خبرگزاری کار ایران

با آثار تاریخی اصفهان بیشتر آشنا شوید

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۳۶۲

اصفهان شهر آثار باستانی‌های فراوان که اکثر آنها مربوط به دوران صفویه هستند. عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، میدان نقش جهان، پل خواجو، پل شهرستان، سی‌و‌سه پل از مهم‌ترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان هستند.

فلایتیو برای سفر به اصفهان پیشنهاد خرید بلیط هواپیما و همچنین بلیط اتوبوس را به شما پیشنهاد می دهد.

عمارت عالی قاپو

عمارت عالی قاپو یکی از بناهای دوران صفوی و به معنای درگاه بلند است. عالی قاپو در ضلع غربی میدان نقش جهان واقع شده و یک ساختمان شش طبقه با ارتفاع 48 متر است. راه‌پله‌های این عمارت به صورت مارپیچ بوده و دارای طرح‌های نقاشی و کاشی‎کاری هستند. نقوش مینیاتوری این عمارت کار هنرمند عصر صفوی، رضا عباسی است. در طبقۀ سوم این بنا، ایوان بزرگی است که بر روی ۱۸ ستون بلند قرار گرفته است. اتاق موسیقی در طبقۀ آخر عالی قاپو وجود دارد، که بسیار بی‌نظیر است. این اتاق دارای گچبری‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی است، که صدا را منعکس می‌کنند.

مسجد شیخ لطف الله

این مسجد که در میدان نقش جهان واقع شده، یکی از زیباترین آثار عصر صفویه است و شاهکاری از معماری و کاشی‎کاری قرن یازدهم هجری به شمار می‎رود. مسجد دارای مناره و حیاط جلویی نیست و دارای یک محراب  بی‎نظیر است که شاهکار معماری به شمار می‌رود. محراب دارای کاشی‎کاری و معرق‎کاری و مقرنس‌های بسیار زیبا و ظریف است. دیوارهای این مسجد با سنگ مرمر زرد پوشیده شده است و سقف آن نیز کاشی‌های زرد زعفرانی رنگ دارد. سکوهای کناری نیز با سنگ‌های مرمر به همین رنگ ساخته شده‌اند. در مسجد دو لنگه است و از چوب یکپارچه ساخته شده و هنوز سالم است.

میدان نقش جهان

در ابتدا این میدان باغی گسترده و وسیع، به نام نقش جهان بوده که پس از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت ایران در دورۀ صفوی، این باغ محل استقرار ساختمان‌های دولتی شده است. در زمان شاه عباس صفوی، اصفهان صاحب بناها، کاخ‌ها و پل‌های جدید و زیبایی شد و در این باغ نیز میدانی ساخته شد که به نقش جهان شهرت یافت. این میدان از بزرگ‎ترین میدان‎های مستطیلی جهان است و در فهرست میراث ملی ایران و آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. دور تا دور این میدان پر از بناهای تاریخی نظیر مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و عمارت عالی قاپو است.

کلیسای وانک

کلمۀ وانک به معنی صومعه است. کلیسای وانک در محلۀ جلفای شهر اصفهان قرار دارد و در زمان شاه عباس دوم و پس از کوچاندن ارامنه به ایران ساخته شده است. گنبدهای کلیسای وانک شبیه به گنبد کلیساها نبوده، به گنبد مساجد شباهت دارد. دیوارهای کلیسا که با رنگ روغن نقاشی شده‌اند، طرح‌هایی از داستان‌های مذهبی انجیل از تولد تا عروج عیسی مسیح دارند. طلاکاری و تذهیب در کلیسای وانک منحصر به فرد است. در کلیسا موزه‌ای وجود دارد که در آن تابلوهای نقاشی ارزنده‌ای از آثار هنری نقاشان اروپایی و ارمنی قرار دارد. این تابلوها بر روی کرباس، پوست، چرم، فلز و شیشه کشیده شده‌اند.

منارجنبان

در معماری ایران قدیم، مناره‌هایی ساخته می‎شد که قابلیت تکان خوردن را دارند و به آنها منارجنبان می‌گویند. بنای منارجنبان شهر اصفهان بر روی قبر عارفی به نام عمو عبدالله ساخته شده و ساخت آن در قرن هشتم هجری به پایان رسیده است. منارجنبان دارای یک بقعه و دو مناره است و با تکان دادن یکی از دو مناره، منارۀ دیگر نیز و کل ساختمان حرکت می‎کند. ارتفاع هر مناره 17 متر است. راه صعود به بام و مناره‌ها یک پلکان مارپیچ است. اکثر کاشی‌های این ساختمان، لاجوردی رنگ و به شکل ستاره چهار پر است و البته کاشی‌های دیگری به رنگ فیروزه‌ای در آن دیده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز