خبرگزاری کار ایران

5 دلیل برتری آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۲۱۰

در این مقاله میخواهیم به مقایسه آموزش مجازی و آموزش حضوری بپردازیم.

همونطور که میدونید آموزش و برگزاری کلاس به صورت حضوری به معنی این است که شما مکانی را تهیه کرده درساعت مشخصی افرادی که ثبت نام کرده اند را دور هم جمع کرده و کلاس برگزار میشود.

معمولا برای انتقال مفاهیم از تخته استفاده میشود در مراکز مجهز و پیشرفته نهایتا از ویدیو پرژکتور استفاده میشود.

در نتیجه نیاز به صرف هزینه زیادی برای تجهیزات و هماهنگی مکان و وسایل میباشد.

و استاد و دانشجوها موظفند درهمان ساعت از هرکجا که هستند خود را برای کلاس برسانند و حضور فیزیکی افراد بسیار حائز اهمیت میباشد برای یادگیری مطالب.

چراکه درصورت غیبت ، آموزش های آن جلسه را از دست داده و از مطالب عقب میوفتند.

اما تصور کنید شما با تمام مشغله هایی که دارید امکان رفتن به کلاس و حاضرشدن سرکلاسی را ندارید و یادگیری آن علم برای شما از اهمیت بالایی برخورددار باشد.

دراین حالت آموزش مجازی یا کلاس مجازی بهترین راه یادگیری میباشد.

در حدود ۱۵ سال قبل، آموزش مجازی روشی آزمایشی برای تدریس موضوعات بسیار تکنیکی بود. امروزه، مدرسان کلیه رشته ها از آموزش آنلاین برای آموزش هر مطلبی استفاده می کنند. یافتن یک مدرسه یا دپارتمان آموزشی که آموزش مجازی را در برنامه های کار خود نگنجانده باشد، دشواراست.

با نهایت تاسف، بعضی از مدرسان با تجربه که به تازگی از آموزش مجازی مطلع شده اند، در برابر تشکیل دوره های آنلاین مخالفت می کنند که بیشتر به دلیل  کمبود دانایی در این مورد و یا بسیاری از آنهایی که اطلاعات ناقصی در حوزه مجازی دارند، بیشتر از همان روش های آموزشی سنتی در انواع یادگیری الکترونیکی استفاده می کنند، با اینکه تعاملات، فعالیت ها و رخدادهای یک کلاس درس در چنین محیط هایی غیر عملی و بدون دلیل است.

اگر چه آموزش مجازی نزدیکی بسیار زیادی به یک کلاس درس را دارد، این نوع آموزش دارای بعضی ویژگی های منحصر به فرد نیز است. نقش مربی نیز در این آموزش ها متفاوت است. کل این گفته ها به این منظور است که مدرسان و توسعه دهندگان احتیاج به تغییر شکل کلی در روش تدریس روش تدریس آموزش مجازی، یادگیری مهارت های نوین، استفاده از روش های متفاوت، یادگیری کامل بهره وری از ابزار توسعه و طراحی و در انتها نیاز به تغییر روش از مربی محور به شاگرد محور دارند.

آموزش های متعددی بصورت آنلاین و یا غیر حضوری شروع به انتشار در ایران نموده اند. در زیر، لیستی از تفاوت های عمده آموزش در کلاس و آموزش آنلاین آورده شده است.

تفاوتهای آموزش حضوری و برگزاری آموزش آنلاین

5 دلیل برتری آموزش آنلاین نسبت به آموزش حضوری

از جمله تفاوت های عمده آموزش در کلاس به صورت حضوری و آموزش آنلاین میتوان به شرح ذیل اشاره کرد:

مقایسه در انعطاف پذیری

یکی از عناصر کلیدی در انتخاب روش مناسب آموزش مقدار زمانی است که شما در هر روز برای اختصاص دادن به یادگیری دارید. آیا می خواهید و می توانید در زمان معین و طی برنامه ای مشخص در کلاس حضور پیدا کنید و یا نیاز به انعطاف بیشتری در برنامه روزانه خود دارید ؟

یکی از مزایای اصلی آموزش مجازی انعطاف پذیری آن در زمان و مکان است. دوره های آنلاین این امکان را به شما می دهند تا ساعت شرکت در کلاس را با توجه به برنامه روزانه خود، خودتان انتخاب کنید و برای مراجعه به کلاس محدودیت مکانی ندارید و هر کجا که باشید می توانید از محتوای دوره ها استفاده کنید. این دوره ها بهترین گزینه برای افرادی هستند که معذوریت زمانی دارند.

اکثر دوره های آنلاین با فرمتی هفتگی ارائه می شوند که در آن با ورود به سیستم، مطالعه جزوات از پیش تهیه شده، مشاهده فیلم های از پیش تهیه شده، شرکت در تمرین ها و انجام تکالیف و مشارکت در بحث ها و گفتگو های دوره می توانید آموزش خود را تکمیل کنید. اما در این دوره ها فرقی ندارد که چه زمانی از هفته را به یادگیری اختصاص می دهید و یا نیازی به حضور در مکان معینی جهت یادگیری ندارید و این انعطاف پذیری باعث خواهد شد تا بتوانید وقت مورد نیاز برای کار و یا در کنار خانواده بودن را بهتر مدیریت کنید.

 

تاثیر انواع رسانه ها در حوزه آموزش مجازی

نقش آموزش مجازی در یادگیری خلاق موضوعی ثابت شده است ولی آموزش به شیوه سنتی برای گفتار و عکس ها محدودیت دارد، در حالیکه مدرسین دوره های آموزش مجازی امکان بهره مندی از انواع رسانه ها برای گفتار و نقل موضوع، جذب و درگیر کردن دانش آموزان و ایجاد پل ارتباطی در میان دانش آموزان و مربیان را دارند. برای مثال، استفاده از صدا و تصویر (ویدئو)، برای اشخاص در جهت پسندیده تر کردن این دوره ها مفید هستند. ولی استفاده از رسانه باید درست و عاقلانه باشد، مطالب و محتوای رسانه ها باید  پیوسته ارزش دوره را افزایش دهد و به دانش آموزان تجربه ای القا کند که جای دیگری نمی توانند آن را دریافت کنند. تعامل در سامانه یادگیری الکترونیکی بسیار با اهمیت است، به همان مقیاس کیفیت در یادگیری الکترونیکی مهم است.

مقایسه در نظم و انضباط و انگیزه

یکی دیگر از عناصر کلیدی در انتخاب روش آموزش مفید «انضباط و انگیزه» است. برای موفقیت در هر دو روش کلاس های حضوری و دوره های آنلاین  نیاز به پیگیری منظم و انگیزه خواهید داشت. اما ساختار دوره های آنلاین و عدم تعهد شما به بازه زمانی مشخص در این دوره ها می تواند تا حد زیادی سبب عدم پیگیری منظم و یا بی انگیزگی شما به ادامه دادن دوره شود.

انعطاف پذیری بالای آموزش مجازی ممکن است باعث پشت گوش اندازی و یا بی انگیزه شدن شما شود. برای انتخاب این نوع از آموزش باید خود انگیزشی بالایی داشته باشید و برای شرکت منظم در دوره های آموزشی برنامه ریزی صحیحی انجام دهید و خود را به اجرای آن متعهد کنید. در غیر این صورت دوره آموزشی خود را فراموش خواهید کرد.

در نظر گرفتن بازه زمانی مشخص در طول هفته و قرارگرفتن در محیطی که کم ترین عوامل بر هم زننده تمرکز در آن وجود داشته باشد به نظم و انگیزه بیشتر شما برای ادامه دادن و موفقیت در دوره های آموزش مجازی، کمک خواهد کرد.

مقایسه در تعاملات اجتماعی

دیگر عنصر کلیدی تعاملات اجتماعی است. هر فردی در طول زندگی خود تلاش خواهد کرد تا با سایر افراد جامعه تعامل برقرار کرده و شبکه ارتباطات خود را وسعت ببخشد. در بهترین روش آموزش از نگاه تعاملات کار پیچیده تری دارید. چرا که در هر دو روش شما میتوانید با هم کلاسی ها و اساتید خود در ارتباط باشید ولی نوع ارتباط در این دو روش متفاوت است.

در نسل نوین آموزش مجازی (MOOCs) مشکل عدم وجود تعامل بین همکلاسی ها و مدرس تا حدود زیادی برطرف شده و در طراحی این کلاس های مجازی  تلاش شده تا سطح قابل قبولی از تعامل در طول دوره آموزشی ایجاد گردد. اما تعامل ایجاد شده نیز از جنس ارتباطات مجازی می باشد. تعامل افراد در یک فروم، شبکه های اجتماعی یا نهایتا ویدئو کنفرانس و گفتگوهای متنی نهایت امکانات تعامل در آموزش های مجازی است.

آموزش مجازی بهترین انتخاب برای افرادی است که از ارتباط در فضای مجازی لذت می برند.

مقایسه در هزینه

یکی دیگر از عناصر کلیدی در انتخاب بهترین روش آموزش موضوع هزینه است. بدون توضیحات اضافی به مقایسه آموزش مجازی و کلاس حضوری خواهیم پرداخت.

بهترین انتخاب برای افرادی است که تمایل به پرداخت هزینه بالا جهت آموزش ندارند. چرا که در دوره های مجازی محدودیتی در تعداد شرکت کنندگان وجود نداشته و هر محتوای آموزشی میتواند بارها و بارها مورد استفاده قرار گیرد. از این رو هزینه تشکلیل دوره سرشکن شده و دوره های آموزش مجازی معمولا ارزان تر از کلاس های حضوری هستند.

این یک جمع بندی ای بود برای آشنایی شما با آموزش مجازی؛ در صورتی که تمایل به برگزاری وبینار آنلاین دارید میتوانید به خرید سامانه آموزش مجازی با بالاترین کیفیت و بهترین پشتیبانی از سایت گروه بیان نو  اقدام نمائید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز