خبرگزاری کار ایران

سنگ کیسه صفرا چیست و چه علائمی دارد؟

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۲۴۶

کیسه صفرا عضوی گلابی شکل است که تقریبی بین 5 تا 7 سانتیمتر طول دارد و حجمش به‌طور متوسط بین 30 تا 50 سی‌سی است. نقش اصلی کیسه صفرا هضم و جذب چربی‌های موجود در کبد است که به وسیله مجاری کبد ترشح می‌شود و این عضو از ناف تا دوازدهه کشیده شده است.در هنگام غذا خوردن هورمونی در معده ترشح می‌شود که باعث انقباض صفرا می‌شود، وقتی نسبت به مواد داخل کیسه صفرا به هم بخورد؛ سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آید که یکی از علت‌های اصلی شیوع این بیماری سابقه خانوادگی و ارثی است.

 نقش اصلی کیسه صفرا هضم و جذب چربی‌های موجود در کبد است که به وسیله مجاری کبد ترشح می‌شود و این عضو از ناف تا دوازدهه کشیده شده است.در هنگام غذا خوردن هورمونی در معده ترشح می‌شود که باعث انقباض صفرا می‌شود، وقتی نسبت به مواد داخل کیسه صفرا به هم بخورد؛ سنگ کیسه صفرا به وجود می‌آید که یکی از علت‌های اصلی شیوع این بیماری سابقه خانوادگی و ارثی است.

شیوع سنگ کیسه صفرا در افراد چاق نسبت به مردم عادی بیشتر است، سنگ‌صفرا در افراد چاق و کسانی که رژیم‌های شدید لاغری گرفته‌اند از شیوع بیشتری برخوردار است و این عارضه میان بیماران خونی شایع است.

علائم تشخیص بیماری سنگ کیسه صفرا

هنگامی که در قسمت فوقانی شکم درد احساس شود و این درد تا زیر جناغ سینه پیش رود، احتمال شیوع بیماری سنگ کیسه صفرا زیاد می‌شود که سونوگرافی موثرترین روش جهت تشخیص این عارضه محسوب می‌شود.عمل جراحی کیسه صفرا در حدود 150 سال قدمت دارد که امروزه به وسیله لاپاروسکوپی سنگ کیسه صفرا بیرون آورده می‌شود.شروع عارضه سنگ کیسه صفرا در بین سنین 30 تا 60 سال بیشتر است، عارضه سنگ کیسه صفرا در بین نوجوانان 16 ساله نیز بوجود می‌آید که برای تشخیص دقیق این بیماری از طب هسته‌ای سی‌تی اسکن استفاده می‌شود.: بیمارانی که کیسه صفرای خود را جراحی می‌کنند ممکن است چند هفته اول تحمل غذاهای چرب را نداشت باشند اما این مسئله در مرور زمان برطرف می‌شود.

نشانه‌ها و راهکار‌های درمانی سنگ کیسه صفرا

سنگ‌های کیسه صفرا وقتی تشکیل می‌شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد می‌شود.

 اختلالات سیستم صفراوی هر ساله میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند؛ کیسه صفرا، ذخیره کننده مایع صفراست و مجاری صفراوی، حامل صفرا به روده کوچک (جایی که صفرا کمک به هضم چربی‌ها کمک می‌کند)  هستند؛ با نامتعادل شدن مواد شیمیایی تشکیل دهنده صفرا، سنگ‌های صفراوی شکل می‌گیرند؛ بیشتر سنگ‌ها از کلسترول، بیلی روبین و نمک‌های صفراوی تشکیل شده اند. در واقع وقتی مایع ذخیره شده در کیسه صفرا به قطعاتی از مواد جامد (شبیه سنگ سخت شده) تبدیل شود، سنگ‌های کیسه صفرا شکل می‌گیرند.ماندن سنگ‌ها در کیسه صفرا ممکن است با علائمی ظاهر شود اما در برخی موارد هم بدون علامت باقی  می‌ماند، اگر سنگ‌ها به طرف خارج کیسه صفرا حرکت کنند درد یا عفونت در شخص مبتلا دیده می‌شوند.

علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا پر از مواد صفراوی و املاح موجود است و زمانی که غلظت این مواد زیاد شود به صورت رسوب در خواهد آمد، این مواد در ابتدا ریز و کوچک هستند و بعد از تجمع به صورت سنگ‌های کوچک و در نهایت بزرگ خواهند بود.گاهی سنگ کیسه صفرا به صورت لجن و به شکل گِل شُل در خواهد آمد که اگر به موقع درمان نشود مشکلات زیادی برای فرد به وجود می‌آورد؛ سنگ کیسه صفرا در مراحل اولیه ممکن است علائمی نداشته باشد، اما به مرور باعث التهاب کیسه صفرا خواهد شد، همچنین اگر تکه‌ای از سنگ کنده و جدا شود وارد مجاری کسیه صفرا خواهد شد که در نهایت آنجا را مسدود می‌کند.

درمان سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا اصولا در اثر تجمع ماده‌ای لجنی داخل صفرا به وجود می‌آید؛ دلایل زیادی باعث به وجود آمدن آن می‌شود که شایع‌ترین آن زایمان زیاد در خانم‌هاست؛ در خانم‌هایی که زایمان کرده‌اند حرکت روده کم می‌شود که این کم شدن باعث می‌شود مایعی لجنی در کیسه صفرا شکل بگیرد؛ چاقی یکی دیگر از دلایل ابتلا به سنگ کیسه صفراست.

: برای تشخیص سنگ کیسه صفرا نیاز به انجام سونوگرافی است؛ فرد بعد از غذا خوردن از ناحیه شکمی دچار درد می‌شود که اصولا با این درد به پزشک مراجعه می‌کنند؛ از راه‌های درمانی سنگ کیسه صفرا می‌توان به عمل جراحی یا لاپراسکوپی اشاره کرد، اما در طب سنتی نیز می‌توان از برخی مواد برای درمان سنگ کیسه صفرا استفاده کرد.

درمان کیسه صفرا با طب سنتی

این متخصص طب سنتی درباره درمان سنگ کیسه صفرا به کمک طب سنتی گفت: از مواردی که برای درمان سنگ کیسه صفرا در طب سنتی تجویز می‌شود سکنجبین است؛ افرادی که دچار سنگ کیسه صفرا هستند می‌توانند هر چهار ساعت یک‌بار روزانه ۴ لیوان آب سیب به مدت پنج  روز مصرف کنند.: سپس در روز ششم در ساعت ۶ یک لیوان آب جوشیده که سرد شده به همراه نمک دریا بخورند، همین آب را در ساعت هشت تکرار کنند و در ساعت ۱۰ شب نصف استکان روغن زیتون به همراه نصف لیوان آب لیمو ترش مصرف کنند و شام نباید بخورند.در روز هفتم باید سونوگرافی انجام دهند که معمولا سنگ کیسه صفرا در این حالت دفع می‌شود و اگر سنگ همچنان باقی مانده و کوچک‌تر شده است دستور فوق ار مجددا باید تکرار کنند، روش‌های تخصصی دیگری نیز وجود دارد که نیاز به مراجعه حضوری دارد.

کیسه صفرا به چه دردی می‌خورد؟

این متخصص طب سنتی تشریح کرد: کیسه صفرا ماده‌ای برای جذب چربی ترشح می‌کند؛ افرادی که کیسه صفرای خود را برمی‌دارند این ماده دیگر تجمع نمی‌کند و در روده می‌ریزد که منجر به اسهال خواهد شد و باید گفت صفرا باعث رقیق شدن خون می‌شود.: سوزش سر دل اصولا به دلایل زیادی به وجود می‌آید که مشکلات زیادی را برای فرد به وجود خواهد آورد از جمله مشکلاتی که می‌توان گفت ضعف معده است.این متخصص طب سنتی نشانه‌های سوزش سر دل را ورم معده دانست و گفت: سوزش سر دل نشانه‌های زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به زخم، ورم، التهاب معده و اثنی عشر و سردی معده اشاره کرد؛ همچنین می‌تواند هضم غذا را دچار اختلالاتی کند.وی گفت: سوزش‌های سر دل را می‌توان به روش‌های مختلفی درمان کرد؛ افراد برای درمان آن می‌توانند یک قاشق تخم بارهنگ به همراه سه قاشق غذا خوری عرق نعنا و عسل دم کنند و آن را میل کنند.

اندازه سنگ صفرا برای عمل

از نظر درمانی سنگ‌های بدون علامت در اکثر افراد نیاز به اقدام درمانی ندارند مگر در برخی استثنائات مثل سنگ کلیه در کودکان، افرادی دارای چاقی بیش از حد، سنگ‌های بیش از ۲ الی ۳ سانتی‌متر که امکان ایجاد سرطان کیسه صفرا را فراهم می‌کنند، در کسانی که کم خونی ارثی دارند اختلالات مادرزادی سنگ کیسه صفرا دیده می‌شود یا اگر سنگ کیسه صفرا با پولیپ همراه باشد توصیه می‌شود که کیسه صفرا برداشته شود.

متخصصان درباره لزوم برداشتن کیسه صفرا نظرات متفاوتی دارند؛ برخی اعتقاد دارند حتی اگر کسی که یک بار هم درد کولیک یا همان درد کوتاه مدت را تجربه کرده باشد بهتر است برای پیشگیری از عوارض احتمالی کیسه را از بدن خارج کند، اما برخی اعتقاد دارند فقط اگر درد مکرر شد یا زندگی فرد را دچار اختلال کرد بهتر است این اقدام انجام شود.

درمان سنگ کیسه صفرا با لیزر

روش استانداردی که در تمام دنیا مورد تایید می باشد جراحی کیسه صفرا با روش لاپاروسکوپی می باشد. در جراحی لاپاروسکوپی کیسه پس از ایجاد 3یا 4 سوراخ 0.5-1 سانتیمتری با دوربین های مخصوص واردشکم شده و توسط وسایل و سیستم های پیشرفته عمل جراحی جهت بیماران انجام می شود . باتوجه به اینکه در این روش از دوربین های خاص استفاده می شودو امکان بزرگنمایی تا 18برابر وجوددارد، دید جراح بسیار بهتراز جراحی باز می باشد واحتمال چسبندگی بعداز عمل بسیارکمتراست وبیمار پس از عمل زودتر می تواند شروع به خوردن کند . با توجه به اینکه جراحی لاپاروسکوپی کیسه صفرا با ایجاد سوراخ هایی کوچک انجام می شود، برخی تصورمی کنند که نوعی جراحی لیزری است . باتوجه به اینکه جراحی لاپاروسکوپی یک روش جدید و متفاوت با جراحی باز می باشد،لازم است جراحی که میخواهد با این روش عمل جراحی را انجام دهد، آموزش کافی دیده و مهارت کافی داشته باشد.

قرص دفع سنگ کیسه صفرا

اورسودوکسی کولیک جذب کلسترول را کاهش می دهد. داروی اورسودوکسی کولیک جهت انحلال سنگ های غنی از کلسترول در کیسه صفرا و در درمان سیروز صفراوی اولیه به کار می رود.اورسودوکسی کولیک اسید یک اسید صفراوی طبیعی می باشد که در مقادیر کم درز صفرا مشاهده می شود. اورسودوکسی کولیک اسید تولید و ترشح کلسترول از طریق کبد را تضعیف نموده و جذب روده ای کلسترول را مهار می نماید.

داروی اورسودوکسی کولیک اسید جذب کلسترول را کاهش می دهد و جهت انحلال سنگ های غنی از کلسترول در کیسه صفرا و در درمان سیروز صفراوی اولیه به کار می رود.اورسودوکسی کولیک اسید از روده کوچک جذب می گردد.(تقریبا 90% مقدار مصرفی جذب می شود) و وارد چرخه روده ای-کبدی می شود.تحت تاثیر باکتریهای روده، اسید آزاد و شکل کونژوگه آن به لیتوکولیک اسید تبدیل می شود که مقداری از آن مستقیما به مدفوع وارد شده و بقیه آن مجددا جذب و در کبد قبل از ورود به مدفوع سولفاته یا کونژوگه می گردد.زمان لازم جهت انحلال سنگ های صفراوی احتمالا 6-24 ماه می باشد.

ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است

به علت اینکه بسیاری از سنگ ها بدون درد و علامت هستند، بسیاری از افراد ممکن است در کیسه صفرا سنگ داشته باشند که با انجام سونوگرافی و به طور اتفاقی متوجه این موضوع شوند.

وی از خطرات سنگ های ریز در کیسه صفرا را داخل شدن به مجرای کبد یا کلودوک، ایجاد یرقان یا اصطلاحا زردی، بسته شدن مجرای خروجی کیسه صفرا و در نتیجه اتساع و پارگی کیسه صفرا بر شمرد و همچنین سنگ های درشت بالای 20 تا 40 میلیمتر را احتمال زمینه ساز سرطان کیسه صفرا  دانست.

وی با اشاره به دیگر عوامل تشدید کننده سنگ کیسه صفرا اذعان کرد: در برخی از بیماری های خونی مانند اسفروسیتوز که گلبول قرمز بیش از حد لیز شده تشکیل سنگهای صفراوی تشدید می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز