خبرگزاری کار ایران

سرور مجازی چیست؟ آشنایی با VPS سرور

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۵۴۳

سرور مجازی یا VPS (مخفف Virtual Private Server) که با نام سرور اختصاصی مجازی شناخته شده است دقیقا مانند سرور اختصاصی با همان سطح دسترسی عمل می­کند. تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در این است به روی یک سرور فیزیکی چند سرور مجازی قرار می­گیرد. در واقع با بکارگیری تکنولوژی­های مجازی سازی و سخت افزارهای پیشرفته، یک سرور فیریکی به چند سرور مجازی تقسیم می­شود.

در سرورهای مجازی با توجه به کانفیگ و تنظیمات اولیه، بخش خاصی از منابع سرور مانند CPU، Ram،HHD و پهنای باند به سرور مجازی اختصاص می­‌یابد.

از آنجایی که سرورهای مجازی روی سرور کاملا مستقل عمل می­کند و ارتباطی با یکدیگر ندارند، سرورهای مجازی که بر روی یک سرور قرار دارند، می­‌توانند از هر سیستم عاملی که نیاز دارند و نرم افزارهای اختصاصی استفاده کنند. به طور مثال ممکن است یک سرور مجازی سیستم عامل لینوکس نسخه Ubuntu و سرور مجازی دیگر سیستم عامل لینوکس نسخه CentOs باشد.

کاربردهای سرور مجازی چیست؟

سرورهای مجازی کاربردهای متنوعی دارند که در ادامه به توضیح برخی از آن­ها می­پردازیم:

ایمیل سرور:

یکی از جنبه­های استفاده از سرورهای مجازی میل سرور است، که برای فرستادن بدون محدودیت ایمیل در روز استفاده می­شود.

از آنجایی که در سرویس­های اشتراکی در طول روز و هفته توانایی ارسال تعداد محدودی ایمیل دارند، سرور مجازی یک انتخاب مناسب برای شرکت­هایی است که این محدودیت برای آن­ها مشکل ساز است. با توجه به اینکه در سرور مجازی دسترسی به سرور وجود دارد می­توان بر روی سرور نرم افزار دلخواه برای ایمیل را نصب کرد.

وب سرور:

معمولا در وب سایت­هایی که پر بازدید هستند و ترافیک بالایی دارند، سرور مجازی بسیار پرکاربرد است. اکثر سایت­های فروشگاهی که تعداد بازدید کنندگان آن­ها زیاد است به دلیل اینکه به فضای ذخیره سازی بیشتر و پردازنده پرقدرت­تر نیاز دارند از سرور مجازی به جای سرویس­های اشتراکی استفاده می­کنند.

اپلیکیشن سرور:

یکی از مزیت­های مهم سرور مجازی امکان نصب نرم افزار دلخواه بر روی سرور است. در سرویس­های اشتراکی به دلیل اینکه به سرور دسترسی وجود ندارد، امکان نصب نرم افزار نیز وجود ندارد.

برای راه اندازی اپلیکیشن خاص با منابع اختصاصی می­توان یک سرور مجازی با پرداخت هزینه­ای کمتر از سرور اختصاصی، خریداری کرد و نرم افزار و اپلیکیشن مورد نظر را روی آن نصب کرد.

دیتابیس سرور:

یکی از مشکلاتی که در سرورهای اشتراکی وجود دارد محدودیت در فضای ذخیره سازی است و این فضا متناسب با درصدی از حجم سرویس اشتراکی یا نهایتا به اندازه کل حجم سرویس اشتراکی است. اما در سرورهای مجازی این محدودیت وجود ندارد و فضای ذخیره سازی بیشتری نسبت به سرویس­های اشتراکی در اختیار کاربر قرار می­گیرد.

ارتقاء عملکرد وب سایت:

در سرور مجازی بخش­های مختلف سایت مانند دیتابیس، ایمیل و وب بر روی هر یک از vpsهای ایجاد شده قرار می­گیرد و این امر عیب یابی اختلالات به وجود آمده در سایت را ساده می­کند. یکی دیگر از مزیت­های سرور مجازی، داشتن چندین سرور مجازی برای افزایش عملکرد بخش­های مختلف سایت است که باعث می­شود در صورتی که بر روی یکی از ماشین­ها مشکلی رخ دهد، سایر بخش­های دیگر سایت بدون وقفه به کار خود ادامه می­دهند.

مزایای سرور مجازی

مدیریت کامل سرور

همانطور که گفتیم، یکی از مهم ترین مزایای سرور مجازی امکان انجام تنظیمات دلخواه و دسترسی به سرور است. با امکان دسترسی به سرور، تسلط و کنترل کاملی بر سرور و تنظیمات آن دارید تا آن را بر اساس نیاز خود تنظیم کنید. در صورتی که به نرم افزار خاصی نیاز داشته باشید می توانید آن را بر روی سرور نصب کنید.

برخلاف خرید هاست که امکان نصب نرم افزار و تنظیم سرور نیست، در هاست مجازی این محدودیت­ها وجود ندارد و شما می­توانید مطابق با نیاز خود سرور را کانفیگ کنید.

افزایش قابلیت اطمینان

زمانی که سایت شما روی یک هاست اشتراکی قرار داشته باشد، اختلال در یک سایت که بر روی سرور قرار دارد می­تواند روی سایر سایت­ها تاثیر بگذارد و عملکرد سایر سایت­ها با مشکل مواجه می­شود. اگر شما صاحب یک کسب و کار مهم هستید و برای شما میزان در دسترس بودن و سرعت سایت مهم است، بهتر است سایت خود را بر روی سرور مجازی بارگذاری کنید، زیرا در سرورهای مجازی اختلال و مشکل در عملکرد یک سایت بر سایر سایت­ها تاثیری ندارد.

مقرون به صرفه بودن

هزینه سرور مجازی از سرور اشتراکی بیشتر و از سرور اختصاصی کمتر است. با توجه به امکانات و ویژگی­های سرور مجازی، یک انتخاب مقرون به صرفه می­باشد.

افزایش بهره­وری و عملکرد بالا

از دیگر مزایای مهم سرور مجازی، تخصیص منابع مانند Ram، CPU، دیسک و پهنای باند به سایت است که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات می شود. با این عمل شما دیگر نگران تمام شدن منابع سرور نخواهید بود.

نظارت بر سرور

در سرورهای مجازی، سخت افزار و نرم افزار و شبکه سروری که سایت شما بر روی آن قرار دارد به طور منظم کنترل و نظارت می­شود. این کار باعث افزایش امنیت فیزیکی سرور می شود همچنین سرور در مقابل تهدیدهایی مانند حملات DDOS، نصب نرم افزارهای مخرب و هکرها محافظت می­شود.

بک آپ گیری منظم

در سرورهای مجازی، امکان تهیه نسخه پشتیبانی و بک آپ از سایت به طور منظم فراهم می­کند. در سرور ممکن است هر اتفاقی رخ بدهد و اطلاعات شما از بین برود، پس همیشه داشتن یک نسخه پشتیان از اطلاعات سایت می­تواند یک انتخاب هوشمندانه باشد. در سرورهای مجازی این امکان وجود دارد که در زمان­های مشخصی از سایت نسخه پشتیان تهیه کنید و روی همان سرور یا یک دیسک به صورت جداگانه ذخیره کنید.

Mail سرور اختصاصی

در سرور اشتراکی برای ارسال و دریافت ایمیل محدودیت وجود دارد، اما در سرور مجازی یک mail سرور اختصاصی برای دامنه شما وجود دارد که ایمیل­های ارسال شده یا دریافت شده را مدیریت می­کند. در سرور مجازی به دامنه شما یک آی پی اختصاصی، تخصیص داده می­شود که این کار باعث می­شود ایمیل­ها اسپم نشوند و در صندوق دریافت قرار می­گیرد.

شرکت فراسو سامانه پاسارگاد با ارائه خدمات سرور مجازی، سرور اختصاصی، هاست وردپرس، هاست ووکامرس و انواع گواهینامه ssl، شرکتی مطمئن با پشتیبانی شبانه‌روزی، آماده ارائه خدمات میزبانی وب‌سایت شماست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز