت ارزشمند خدمات این وب سایت باعث جذب مخاطبان زیادی شده، پشتیبانان پکوک با ارائه خدمات ثبت آگهی رایگان ساختمانی فرصت دیده شدن سایر فعالان مشاغل ساختمانی را نیز فراهم آورده اند. بنابراین شما می توانید درمورد ریز ترین و درشت ترین مسائل ساختمان سازی، از قیمت یراق آلات کابینت گرفته تا قیمت اسکلت فلزی ساختمان از فعالان این وب سایت مشاوره بگیرید و قدرت انتخاب خود را بالا ببرید. پکوک برای وقت مخاطبان خود ارزش قائل است و با ارائه ی مقالات علمی معتبر درباره ی خدمات ارائه شده، امکان مطالعه قبل از دریافت خدمات را برای مخاطبان فراهم کرده است. بی شک موفقیت این وب سایت مسیر پر پیچ و خمی داشته که در نهایت منجر به درخشیدن این تیم حرفه ای گشته است.

اگر فعال حوزه ی ساخت و ساز هستید، یا قصد دریافت خدمات ساختمان سازی را دارید به  سایت پکوک سری بزنید و حتم داشته باشید دست خالی برنخواهید گشت!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز