خبرگزاری کار ایران

ویروس کرونا چیست و چه خطراتی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۸۸۳۴۸۳

ویروس کرونا با نام علمی(Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود. ویروس کرونا در سال ۱۹۶۵ کشف شد و مطالعه بر روی آن‌ها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.

واژه ویروس کرونا از کلمه لاتین "corona" به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری عفونی ویروس که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است.

ویروس کرونا (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می‌کنند. این بیماری به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه (Middle East respiratory syndrome coronavirus) شناخته شده ‌است که به اختصار MERS-CoV خوانده می‌شود. ویروس کرونا دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان‌ها درگیر می‌کند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند.

چندین شکل عفونی از این ویروس شناخته شده که در حیوانات در حال گردش هستند که هنوز انسان را آلوده نکرده‌اند.

در مورد این ویروس چیزهای کمی شناخته شده است اما ناگفته نماند که انتقال آن از انسان به انسان نیز تأیید شده است .

ویروس کرونا چیست و چه خطراتی دارد؟

علائم ویروس کرونا

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی علائم عفونت شامل تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی است. در موارد شدیدتر، می‌تواند منجر به ذات الریه، سندرم حاد تنفسی، نارسایی کلیه و حتی مرگ شود. برخی منابع می‌گویند ممکن است بین 10 تا 14 روز  این ویروس بدن را درگیر کند.

ویروس کرونای گزارش شده در چین چقدر خطرناک است؟

برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است این نوع ویروس به اندازه دیگر انواع ویروس کرونا مانند  SARS  که در طی شیوع در سال 2002-2003 که منشاء آن نیز از چین بوده، نزدیک به 800 نفر را در سراسر جهان کشته است، کشنده نباشد.

ویروس کرونا  در کجا گزارش شده است؟

بیشتر موارد در چین گزارش شده است. همه مرگ و میرها در چین بوده است که اکثریت قریب به اتفاق مربوط به استان هوبی و ووهان است. این ویروس در بسیاری از کشورهای آسیایی و همچنین اروپا و آمریکای شمالی شیوع یافته است.

داروی درمان کرونا در چین

گفته های مقامات پکن مبنی بر این است که در بیمارستان‌های این شهر تلاش بر این است که برای جلوگیری از شیوع بیماری کشنده در "ووهان" از داروهای ایدز برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا جدید استفاده می‌شود.

اخبار منتشر شده از نتایج استفاده از داروی ایدز بر درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا جدید مثبت بوده است و بر اساس بیانیه کمیسیون بهداشت شهرداری پکن، کمیسیون بهداشت ملی چین نیز استفاده از این دارو را تایید و اعلام کرده که داروهای لوپیناویر ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود است.

احتمال جهش ویروس کرونا

تغییر و جهش ویروس‌ها همیشگی بوده است، اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

روش جلوگیری از گسترش ویروس کرونا

هیچ واکسنی برای ویروس جدید وجود ندارد. رسانه‌های دولتی گفته‌اند که مقامات چینی به طور مؤثری ووهان را پلمپ کرده‌اند. مرکز فرماندهی ویژه در برابر ویروس گفت: این اقدام به معنای محافظت از زندگی است. بیش از ده‌ها شهر دیگر چین نیز محدودیت‌های حمل و نقل را تصویب کردند که زندگی 56 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داد.

فرودگاه‌های سراسر جهان نیز اقدامات غربالگری را معرفی کرده‌اند و برخی از کشورها در تلاشند تا شهروندان خود را از ووهان تخلیه کنند.

ویروس کرونا چطور متوقف می‌شود؟

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

ویروس جدید از کجا منشأ گرفته است؟

مقامات بهداشتی چین هنوز در تلاشند تا منشأ ویروس را تعیین کنند، به گفته آنها این ویروس از یک غذای دریایی ووهان گرفته شده است که در آنجا حیوانات وحشی نیز به طور غیرقانونی معامله می‌شدند. WHO  همچنین می گوید که به نظر می رسد یک منبع حیوانی منبع اصلی شیوع این بیماری است.

سرعت انتقال ویروس کرونا  

آمار بیماران درگیر شده با این ویروس در یک هفته از ۴۰ به ۴۴۰ نفر رسیده است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است.

تا کنون مواردی از ابتلا به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده است.

نگرانی که وجود دارد این است که ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند،‌ در اواخر ماه جاری میلادی، همه‌گیر شود.

ویروس کرونا در کمین ایران است پس باید بیشتر مواظب بود!

 ویروسی که ۱۰‌ها نفر را در همسایگی ایران مبتلا کرده است و به دلیل همسایگی ایران با افغانستان خطر شیوع کرونا در ایران نیز بسیار زیاد شده است. افغانستان برای جلوگیری از شیوع کرونا درخواست کمک بین‌المللی کرده است. کرونا تاکنون41 نفر را قربانی کرده است. در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی هم مسافران چین معاینه می‌شوند تا ویروس در کشور منتشر نشود. اما با توجه به هشدار افغانستان از خطر انتشار کرونا در این کشور شیوع کرونا از طریق مرزهای زمینی هم امکان‌‌پذیر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز