خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی بلوکی؛

دود کرونای چینی در چشم مردم ایرانی

asdasd
کد خبر : ۸۸۲۳۲۸

شیوع بیماری کرونا در کشور موجب ایجاد مشکلات بسیاری در همه حوزه‎ها شده است و گردشگری و آژانس‎های هواپیمایی نیز به دلیل کنسلی مسافرت‌ها از این قاعده مستثنی نیستند. لزوم به استرداد هزینه مسافرانی که برای تعطیلات خود برنامه‎ریزی کرده بودند و از طرف دیگر عدم عودت هزینه آژانس‎های هواپیمانی علی‌رغم دستور صریح وزیر راه و شهرسازی موجب ایجاد مشکلاتی برای مردم و آژانس‎داران شده است.

چند ماهی است که بیماری‎ کرونا چین را درگیر خود کرده است. اقدام به قرنطینه، ساخت بیمارستان و حتی تلاش برای کشف داروی این بیماری از اقدامات اولیه‎ای است که چینیان در رابطه با این موضوع انجام داده‎اند. علی رغم تمام تلاش‎ها متاسفانه این ویروس در حال همه‌گیری و انتقال به کشورهای دیگر است و توانسته در چند روز گذشته به عنوان مسئله جهانی تمام کشورها را به خود مشغول کند.

ایران نیز جزء کشورهایی است که این ویروس توانسته در آن نفوذ کند. از خبر شیوع بیماری کرونا در بین هموطنان ایرانی چند روزی است که می‎گذرد. متاسفانه به دلیل عدم آمادگی و همچنین عدم تمهیدات و آموزش درست، این بحران در حال گسترش در کشور است و توانسته مشکلات فراوانی را برای کشور و شهروندان به وجود بیاورد. لغو مسافرت‎های غیرضروری و گردشگری ازجمله اقداماتی است که توسط مسئولان کشور برای جلوگیری از شیوع این بیماری به سایر شهرها انجام گرفته است.

در همین رابطه، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دستوری مبنی بر استرداد بدون جریمه هزینه بلیت سفرهای داخلی و خارجی به مردم صادر کرد. اما به نظر می‎رسد برخی از آژانس‎های هواپیمایی تاکنون به این دستور عمل نکرده و پول مردم را بازنگردانده‎اند. بعضا مشاهده شده است در برخی از آژانس‎ها به دلیل عدم پرداخت پول مسافر، مسافر مبادرت به شکستن شیشه‎های آژانس‎ مربوطه و بردن سیستم‎های الکترونیکی آژانس‎های هواپیمایی برای بازپس گرفتن پول خود کرده است.

دود کرونای چینی در چشم مردم ایرانی

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برای تحقق عمل به این دستور ابتدا باید هتل‎ها و ایرلاین‎های طرف قرارداد با آژانس‎های هواپیمایی اقدام به لغو قرارداد و عودت هزینه شرکت‎های هواپیمایی کنند. چراکه هنوز نه سفری با هواپیما انجام شده و نه مسافری در هتل اقامت داشته است. بنابرین هتل‎ها و ایرلاین‎ها باید هرچه سریع‎تر اقدام به پس دادن پول این شرکت‎ها کنند تا آن‎ها نیز بتوانند پول مردم را بازگردانند. توجه شود که در غیر این صورت عمل به دستور وزیر شهرسازی اجرایی نخواهد بود.

مسئله مهم دیگری که به دلیل شیوع بیماری کرونا ایرانیان را درگیر خود کرده است و لزوم به پیگیری جدی وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی صنعت هوایی کشور دارد مشکلات ایجاد شده و بلاتکلیفی شهروندان ایرانی در فرودگاه‎های کشورهای همسایه مانند؛ امارات، ترکیه و چند کشور دیگر است، که به دلیل عدم تعهد برخی از ایرلاین‎ها به وجود آمده است. متاسفانه برخی از ایرلاین‎ها علی رغم قوانین موجود و کنوانسیون بین‎المللی مبنی بر بازگرداندن مسافران خود به تعهدات خود عمل نکرده و از انتقال مسافران ایرانی به کشور خودداری می‎نمایند. که این مسئله موجب خدشه‎دار شدن عزت و حقوق شهروندی شده است. بنابرین از وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی و بانی امر انتظار می‎رود تا هرچه سریع‎تر و به صورت جدی اقدام به رفع مشکلات پیش آمده در این زمینه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز