خبرگزاری کار ایران

چاپخونه؛ مهمترین نکاتی که در مورد چاپ افست نمی‌دانید!!

asdasd
کد خبر : ۸۷۵۷۹۲

چاپ افست رایج‌ترین روش چاپ در امور تجاری و بازرگانی می باشد. این نوع چاپ، از حدود قرن بیستم وجود داشته و به کسب و کارها در تولید لوازم‌التحریر، بروشور، مجله و کارتها به صورت انبوه، کمک زیادی کرده است. چاپ افست تجاری که با نام لیتوگرافی افست نیز شناخته می‌شود، برای چاپ انواع بسته‌بندی‌ها مانند چاپ جعبه و برچسب‌ها و کارتن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چاپ افست چیست؟

این نوع چاپ، "افست" نامیده می‌شود چرا که برخلاف دیگر انواع روش‌های چاپ، جوهر را مستقیما بر روی کاغذ انتقال نمی‌دهد. جوهر به جای انتقال از پلیت بر روی کاغذ در دو مرحله، ابتدا به یک سیلندر لاستیکی منتقل می‌شود و سپس بر روی کاغذ چاپ می‌شود. روش چاپ افست، سه مرحله دارد و باعث کاهش فرسایش و پارگی صفحه‌ی چاپی لیتوگرافی شده و در نتیجه طول عمر دستگاه را افزایش می‌دهد.

یک چاپگر افست، شامل سه سیلندر می‌باشد:

  1. سیلندر پلیت
  2. سیلندر لاستیکی افست
  3. سیلندر فشار یا چاپ

در چاپ افست، ناحیه‌ی تصویری و غیر تصویری در یک صفحه‌ی صاف یکسان وجود دارند.

لیتوگرافی افست، بر مبنای عدم انحلال روغن و آب عمل می‌کند. پلیت‌ها طوری عمل می‌کنند تا نواحی تصویری، جوهر را جذب کند و نواحی غیرتصویری، آب را به خود جذب کرده و جوهر را دفع کند. زمانی که آب و جوهر توسط غلطک‌ها بر روی پلیت آغشته شدند، جوهر آغشته به روغن، به تصویر می‌چسبد در حالی که ناحیه‌ی آغشته به آب، آن را دفع می‌کند.

برخی از ماشین‌های چاپ افست، از یک لایه‌ی سیلیکونی استفاده می‌کنند که به جای آب، جوهر را دفع می‌کند. این ماشین‌ها، چاپ "خشک" یا "بدون آب" نامیده می‌شوند.

چاپ رنگی

چاپ افست، از چهار رنگ اصلی فیروزه‌ای (C)، سرخابی (M)، زرد (Y) و سیاه (K) استفاده می‌کند. هر رنگ به صورت مجزا، یعنی هر پلیت برای هر رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. نقطه های کوچک CMYK، با یک الگوی خاصی مورد استفاده واقع می‌شود که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را شکل می‌دهند.

چاپ افست مخصوص می‌تواند از جوهرهای از پیش ساخته شده و مخلوط، مانند رنگ متالیک و پنتون استفاده کند تا رنگ‌های خارج از محدوده‌ی رنگ چاپ استاندارد را ایجاد کنند.

لازم به ذکر است این مقاله در توسط سایت چاپخانه تولید شده است و برای راهنمایی شما مخاطب برای شما در این سایت انتشار پیدا کرده است . شما در سایت چاپخانه میتوانید به بروزترین اخبار و آموزش‌ها در زمینه انواع چاپ (چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ سیلک و ...) و چاپ روی پارچه و بسته بندی ( چاپ جعبه، چاپ لیبل و چاپ کارتن ) و بروزترین چاپخانه های آنلاین و فروشنده های دستگاه های چاپ و بسته بندی دسترسی داشته باشید .

چاپخونه؛ مهمترین نکاتی که در مورد چاپ افست نمی‌دانید!!

چاپ افست چگونه کار می‌کند؟

سیلندر اول که در فرآیند چاپ افست مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیلندر "پلیت یا زینک" می‌باشد. این سیلندر نازک، یک صفحه ی پلاستیکی یا آلومینیومی دور خود دارد. هر پلیت، با توجه به متن و تصویر برای چاپ بر روی کاغذ، طراحی شده است. سیلندر پلیت، طوری از پیش طراحی شده است که جوهر را جذب کرده و آب را دفع می‌کند. زمانی که سیلندر پلیت می‌چرخد، با غلطک‌ها تماس برقرار کرده و جوهر و آب را اضافه می‌کند.

سیلندر دوم، سیلندر "لاستیکی افست" نام دارد. این سیلندر یک روکش لاستیکی دور خود دارد و بر خلاف جهت سیلندر پلیت می‌چرخد. زمانی که هر دو سیلندر می‌چرخند، آب از غلطک ها خارج شده و جوهر به این روکش لاستیکی منتقل می‌شود. این کار تصویری وارونه از طرحی جوهری را ایجاد می‌کند.

سیلندر سوم در فرآیند لیتوگرافی افست، سیلندر "فشار یا چاپ" می‌باشد. این سیلندر از فولاد تمیز ساخته شده و برخلاف جهت سیلندر لاستیکی می‌چرخد. سیلندر چاپ، با فشار دادن کاغذ بر سیلندر لاستیکی، جوهر را بر روی کاغذ منتقل می‌کند.

چاپ افست سریع و کارآمد می‌باشد و می‌تواند بیش از 18 هزار ورق را در یک ساعت چاپ کنند که هر ورق شامل بیش از 48 صفحه‌ی A4 یا به اندازه‌ی نامه می باشد. یک چاپ افست معمولی، می‌تواند هشت صفحه را در یک ورق چاپ کند که در نتیجه، می‌تواند حدود 120 هزار صفحه را در یک ساعت چاپ کند.

چاپ شیت و چاپ رول

در چاپ افست شیت، چاپ ورقه ها به صورت مجزا و در اندازه‌های مختلف می‌باشد. اندازه یک ورقه‌ی کامل، حدود 100 در 70 سانتی متر می‌باشد که اندازه‌های نصف و یک چهارم آن متنوع است.

از طرف دیگر، چاپ افست رول، کاغذ به صورت رول‌های بزرگ وارد دستگاه می‌شود. این نوع چاپ، به صورت پیوسته صورت می‌گیرد.

چاپ شیت برای چاپ مطالب مربوط به بازاریابی مفید می‌باشد. چاپ رول درصورتی مقرون به صرفه می‌باشد که شما بیش از 50 هزار چاپ کاتالوگ، مجله و روزنامه داشته باشید.

چاپخونه؛ مهمترین نکاتی که در مورد چاپ افست نمی‌دانید!!

چگونه چاپ افست را راه‌اندازی کنیم؟

پیش از راه اندازی و شروع یک چاپ جدید، پلیت‌های چاپ باید جایگزین شوند و تعداد کمی از صفحات بایستی چاپ شود تا مشخص شود که چاپ، از کیفیت مطلوبی برخوردار است. این فرآیند را زمان آماده کردن می‌نامند که با توجه به پیچیدگی کار چاپ، ممکن است تا 15 دقیقه به طول انجامد. اگر چاپ تک رنگ را در دستور کار دارید، باید قبل از چاپ با یک رنگ دیگر، سیستم جوهر را کاملا تمیز نمایید.

برای شروع فرآیند "آماده کردن" پلیت‌های تصاویر بر روی سیلندرهای پیلت قرار داده می‌شوند و تنظیمات برای غلظت جوهر اعمال می‌شود. تعدادی از صفحات اولیه با سرعت پایین چاپ می‌شوند و تثبیت رنگ و تراز آب و جوهر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

چاپ افست و چاپ دیجیتال

چاپ افست یا چاپ لیتوگرافی، شامل حکاکی یک صفحه فلزی با متریال چاپ است، که پس از آن با جوهر بر روی یک پوشش یا رولرهای پلاستیکی منتقل می‌شود تا بر روی یک سطح، که معمولا کاغذ است چاپ شود. از سوی دیگر، چاپ دیجیتال، مواد چاپی را مستقیما بر روی کاغذ چاپ می‌کند و فرآیند انتقال را به طور کامل حذف می‌کند. در حالی که چاپ افست، چاپ بهتری را با هزینه ی کمتر تحویل می‌دهد، اما برخی از پروژه‌های با حجم بالا، هزینه های سرسام آوری را متحمل می‌شود. اگر پروژه شما کمتر از 500 صفحه است، بهترین راه حل چاپ دیجیتال می‌باشد.

مزایای چاپ دیجیتال:

  • برای پروژه‌های چاپ کوچک ایده‌آل است (1 تا 500 صفحه)،
  • تنظیم رنگ‌ها آسانتر است،
  • قابلیت داده‌های متغیر (اسامی، آدرس‌ها، یا اعداد روی کارت را می‌توان به آسانی تغییر داد)،
  • هیچ هزینه‌ی اولیه برای ساخت پلیت ندارد،
  • چاپ سریع،
  • و دوست‌دار محیط زیست.

مزایای چاپ افست

  • روش بسیار مقرون به صرفه برای پروژه‌های چاپی بزرگ،
  • هرچه بیشتر چاپ کنید، قیمت هر صفحه ارزان‌تر خواهد شد،
  • می‌تواند انواع مختلفی از کاغذها را با چاپ متفاوت پشتیبانی کند،
  • جوهرهای متالیک، فلورسنت و دیگر جوهرهای سفارشی مرتبط برای آن وجود دارد،
  • بالاترین کیفیت چاپ ممکن با جزئیات دقیق و ثبات رنگ کامل را دارد.

در چاپ افست تجاری، هر چه بیشتر چاپ کنید، هزینه‌ی کمتری را خواهید پرداخت. پس از هزینه‌های اولیه‌ی راه‌اندازی، تنها هزینه‌ی کمی را برای هر ورق کاغذ و جوهر مصرف خواهید کرد. اگر میخواهید آگهی‌ها، بروشورها، دفترچه‌ها، خبرنامه‌ها و مطالب دیگر را با حجم بالا چاپ کنید، چاپگر خانگی یا چاپگر دیجیتال حرفه‌ای مناسب این کار نمی‌باشد و کارآمدی پایین و هزینه‌ی بسیاری را در بر خواهند داشت.

اگر می‌خواهید سریعا حجم زیادی از صفحات را چاپ کنید، بنابراین چاپ افست مناسب این کار می‌باشد. زمانی که طرح اولیه به سیلندر پلیت انتقال داده شد، چاپ بر روی کاغذ تنها چند ثانیه طول می‌کشد.

چاپ افست، حروف ریز، جزئیات ظریف و تصاویر رنگی دقیق را تولید می‌کند. یک چاپگر معمولی قادر به ارائه‌ی این کیفیت بالا نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز