خبرگزاری کار ایران

گفتگوی حسام بصیری بنیانگذار خشکشویی واش لین

asdasd
کد خبر : ۸۶۱۲۰۰

امروز گفتگویی داشتیم با حسام الدین بصیری در خصوص استارتاپ و و ضعیت کسب و کار های استارتاپی گفتگو را با این سوال شروع می کنیم

استارتاپ چیست؟

حسام بصیری: تعاریف زیادی برای استارتاپ در ادبیات کارآفرینی وجود دارد که تعریف من هم برگرفته از همین تعاریف است.

از نگاه من استارتاپ کسب‌وکاری است که

برای خلق یک ارزش به روشی نوآورانه و خلاقانه ایجاد شده‌است. این ارزش معمولا راه‌حلی جدید برای یک نیاز یا مشکل است که قبلا راه‌حل بهینه‌ای نداشته یا به طور کلی پاسخ به نیازی است که قبل از این تعریف نشده است.

با هدف رشد سریع ایجاد شده و مدل کسب‌وکار قابلیت رشد و افزایش مقیاس دارد.

‌ریسک بالایی دارد و موفقیت تضمین شده نیست، اما در مقابل در صورت موفقیت بازده خیلی زیادی ایجاد می‌کند.

موسسان آن افراد ماجراجو، بلندپرواز، ریسک‌پذیر و با‌انگیزه‌ای هستند که هدف‌شان تاثیرگذاری زیاد و ایجاد تغییرات بزرگ است.

تفاوت استارتاپ با یک کسب و کار در چیست؟

حسام بصیری: چندین تفاوت میان استارتاپ و کسب و کار وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره شد. دیگر تفاوت‌های عمده این دو شامل مواردی از قبیل خلاقانه و نوآورانه بودن استارتاپ ها، رشد سریع آن‌ها، تکیه بر فضای مجازی و اینترنت برای خدمت‌دهی و گستردش کار و جذاب بودن برای سرمایه گذاران می‌باشد. در کل میتوان تفاوت های این دو را در موارد زیر دانست:

  • انتظارات متفاوت از نرخ رشد
  • نحوه تامین مالی متفاوت
  • ماهیت اصلی ایده

عموما استارتاپ‌ها یا نیاز جدیدی را در مشتریان‌شان ایجاد می‌کنند یا به نیاز فعلی آنها به روش جدیدی پاسخ می‌دهند که این مسئله باعث تغییر فرهنگی در مخاطبان می‌شود.‌ برای مثال، استفاده از  شبکه‌های اجتماعی علاوه بر رفع نیاز روزمره ارتباطی بین افراد، مردم را به سمت احساس نیاز برای داشتن شبکه گسترده‌ای از ارتباطات سوق داد که کم‌کم این امکان به عنوان یکی از نیازهای اساسی تلقی می‌شود.

بر همین اساس نباید انتظار داشت پس از مدتی استارتاپ‌های جدیدی حول موضوع قبلی شکل نگیرند. به‌کرات دیده شده است که استارتاپی جدید با ایده تقریبا تکراری ظهور کرده است ولی به علت غفلت صاحب اصلی ایده و یا مسائل دیگر کسب‌وکاری مانند توان جذب به موقع سرمایه توانسته ‌از رقیب پیش بیفتد.‌ علاوه بر این موضوع تکرار ایده موفق در جامعه‌ها و بازارهای دیگر به عنوان یکی از روش‌های موثر کاهش ریسک موفقیت کسب‌وکار استارتاپی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین یکی از ویژگی‌های متمایزکننده استارت‌‌آپ‌ها حضور موسسان و صاحبان اولیه آنها در تیم مدیریتی و اجرایی و تلاش فراوان و شبانه‌روزی آنها برای موفقیت استارتاپ خصوصا در سال‌های اولیه و زمان شکل‌گیری کسب‌و‌کارشان است.‌ استارتاپ‌ها بعد از رشد سال‌های اولیه کم‌کم تبدیل به یک شرکت بالغ می‌شوند و دیگر تلقی استارتاپی برای آنها معنادار نیست.‌

هر کسب و کار آنلاینی استارتاپ محسوب می شود؟

حسام بصیری:استارتاپ برای کشف مدل کسب و کار مدل شکل می‌گیرد و حتما باید بقاپذیر و مقیاس‌پذیر باشد. بنابراین بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین موجود در اکوسیستم استارتاپی ایران، استارتاپ محسوب نمی‌شوند.

با این وجود ممکن است بسیاری از سازمان‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و ناشناخته اکوسیستم بیشتر از کسب‌وکارهای مشهور بازار، ویژگی‌های یک استارتاپ را داشته باشند. کسب‌وکارهایی که بعد از گذشت شش ماه یا یک سال به شرکتی شکل‌گرفته و منسجم تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز