خبرگزاری کار ایران

تقاضاهای کاذب از کدام دروازه وارد بازار مواد اولیه وارد می شود؟

اطلاعات بهین یاب نیاز به جراحی دارد

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۵۹۸

سامانه بهین یاب وزارت صمت چندین سال است که براساس ورودی اطلاعات واحدهای تولیدی، میزان سهمیه مواد اولیه به این واحدها را مشخص می کند که البته متاسفانه طی این سال ها نشر خبرهایی در خصوص دستگیری چند فرد در وزارت صمت به جرم تخصیص سهمیه های اضافی به چند واحد، باعث سلب اعتماد به این سامانه شد. اما وزارتخانه اعلام کرد که با جدیت به دنبال رفع مشکلات این سامانه که تخصیص منابع ملی کشور و مواد اولیه مهم روی دوش آن است را دارد که اقداماتی هم طی ماه های اخیر در این زمینه انجام شده اما کماکان فعالان صنعت از لزوم جراحی اطلاعات و پایش خریداران حاضر در این سامانه تاکید دارند.

به گزارش ایلنا، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این زمینه معتقد است آن چه از ضرورت های سایت بهین یاب وزارت صمت به شمار می رود، صحت و بروز بودن اطلاعات تولیدکنندگان و اعضای ثبت شده در این سامانه است؛ اما اطلاعاتی که چند سال پیش وارد این سایت شده به کندی بروز می شود که این امر شرایط را برای سودجویی در تخصص مواد و ورود تقاضای کاذب به بازار مواد اولیه فراهم می کند.

آرمان خالقی درخصوص دلایل راه اندازی این سامانه در سال های گذشته گفت: این سامانه همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و اختصاص درآمد حاصل از این قانون به واحدهای تولیدی راه اندازی شد و از آن جا که آماری از واحدهای تولیدی وجود نداشت، مقرر شد تا با راه اندازی این سایت آمار تولید در این سامانه اعلام و در صورت تغییر در اطلاعات و آمار، این سامانه نیز بروز شود.

وی ادامه داد: هدف از ثبت آمار تولید واحدها در این سامانه این بود تا به کمک آن هم وزارت صنعت، معدن و تجارت به اطلاعات روز دسترسی داشته باشد و هم اختصاص یارانه های سوخت و سهمیه بندی بر این مبنا انجام شود که در این شرایط، عمده واحدهای تولیدی کشور نسبت به درج اطلاعات خود اقدام کردند و به نوعی راستی آزمایی انجام شد.

وی تاکید کرد: اما با گذشت این مدت، این سامانه که در حال حاضر تبدیل به مرجعی برای دریافت سهمیه تولیدکنندگان جهت خرید مواد اولیه شده، دارای اطلاعات کاملا بروز و جامعی نیست.

این فعال صنعتی با تاکید بر این که لازم است اطلاعات این سامانه به صورت دوره ای مورد پالایش قرار گیرد، تصریح کرد: اگر قرار است اقدامی در زمینه سهمیه بندی مواد اولیه واحدها صورت گرفته و یا بر سهمیه های دریافتی و همچنین فعال بودن واحدهایی که اطلاعات آن ها در سامانه بهین یاب ثبت شده، نظارتی انجام شود، لازم است این سامانه مورد پالایش و بروزرسانی قرار گیرد.

خالقی معتقد است که در خصوص پایش اطلاعات بهین یاب می توان از اطلاعاتی همچون میزان برق مصرفی واحد و حق بیمه پرداختی برای پرسنل، کمک گرفت.

خالقی با اشاره به نکاتی که در این مسیر باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: در حال حاضر برخی از واحدها غیرفعال بوده و یا زیر ظرفیت اعلامی در حال فعالیت هستند و از آن جا که سهمیه مواد اولیه اختصاص داده شده به آن ها بر مبنای اطلاعات پیشین آنها است جهت جلوگیری از سواستفاده احتمالی، باید این واحدها را شناسایی و از اختصاص سهمیه به آنها پیشگیری شود که این امر جز با اصلاح سامانه بهین یاب وزارت صمت امکان پذیر نخواهد بود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: اگر در تخصیص سهمیه ها همچنان بر پایه پروانه تولید یا بر مبنای تقاضای غیرواقعی اعلامی واحدهای تولیدی اقدام شود، در فروش مواد اولیه شاهد تشکیل بازار سیاه خواهیم بود و در چنین شرایطی نمی توان سهمیه ها را به واحدهایی که این مواد حق آن ها است، اختصاص داد.

وی با اشاره به عملکرد خوب این سایت در سال های ابتدایی راه اندازی گفت: این سایت امروز نیازمند بروز رسانی است تا ضمن در اختیار داشتن کارآیی لازم بتوان بر مبنای آن اقدام به برنامه ریزی کرد. به طور قطع بهین یاب در صورتی می تواند اطلاعات درستی را در اختیار مسئولان قرار دهد و نیاز واقعی تولیدکنندگان را اعلام کند که اطلاعاتی بروز شده در اختیار داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز