خبرگزاری کار ایران

آیا واقعا بدن انسان، ایمپلنت را پس می‌زند؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۸۱۱

متاسفانه در موارد نادر ممکن است درمان کاشت دندان موفق نباشد و دندان ایمپلنتی لق شود.

متاسفانه در موارد نادر ممکن است درمان کاشت دندان موفق نباشد و دندان ایمپلنتی لق شود.

به گزارش ایلنا، این تجربه اگر چه ممکن است نگران کننده و دلسرد کننده باشد اما به این معنی نیست که ایمپلنت خود را از دست میدهید. و یا این که بدن انسان ایمپلنت را پس می زند امااگر لقی ایمپلنت را تجربه میکنید دلایل مختلفی میتواند باعث آن شده باشد.

  1. شل شدن روکش دندان

دلایل زیادی وجود دارد که باعث میشود ایمپلنت لق شود که یکی از شایعترین آنها، شل شدن روکش دندان است که روی آن متصل شده است. روکش دندان یک کلاهک شبیه به تاج دندان است که هم برای ایمپلنت و هم برای کاشت دندان طبیعی، استفاده میشود. اگر مشکل لقی ایمپلنت از روکش باشد اصلا جای نگرانی ندارد و تنها کافیست که به دندانپزشک مراجعه کرده و آن را سفت کنید. گاهی نیز نمیتوان روکش را سفت تر کرد بلکه باید تعویض شود.

  1. تحلیل رفتن استخوان

یکی دیگر از اتفاقاتی که باعث لق شدن دندان ایمپلنتی میشود، تحلیل رفتن استخوان اطراف ایمپلنت است. این میتواند نشانگر ناموفق بودن جایگذاری ایمپلنت، یکپارچگی استخوان و یا مشکلات بعد از آن باشد. احتمال شکست درمان ایمپلنت بسیار کم است اما اگر چنین اتفاقی بیفتد بیشتر ظرف یک سال اول پس از کاشت می افتد.

 

  1. پری ایمپلنتیت

پری ایمپلنتیت به التهاب و عفونت لثه اطراف ایمپلنت گفته میشود. اگر متوجه شدید لثه اطراف ایمپلنت دچار مشکل شده است هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید تا با آموزش بهداشت دهان و مصرف آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) مشکل را حل نماید. اگر این بیماری پیشرفت کند ممکن است دندان ایمپلنتی خود را از دست بدهید.

چگونه تشخیص بدهیم ایمپلنت دندان شل شده است؟

با دانستن علائم و نشانه های لقی ایمپلنت دندان میتوانید به موقع برای درمان اقدام کنید و از پیامدهای جدی آن جلوگیری کنید. بدیهی است که اگر ایمپلنت در داخل دهان لق میزند، تکان میخورد یا حرکت میکند با مشکل لقی ایمپلنت مواجه شده اید. علائم دیگر آن عبارتند از درد ، تحلیل رفتن استخوان ، خونریزی در هنگام لمس یا فشار بر دندان، تغییر رنگ ناحیه اطراف دندان.

به همین علت است که معاینه دهان و دندان بسیار مهم است. اگر فکر میکنید مشکلی با ایمپلنت دارید وقت را تلف نکنید، هر چه زودتر مشکل را حل کنید ساده تر، ارزانتر و موفقتر خواهد بود.

آیا واقعا بدن انسان، ایمپلنت را پس می‌زند؟

از کجا بفهمیم لقی ایمپلنت به روکش مربوط است یا خود ایمپلنت؟

علائم و نشانه های لق شدن روکش متصل شده بر روی ایمپلنت بسیار مشابه لقی خود ایمپلنت است. در هر دو حالت باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا ریشه مشکل شناسایی شود.

تا زمان فرا رسیدن نوبت دندانپزشکی خود، مراقب دندان ایمپلنتی و نواحی اطراف آن باشید و بهداشت دهان را رعایت کنید.

روش‌های درمان لق شدن ایمپلنت دندان

روش درمان بستگی به علت لقی ایمپلنت و شرایط بیمار دارد. تمیز کردن ناحیه اطراف ایمپلنت: در صورتی که ایمپلنت لق شده باشد تنها درمان موثر در آوردن روکش، تمیز کردن این ناحیه و بررسی آن است. اصلا توصیه نمیشود صبر کنید و ببینید چه میشود. پس از در آوردن روکش دندان و تمیز کردن بافتها، دندانپزشک تصمیم میگیرد باید ایمپلنت تعویض شود (یعنی به جراحی دیگری نیاز دارید) یا فقط باید روکش یا اباتمنت سفت شود.

در آوردن ایمپلنت دندان

دندانپزشک ممکن است تصمیم به خارج کردن ایمپلنت بگیرد. معمولا علت آن عفونت، عدم موفقیت جوش خوردن استخوان به ایمپلنت و یا موارد دیگر است. عمل خارج کردن ایمپلنت مشابه کاشت ایمپلنت است.

پیامدهای عدم درمان ایمپلنت لق شده

در صورتی که اطراف دندان عفونت کرده باشد اگر درمان نشود عفونت در دهان و فک گسترش پیدا میکند و ممکن است وارد گردن و مغز شود. عفونت میتواند به هر جایی از بدن گسترش پیدا کند. عفونت دندان میتواند منجر به عفونت و مسمومیت خونی شود. این باعث میشود نیاز به جراحی پیدا کنید و حتی دچار آنژین لودویگ شوید که میتوانند به مننژیت و خفقان منتهی شود. اگر سیستم ایمنی تان ضعیف باشد خطر این اتفاقات بیشتر است. در هر صورت دست کم یک یا چند دندان خود را از دست میدهید اما در موارد خیلی جدی خطر مرگ نیز وجود دارد.

اگر ایمپلنت دندان در آمد چه کنیم؟

پیش از هر چیز یادتان باشد نباید بترسید. در بیشتر مواقع خود ایمپلنت در نیامده و فقط روکش یا اباتمنت متصل شده روی آن است که در آمده است. بهترین کار این است که سریع با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

گاهی ایمپلنت ممکن است واقعا از جا در بیاید. اگر چه ایمپلنت فک بالا در اکثریت موارد موفق است اما گاهی ممکن است به استخوان جوش نخورده باشد و ناموفق عمل کند. در هر حال اگر ایمپلنت در آمده تا زمانی که نوبت دندانپزشکی‌تان فرا برسد اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قطعه جدا شده را در جای مطمئنی نگه دارید
  • با دندانپزشک فوری تماس بگیرید
  • از جویدن غذا با این بخش از دهان که ایمپلنت آن در آمده خودداری کنید
  • دو تا سه مرتبه در روز دهان خود را با دهان‌شویه غیر الکلی شستشو دهید

لق‌شدن ایمپلنت چند سال پس از کاشت دندان

گاهی اوقات ایمپلنت پس از یک یا چند سال لق میشود . در برخی موارد ایمپلنت پس از بیش از ده سال لق میشود. شایعترین عوامل لقی ایمپلنت پس از چند سال عبارتند از:

ایمپلنت کافی برای پشتیبانی دندان های مصنوعی وجود ندارد در نتیجه فشار زیادی بر ایمپلنت ها وارد شده است

فرد دائم دندان‌های خود را به هم می‌ساید و می‌فشارد و این فشار زیادی بر ایمپلنت وارد کرده است

بهداشت دهان به خوبی رعایت نشده است

بافت لثه کافی نیست و درست اطراف ایمپلنت را نگرفته است

بیماری متابولیک مزمن مثل دیابت یا بیماری کلیه یا کبد منجر به عفونت یا تخریب بافتها شده است

پرتو درمانی در ناحیه سر یا گردن انجام شده (پرتو درمانی برای درمان سرطان انجام میشود)

کمبود استخوان پشتیبانی کننده ایمپلنت

خرده ذرات غذا در اطراف ایمپلنت گیر کرده و محبوس شده است

عفونت باکتریایی رخ داده است

برای آگاهی از تخفیف ایمپلنت دندان توسط بهترین دکتر ایمپلنت در تهران به سایت دکتر علی سجودی مراجعه کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز