خبرگزاری کار ایران

کرونا چیست؟درمان و علائم کرونا چگونه است؟

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۴۲۰

به نقل از مجله پزشکی ویکلینیک (https://vclinic.io/blog/) در مورد درمان و علائم ویروس کرونا این گونه نوشت:

کرونا ویروس (Coronavirus)، نوعی ویروس است که انواع مختلف دارد و برخی انواع آن بیماری زا هستند. یک نوع جدید ویروس کرونا که به تازگی شناسایی شده است، منجر به بیماری تنفسی میشود. این بیماری از چین شروع شده و گسترش یافته است. علائم و روش تشخیص بیماری کرونا را میتوان مورد بررسی قرار داد و باید بدانید چه زمان نیاز به مراجعه پزشک دارید.

اغلب ویروس کرونا منجر به علائم عفونت تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی و سرفه و گلودرد میشود. این بیماری با داروهای بدون نسخه و استراحت درمان میشود. در کودکان ویروس کرونا میتواند عفونت گوش میانی را نیز به دنبال داشته باشد.

ساختار ویروس کرونا به این شکل است.

انواع دیگر ویروس کرونا چیست؟

سندرم تنفسی حاد شدید (Severe acute respiratory syndrome ) که به اختصار به آن سارس (sars) میگویند و سندرم تنفسی خاور میانه (Middle Eastern respiratory syndrome) که به آن به اختصار مِرس (Mers) میگویند، هر دو در اثر آلودگی به ویروس کرونا ایجاد میشوند که از حیوانات منتقل میشود. اگر چه اعتقاد بر این است که مرس از شتر به انسان منتقل میشود اما میزبان اصلی هر دو کرونا احتمالا خفاش بوده است. در سال 2002 سارس به 37 کشور گسترش پیدا کرده و موجب وحشت عمومی در سرتاسر دنیا شد، بیش از 8000 نفر را آلوده کرد و جان بیش از 750 نفر را گرفت. به نظر میرسد مرس از انسان به انسان کمتر منتقل میشود اما مرگ و میر بیشتری دارد و 35% از حدود 2500 فرد مبتلا را از بین برده است.

علائم ویروس کرونای ووهان چین چیست؟

این ویروس باعث ذات الریه (سینه پهلو) میشود. کسانی که دچار این بیماری میشوند، از سرفه، تب و مشکلات تنفسی رنج میبرند. در موارد شدید ممکن است نارسایی اعضایی مثل کلیه اتفاق بیفتد و ممکن است فشار خون شما از حالت طبیعی خارج شود. این ذات الریه ویروسی را نمیتوان با آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) درمان کرد. داروهای ضد ویروسی که برای آنفلوانزا تهیه شده اند نیز در این بیماری کاربردی ندارند. اگر فردی در اثر ابتلا به این بیماری به بیمارستان مراجعه کند، درمان اصلی مراقبت و پشتیبانی از عملکرد ریه ها و اندامهای دیگر و دادن مایعات کافی به بیمار است. بهبودی بستگی به قدرت سیستم ایمنی بیمار دارد. بسیاری از کسانی که در اثر ویروس کرونا مرده اند پیش از آن هم از نظر سلامتی در وضعیت خوبی قرار نداشته اند.

آیا ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر منتقل میشود؟

انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان تایید شده است. در حال حاضر وجود این ویروس در خارج از چین در هنگ کنگ، ژاپن، ویتنام، نپال، سنگاپور، کره جنوبی ،تایلند و امریکا نیز تایید شده است.

دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر است؟

به نظر میرسد ظرف چهارده روز پس از آلودگی به ویروس، علائم پدیدار میشوند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

علائم بیماری ناشی از ویروس کرونای ووهان چین که از سال 2019 شروع شد، از کسالت خفیف تا بیماری شدید و مرگ متفاوت است. علائم شایع این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • نفس های کوتاه
  • در موارد نادر این ویروس منجر به مشکلات تنفسی شدید، ناراسیی کلیه یا حتی مرگ میشود.
  • علائم این بیماری ظرف دو تا چهارده روز پس از آلودگی به ویروس شروع میشود.

علائم اولیه:

  • لرز
  • بدن درد
  • گلو درد
  • سردرد
  • اسهال
  • تهوع
  • استفراغ
  • آبریزش بینی

اگر به تب یا هر یک از علائم مبتلا بودید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.

تشخیص ابتلا به ویروس کرونا چگونه انجام میشود؟

تنها بر اساس معاینه فیزیکی نمیتوان تشخیص قطعی داد چون موارد خفیف این بیماری ممکن است شبیه به آنفلوانزا یا سرما خوردگی به نظر برسد. بنابراین برای تایید، باید آزمایش صورت بگیرد. 

کرونا چیست؟درمان و علائم کرونا چگونه است؟

پزشک و علائم ویروس کرونااگر اخیرا به چین مسافرت نکرده اید یا در تماس با فرد آلوده به ویروس کرونا نبوده اید برای درمان سرفه یا علائم سرما خوردگی روشهای معمول را باید در پیش بگیرید و نگران ویروس کرونا نباشید. اگر سرفه هایتان برطرف نشد یا علائم دیگری همراه با آن دارید از جمله درد سینه، مشکل تنفسی یا حساس ناخوشی، به پزشک مراجعه کنید.

چرا ویروس کرونا از آنفلوانزا بدتر است؟

هنوز نمیدانیم ویروس کرونای جدیدا شیوع یافته، چقدر خطرناک است و تا زمانی که اطلاعات کافی راجع به ن به دست نیاورده ایم، نمیتوانیم از خطرات آن براورد دقیقی داشته باشیم. هشتاد و یک مرگ از 2827 مورد ابتلا به این ویروس به معنی 3% مرگ و میر ناشی از آن است. با این حال این رقم ممکن است فراتر از حد واقعی باشد چرا که بسیاری از افراد مبتلا ممکن است علائم شدیدی نداشته باشند و به بیمارستان مراجعه نکنند بنابراین در آمار نیز در نظر گرفته نمیشوند. در حالی که در مورد آنفلوانزای فصلی (که در پاییز و زمستان شایع میشود) معمولا نرخ مرگ و میر کمتر از 1% است و هر ساله در سرتاسر دنیا جان حدودا 400 هزار نفر را میگیرد .

لازم به ذکر است که نرخ مرگ و میر سارس بیش از 10% بود. یکی دیگر از مسائل ناشناخته میزان مسری بودن این ویروس است. همچنین آنفلوانزا واکسن دارد در حالی که برای کرونا هنوز واکسنی تهیه نشده است بنابراین نمیتوان افراد آسیب پذیر جامعه از جمله سالمندان یا افرادی را که مشکل تنفسی یا ایمنی دارند از آن محافظت کرد. اگر احساس ناخوشی دارید حتما از دیگران فاصله بگیرید و دستان خود را مرتبا و با روش صحیح بشویید.

چگونه از آلودگی به ویروس کرونا پیشگیری کنم؟

در حال حاضر واکسنی برای آن وجود ندارد و بهترین راه جلوگیری از این عفونت، دوری از قرار گیری در معرض ویروس است. با کارهای زیر میتوانید از سرایت ویروسهای تنفسی پیشگیری کنید:

حداقل بیست ثانیه برای شستشوی دستان خود با آب و صابون، وقت بگذارید و مرتبا دستان خود را بشویید. میتوانید در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از محلول ضد عفونی کننده بر پایه الکل که حداقل 60% الکل دارد، استفاده کنید

از تماس دست با چشمها، بینی و دهان خودداری کنید

از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز کنید

اگر بیمار هستید، در منزل بمانید

با دستمال کاغذی، هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیرید و سپس دستمال را در سطل زباله بیندازید

اشیاء و سطوحی را که مرتبا لمس میکنید (مانند ریموت کنترل تلویزیون، دستگیره درها، گوشی موبایل و غیره)، تمیز و ضد عفونی کنید

کرونا چیست؟درمان و علائم کرونا چگونه است؟درمان کرونا

درمان کرونا ویروس چیست؟

هنوز هیچ درمان ضد ویروسی اختصاصی برای این بیماری وجود ندارد. افراد آلوده به ویروس کرونای جدید ( 2019-nCoV ) برای بهبودی علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کند. در موارد شدید، مراقبتهای لازم برای حفظ عملکرد اندامهای حیاتی بدن صورت میگیرد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض ویروس کرونا است.

پیامی در مورد ویروس کرونا که برای شهروندان کانادایی ارسال شده :

ویروس باکتری نیست و با آنتی بایوتیکها قابل درمان نیست!

برای پیشگیری همیشه گلوتون رو تَر نگه دارید

و نزارید گلوتون خشک بشه

بنابراین خودتونو تشنه نگه ندارید بخاطر اینکه به محض ورود ویروس میتونه در عرض ١٠ دقیقه همه ی بدن رو فرابگیره

بزرگسالان ٥٠ الی ٨٠ سی سی آب ولرم

و کودکان ٣٠ الی ٥٠ سی سی

هر لحظه که احساس کردید گلوتون خشک شده تامل نکنید و سریعا آب بنوشید

گلوتون رو تر نگه دارید

تا آخر ماه مارچ ، وارد محل های شلوغ نشید ، از حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.

از غذاهای سرخ شده و پر ادویه ( فکر کنم منظور غذاهای تند هست) استفاده نکنید.

تشکر از مجله معتبر پزشکی

لطفا به نکات گفته شده در مورد ویروس کرونا بسیار اهمیت دهید و سعی کنید به صورت مداوم در مورد اخبار آن با خبر باشید.حتما در مورد نکات پزشکی که بسیار مهم هستند توجه کنید که در مجموعه معتبر پزشکی ویکلینیک میتوانید پیگیر درمان های پزشکان باشید و کمال تشکر را از این مجموعه داریم که به سلامت مردم اهمیت میدهند.

منبع:vclini

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز